רבי נחמן - הַצֵּל הַמּוֹנֵעַ

נכתב על ידי אלון, 11/6/2018

 "כָּל הַחֶסְרוֹנוֹת שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם... הַכּל הוּא מִצַּד הָאָדָם עַצְמוֹ, כִּי אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך שׁוֹפֵעַ עָלָיו תָּמִיד, אַך הָאָדָם עַל יְדֵי מַעֲשָׂיו הָרָעִים עוֹשֶׂה צֵל לְעַצְמוֹ שֶׁאֵין מַגִּיעַ עָלָיו אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך, וּלְפִי מַעֲשָׂיו כֵּן נַעֲשֶׂה הַצֵּל הַמּוֹנֵעַ אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך וּמַגִּיעַ לוֹ הַחִסָּרוֹן לְפִי הַמַּעֲשֶׂה שֶׁעַל יָדָהּ נַעֲשֶׂה הַצֵּל, וְהִנֵּה הַצֵּל הוּא מִדָּבָר גַּשְׁמִי שֶׁעוֹמֵד נֶגֶד דָּבָר רוּחָנִי... אֲבָל אִם הָאָדָם מְבַטֵּל עַצְמוֹ וְאֵינוֹ כְּלָל מִזֶּה הָעוֹלָם אֲזַי אֵינוֹ עוֹשֶׂה צֵל וּמְקַבֵּל אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, קעב)

 

לפנינו תורה נוספת של רבי נחמן המשבחת את הביטול כתנועת הנפש המאפשרת לאור האלוקי לזרוח עלינו ולהאיר אותנו. התודעה שהטוב מקורו בשפע האלוקי, והחיסרון נובע מהסתרת האור על ידינו עומדת בבסיס תורה זו.

מקובל לחשוב שכדי ל'הצליח' בעולם, כדי לקבל יותר שפע צריך להיות "יותר", להיות יותר משהו.

רבי נחמן ממליץ על ביטול, עמידה שקופה מול השפע האלוקי היא זו שמזריחה אותו עלינו. הנחיה מסוג זה משנה את השקפת חיינו ההישגית הצוברת שרוצה עוד ועוד, לכזאת שמרפה, משחררת ומאפשרת - שנותנת לאור ולברכה להשתקף דרכינו.

רבי נתן מנמירוב, תלמידו המובהק של רבי נחמן, כותב (ליקוטי הלכות, הל' נפילת אפיים ד, ז):"תַּכְלִית הַיְדִיעָה אֲשֶׁר לֹא נֵדַע".

בעולם של "יש", אנו כבולים בדעת, בשיפוטיות, בתבונה, בהגדרות. בעולם ה"אין", אנו מוותרים על הדעת, מוותרים על השיפוטיות, מוותרים על התבונה, מוותרים על ההבחנות, ומתבוננים ב"אין" שבקרבנו.

דווקא באי הידיעה, מחדש רבי נחמן, יכולים לגעת בסוד האינסוף ובנצח – "אִם הָאָדָם מְבַטֵּל עַצְמוֹ וְאֵינוֹ כְּלָל מִזֶּה הָעוֹלָם אֲזַי אֵינוֹ עוֹשֶׂה צֵל וּמְקַבֵּל אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך".

 

הרב דב זינגר, מתוך האתר – ישיבת מקור חיים: http://makor-c.org/default.asp?lang=he

הרב איתמר אלדר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן

חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע