chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב לתורה - פרשת שלח

נכתב על ידי אורן מס, 8/6/2018

 לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת שלח


יג,יא: למטה יוסף למטה מנשה: מדוע שבט אפרים מוזכר בפני עצמו (למטה אפרים; פסוק ז'), ואילו שבט מנשה משויך למטה יוסף? הנצי"ב: "נכלל כל זרע יוסף על מטה מנשה ולא על מטה אפרים, הוא משום ... מאז שנדרשו להליכות עולם הטבע היה מנשה גדול מאפרים ... כאן (בהכנה לכניסה לארץ) שבקשו להיכנס בעולם הטבע, עשו עיקר למטה מנשה, ונקרא עליו כל מטה יוסף". מעניין, מה קובע קדימות בין אחים.

יד,ג: נשינו וטפינו יהיו לבז: מהו 'לבז'? הנצי"ב: "שיבוזו נכסיהם לבד (ולא ילכו לשבי), כי לא יכלו להכחיש שה' חפץ להוריש את הארץ לישראל ולהקים את השבועה לאבות, וגם להקים את התורה והמצוות". העם ידע שה' אוהב אותם, גם כשמצבם רע.

יד,לה: במדבר הזה ייתמו ושם ימותו: מהו 'ייתמו'? הנצי"ב: "יכלה כוח חכמתם ושררותם, ושם ימותו – לגמרי". כילוי חכמה ושררות – זהו מוות
.
טו,ח: לפלא נדר או שלמים לה': מה הקשר בין נדר וקרבן שלמים, הרי נדר הוא חטא, ושלמים מביאים כנדבה? הנצי"ב: "'לפלא נדר' – היינו שלא בעת צרה, 'או שלמים' – היינו שנדר בעת צרה, והיינו תודה". נדר הוא חטא כאשר אדם נודר בשעה שאינו בצרה – ואז הקרבן הוא חטאת, אך כאשר הוא נודר בעת צרה – הוא מביא קרבן תודה שיצא מהצרה, ולכן 'או שלמים' דווקא.

טו,טז: תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם ולגר: מהי 'תורה' ומהו 'משפט'? הנצי"ב: "ההוראות שמוסיפים חכמי כל דור נקראות 'תורה', ודיני ממונות שאינן מפורשים בתורה הם 'משפט צדק', מצד השכל. על כל זה כתיב 'יהיה לכם ולגר הגר אתכם', יהיה שווה בלי חילוק". למדנו שכל מי שגר בארץ חייב לקבל עליו את התורה והמשפט המתחדש בכל דור על ידי חכמיו, אחרת ... שלא יגור כאן.

טו,לט: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם: מה תפקיד הלב והעין בקיום המצוות? הנצי"ב: "מעשה המצוות לא נחשבו למצווה אלא אם עושה ומאמין על כל פנים שהוא מצווה ועושה... וזהו 'אחרי לבבכם' ... 'ואחרי עיניכם' היינו עין הדעת, דיש עושה מצווה ומכוון שלא לצאת בה על פי איזה טעם שנראה לו ... בזה האופן אינו נחשב למצווה ... דעין הדעת מורה שלא לצאת, אינה מצווה". למדנו שהלב המאמין והעין הבוחנת קובעים אם המצווה קויימה במלואה או לא. מעניין.

שבת שלום, שנזכה בה לעולם הטבע, לרחמי ה', לקיום חיות השכל, להודות בשלמים, להרבות צורה וצדק, ולעבוד את ה' בלב ובעין, אורן, בן וכו'.
------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה