chiddush logo

"לְכֻלָּם נָתַן לָאִישׁ, חֲלִפוֹת שְׂמָלֹת" (בראשית מה' כב')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"לְכֻלָּם נָתַן לָאִישׁ, חֲלִפוֹת שְׂמָלֹת" (מה' כב')

ומדוע נתן להם בגדים? וכפי שכבר נודע, מצינו שקרעו בגדיהם על בנימין "וַיִּקְרְעוּ, שִׂמְלֹתָם" (שם מד', יג'), ולכך נצטרכו כעת לבגדים, וזהו פשוטו של מקרא.

 

ודע, כי ללמדנו ולהדגיש בא המקרא, את גדולתו וצדיקותו של יוסף, שלא נהג מידה כנגד מידה באחיו, אלא נהפוך הוא. וזאת במספר מקומות, וכאן רק אחד מהם, כפי שמתבאר להלן:

 

הם הפשיטו כותנתו, שנאמר "וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת-יוֹסֵף אֶת-כֻּתָּנְתּוֹ" (שם לז', כג'), והוא מחזיר להם בגדים, שנאמר "לְכֻלָּם נָתַן לָאִישׁ, חֲלִפוֹת שְׂמָלֹת" (שם מה', כב').

 

הם אכלו לחם בהיותו בבור, שנאמר "וַיֵּשְׁבוּ, לֶאֱכָל-לֶחֶם" (שם לז', כה'), והוא מאכילם לחם, שנאמר "וַיְכַלְכֵּל יוֹסֵף אֶת-אָבִיו וְאֶת-אֶחָיו, וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִיו—לֶחֶם" (שם מז', יב').

 

הם זרקוהו מכרוהו לעבד, והוא מוציאם מן המאסר, שנאמר "וַיֶּאֱסֹף אֹתָם אֶל-מִשְׁמָר... וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי... אֲחִיכֶם אֶחָד, יֵאָסֵר בְּבֵית מִשְׁמַרְכֶם; וְאַתֶּם לְכוּ" (שם מב', יז'-יט').

 

הם התנכלו להמיתו, שנאמר "וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ" (בראשית לז', יח'),  והוא מנשקם, שנאמר "וַיְנַשֵּׁק לְכָל-אֶחָיו" (שם מה', טו').

 

ואל תתמה בלבך לומר, שמא קיים לכאורה יוסף באחיו מידה כנגד מידה ממש, כגון שהם השליכו אח אחד לבור והוא אסר אח אחד, שנאמר "וַיִּקַּח מֵאִתָּם אֶת-שִׁמְעוֹן, וַיֶּאֱסֹר אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם" (שם מב', כא'), או כגון שהם לא קיבלו חלומותיו האמיתיים, והוא גרם להם לקבל בכורח חזיון שלא מצד האמת,  שנאמר בגביע "הֲלוֹא יְדַעְתֶּם, כִּי-נַחֵשׁ יְנַחֵשׁ אִישׁ אֲשֶׁר כָּמֹנִי" (שם מד', טו'), הרי אלו, כפי שכבר נודע, לא היו אלא להשלמת תיקונם של האחים, להביאם להזדמנות לקיים תשובה שלמה ממעשה המכירה על ידי מעשה בנימין, ומשנתקיימה תשובתם זו הרי מיד גמל להם בהיפך מן מידה כנגד מידה, כפי שנתבאר לעיל.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע