chiddush logo

"וְאַתָּה אָמַרְתָּ ...וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב" (לב', יג')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"וְאַתָּה אָמַרְתָּ ...וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב" (לב', יג')

כבר פירש"י והיכן אמר לו כן, והלא לא אמר לו אלא "והיה זרעך כעפר הארץ"? אלא שאמר לו "כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך" ולאברהם אמר "הרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים" (רש"י שם).

ובדוק וראה כי התייחס רבינו לעניין חוֹל בלבד, אך לא התייחס לכך שגם לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב לא נאמר ליעקב, ומדוע אמרו? זאת ועוד, אף לא נתן רבינו טעם לדבר, מדוע התייחס יעקב לברכת אברהם, שהרי יכול היה להזכיר בפשיטות הברכה שניתנה לו עצמו, שנאמר לו ליעקב "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ" (כח', יד'), ומדוע תלה בברכת אברהם דווקא?

ודע, שלא רצה יעקב לסמוך על זכותו שלו וההבטחה שקיבל, לפי שלעיתים אף אם ראוי להבטחה, החטא מעכב, והוא על דרך אומרם ז"ל ראוים היו ישראל ליעשות להם נס... אלא שגרם החטא (ברכות ד' ע"א). לכך בענוותנותו סמך דבריו על זכות אברהם. שבאברהם נאמר "וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם" (כב', יז'), וכפי שפירש"י הרי סמך לאומרו חול, ונאמר באברהם "וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ, כַּעֲפַר הָאָרֶץ:  אֲשֶׁר אִם-יוּכַל אִישׁ, לִמְנוֹת" (יג' טז'), והרי סמך לאומרו לא יספר מרב.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע