וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ, וַיַּעַל לִקְרַאת-יִשְׂרָאֵל אָבִיו (בראשית מו', כט')
בס"ד
מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"
בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה
בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"
נכתב על ידי גיל פרידמן
התשע"ח
לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו
לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין
לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה
לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:
הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה
וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ, וַיַּעַל לִקְרַאת-יִשְׂרָאֵל אָבִיו (בראשית
מו', כט')
דע, כי קיבל יוסף שכרו כעין מידה כנגד מידה מאת ה', כנגד ניסיונותיו וצרותיו:
בור כנגד בור – שנאמר "וַיִּקָּחֻהוּ--וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ, הַבֹּרָה"
(שם לז' כד'), וכתיב בתריה "וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת-יוֹסֵף, וַיְרִיצֻהוּ
מִן-הַבּוֹר".
לחם כנגד לחם – שיוסף מנוע היה מן הלחם, שנאמר "וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ,
הַבֹּרָה... וַיֵּשְׁבוּ, לֶאֱכָל-לֶחֶם" (שם לז', כה'), ועוד נאמר "וַיַּעֲזֹב
כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ, בְּיַד-יוֹסֵף, וְלֹא-יָדַע אִתּוֹ מְאוּמָה, כִּי אִם-הַלֶּחֶם אֲשֶׁר-הוּא
אוֹכֵל" (שם לט', ו'), ולעתיד לבוא יוסף בעל הלחם שבכל העולם, שכתיב בתריה
"וַיִּרְחַץ פָּנָיו, וַיֵּצֵא; וַיִּתְאַפַּק--וַיֹּאמֶר, שִׂימוּ לָחֶם"
(שם מג', לא), וכן כתיב "וַיְכַלְכֵּל יוֹסֵף אֶת-אָבִיו וְאֶת-אֶחָיו,
וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִיו—לֶחֶם" (שם מז', יב'), וכן כתיב "וַיִּתֹּם
הַכֶּסֶף, מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּמֵאֶרֶץ כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ כָל-מִצְרַיִם אֶל-יוֹסֵף
לֵאמֹר הָבָה-לָּנוּ לֶחֶם" (שם מז', טו').
שמלה כנגד כתונת – שנאמר "וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת-יוֹסֵף אֶת-כֻּתָּנְתּוֹ"
(שם לז', כג'), וכתיב בתריה "וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו"
(שם מא', יד').
אמון כנגד חוסר אמון - שעל חלומותיו שחלם ופתרונם הפשוט, קיבל חוסר אמון האחים,
שנאמר "הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ, אִם-מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ"
(שם לז', ח'), ואף גער בו אביו כעין חוסר אמון, שנאמר "וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם
הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ: הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ" (שם לז', י'), וכנגד זה קיבל על פתרון החלום אמון
מלא והכרה מפרעה וכל עבדיו בו ואף באלוהיו, שכתיב בתריה "הֲנִמְצָא כָזֶה--אִישׁ,
אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ... אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת-כָּל-זֹאת, אֵין-נָבוֹן
וְחָכָם, כָּמוֹךָ" (שם מא', לח'-לט').
משתחווים כנגד משתחווים - שגער בו אביו על שחלם שישתחוו לו, שנאמר "וַיִּגְעַר-בּוֹ
אָבִיו... הֲבוֹא נָבוֹא, אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ" (שם לז', י') וכנגדה השתחוו לו במציאות, שכתיב בתריה
"וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ" - שכולם כורעים לפניו ברך
(אבן עזרא, שם).
בית כנגד בית – שנאמר "וַיָּבֹא הַבַּיְתָה לַעֲשׂוֹת מְלַאכְתּוֹ...
וַתִּקְרָא לְאַנְשֵׁי בֵיתָהּ... בָּא אֵלַי לִשְׁכַּב עִמִּי" (שם
לט', יא'-טו'), וכתיב בתריה "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף... אַתָּה תִּהְיֶה
עַל-בֵּיתִי" (שם מא', לט'-מ').
אסורים כנגד אסורים – שנאמר "וַיִּתְּנֵהוּ אֶל-בֵּית הַסֹּהַר--מְקוֹם,
אֲשֶׁר-אסורי (אֲסִירֵי) הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים" (שם לט', כ'), וכתיב בתריה
"וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ, וַיַּעַל לִקְרַאת-יִשְׂרָאֵל אָבִיו"
(שם מו', כט').