chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב – פרשת ניצבים (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אורן מס, 7/9/2018

 

לקט מביאור הנצי"ב – פרשת ניצבים

 

כט,יג-יד: ולא אתכם לבדכם אנוכי כורת את הברית הזאת ... כי את אשר ישנו פה עמנו ... ואת אשר איננו פה עמנו היום: האם חיוב בברית את אלה שאינם פה היום היא לזכות או לחובה לעם? הנצי"ב: "עוד פיוס על חומר העונשים (שיבואו על בני ישראל בגלותם), שמזה ייוודע לכם שה' אינו רוצה לעזוב אתכם בשום אופן לדורות ... לדור דור המה בברית, ואם כן העונשים החמורים המה לעד ... עד סוף כל הדורות". הפיוס הוא בכך שה' אתנו, גם בקבלנו עונשים חמורים על מעשינו.

 

כט,כא: בניכם אשר יקומו מאחריכם, והנוכרי אשר יבוא מארץ רחוקה: מדוע 'יקומו' ולא 'יבואו'? הנצי"ב: "דרך (עם) ישראל לבוא לארץ ישראל גם בחורבנה (לפי מדרש קהלת יא,ב) ... אבל 'והנוכרי אשר יבוא – על פי מקרה 'מארץ רחוקה', אפילו הוא מארץ רחוקה". ישראל בא לארץ בכוונה תחילה, קם ובא, הנוכרי – במקרה בא בלי לדעת מטוב הארץ, בא והולך.

 

ל,א-ו: והיה כי יבואו עליך כל הדברים ... בכל הגויים: מה משמעות העתיד 'יבואו'? הנצי"ב: "פרשה זו היא פרשת הגאולה, נבואה ברורה איך יהיה סדר הגאולה העתידה בפרטות ... בתחילה תהיה התעוררות בקרב עיקר ישוב ישראל שהם 'בכל הגויים'. 'ושבת עד ה' אלוהיך ושמעת בקולו' (ב), ושמעת בקולו – לדקדק בדבריו ... 'אתה ובניך' – היינו דיבוק חברים ופלפול תלמידים שמכונים בשם 'בנים' ... 'ורחמך' – שיתן בלב אומות העולם שיאהבוך ... 'וקבצך מכל העמים' - ... ישוב ה' לקבץ .... בימי המשיח תהיה האהבה בשלימות, כי ישפוך ה' את רוחו עלינו, וזו היא ברכה שאין למעלה הימנה". רוח ה' עלינו היא הברכה.

 

ל,יא: כי המצווה הזאת .. לא נפלאת היא ממך: באיזה מצווה מדובר שאינה נפלאה ממך? הנצי"ב: "שתי מצוות – היינו עיון תורה ודקדוק בה, ובתשובה מאהבת ה'... דאפילו יהיה בר-שכל עמוק מאד מן הנמנע לעמוד על דקדוק דברי תורה, ואם כן איך ימצא אדם מישראל רצון וחשק לעמוד על עיונה של תורה?! משום הכי אמר הכתוב ש'לא נפלאת היא ממך' (כי לעם ישראל יש סגולה רוחנית מיוחדת)". חובת הלימוד בתורה חלה על כל אדם, גם על הלא-חכם במיוחד, ודאי על החכמים, שהרי אנו עם סגולה.

 

ל,יט: ובחרת בחיים: מה הכוונה ב'ובחרת'? הנצי"ב: "משל לאדם שהיה יושב בפרשת דרכים והיו לפניו שני שבילים, אחד שתחילתו מישור וסופו קוצים, ואחד שתחילתו קוצים וסופו מישור, והיה מודיע את העוברים ושבים ... כך אמר להם משה לישראל, אתם רואים את הרשעים שהם מצליחים בעולם הזה, בשניים ושלושה ימים הם מצליחים וסופם לנדוח (ליפול בצער) באחרונה". יש לבחור לפי הדרכת התורה, ואז נגיע לחיים.

 

שבת שלום, שבת ירושלמית אחרונה בשנת תשע"ח, שבת של השגחת ה' עלינו, אהבת הארץ, גאולה קרובה, לימוד תורה ותשובה לקראת יום הדין ובחירה בדרך התורה, אורן, בן וכו', ושנה נפלאה לכולנו.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
נוה ט (7/9/2018)
יפה
ציורים לפרשת שבוע