chiddush logo

יציאה ידי חובה בשמיעה מהשליח ציבור (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אליהו אליעזר, 5/7/2011

 בבתי  כנסיות  של  עדות המזרח  מקובל  ששליח  הציבור  קורא  מילה במילה  קטעים  מסויימים  מהתפילה, כגון- פתח אליהו, סדר הקורבנות,  פסוקי דזמרא, ועוד.

ויש לציבור  האשכנזיים  הרבה  מה  ללמוד  מהנהגה  זו,  משום  שאצלם   יש  בתפילה  קול דממה דקה.

ויש לשאול, האם אדם  שקשה לו לומר  את   כל הקטעים  הנ"ל, יכול לצאת  ידי חובתו  בשמיעה מילה במילה  משליח הציבור,   על פי העיקרון   של  שומע כעונה,  והאם  יש  חילוק  בהלכה  בין אם שליח הציבור  מכוון  להוציא  את הקהל  ידי חובה,  ובין אם   לא מכוון, וקורא  כמצוות  אנשים  מלומדה.

אשמח לקבל תשובה, להגדיל ולהאדיר תורה.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אברהם לוי (8/7/2011)
שלום רב לאליהו אליעזר היקר
"שומע כעונה", זהו יסוד הלכתי מוצק וחזק, עד כדי כך שגם מי שחייב בברכת המזון - יכול לצאת ידי חובתו בשמיעה מאדם אחר, מדין "שומע כעונה" כמבואר בהלכה, (איני נכנס כרגע לנקודה של שומע כעונה יוצא מחמת "האמן" שאומר).
אלא ששומע כעונה - זו נקודה מאוד רגישה וקשה, משום שצריך להקפיד שלא לפספס מילה - וחובה לשמור על מאה אחוז ריכוז, וזה דבר קשה, וכפי שכתב הש"ך בהלכות זימון (כמדומני), שאומנם בעבר היו יוצאים המסובים על ידי שמיעה של אחד "מדין שומע כעונה", אך יש בזה תקלות - שהרי קשה להתרכז הרבה זמן ולכוון ליבו עם המברך, ולכן עדיף שכל אחד יברך לעצמו, עכת"ד.
לגבי שאלתך האם צריך שהחזן יכוון להוציא, אין ספק שזה כך. ובאמת חזן שמתפלל ,מצוות אנשים מלומדה" ולא בטוח ששם לב לכווין להוציא הציבור, אזי המתפלל עמו לא יסמוך עליו, כמו למשל באמירת ה' אלוקיכם אמת שאחרי קריאת שמע, ולא ישמע מהחזן - אלא יאמר זאת בעצמו - כדי של
(להמשך התגובה לחץ כאן )

ציורים לפרשת שבוע