chiddush logo

פרשת השבוע - צו

נכתב על ידי אלון, 18/3/2018

 

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו לֵאמֹר..." (ויקרא ו, א-ב)

 

את המצוות שציווה הקב"ה למשה רבינו לומר לבני ישראל אמר לו בשלושה לשונות: אמור, דבר, צו. פרשת השבוע נקראת צו, והיא נפתחת בציווי: "צַו אֶת אַהֲרֹן". על כך מביא רש"י את דברי חז"ל: "אין צו אלא לשון זירוז מיד ולדורות".

מבין שלושת הלשונות – דבר, אמור, צו – האחרון קשור יותר למושג "מצווה" (שניהם נובעים מהשורש "ציווי"). מכאן שהמהות המיוחדת של מצווה באה לידי ביטוי מודגש במצוות שניתנו בלשון "צו", וזו הסיבה שדווקא במצוות אלה נדרש "זירוז מיד ולדורות".

תורת החסידות מסבירה, שמצווה היא מלשון צוותא, התחברות. המצווה מחברת את הקב"ה, שציווה את המצווה, עם היהודי, שנצטווה לקיימה. המצווה יוצרת קשר אין-סופי בין האדם לבין הבורא, בכך שהקב"ה מצווה את האדם והאדם ממלא את ציווייו.

"דאמר ר' חנינא: גדול הָמֶצוֹוֶה ועושה יותר משאינו מֶצוֹוֶה ועושה" (עבודה זרה, ג, א).

בכל מצווה יש שני חלקים: המצווה מצד עצמה ועשיית רצונו של הקב"ה. כל אדם שמקיים מצווה או נמנע מעבֵרה מקבל שכר על עצם קיום המצווה, אפילו אם אינו מצווה על כך. ואולם, הָמֶצוֹוֶה על המִצְוָוה ועושה אותה זוכה עוד לדבר אחר: על ידי קיום המִצְוָוה שהיא עשיית רצון ה', הריהו יוצר קשר מיוחד עמו יתברך. קשר זה אינו נוצר כשאינו מֶצוֹוֶה ועושה. וכעין זה כתב הרא"ש בתוספותיו למסכת קידושין (לא ע"א): "הָמֶצוֹוֶה ועושה הוא עושה רצון קונו, אבל מי שאינו מֶצוֹוֶה ועושה, לא שייך לומר ביה עושה רצון קונו".

האדם זוכה לקיום ולערך רק בזכות העובדה שהקב"ה בחר לצוותו לקיים את מצוותיו, והאדם הממלא את ציווי ה', יוצר בכך קשר בינו לבין הבורא.

האדם עצמו אינו מסוגל ליצור קשר בינו לבין הבורא, ולא יכול להיות שום קשר ביניהם. מול אין-סופיותו של הקב"ה אין לאדם שום ערך ומעשיו ורגשותיו הם ממש בבחינת אין ואפס. התחברותו של היהודי עם הקב"ה באמצעות קיום המצוות היא דווקא בקיימו אותן באופן של ציווי. כלומר, על ידי שהוא מקיים מצוות מפני ציוויו של הקב"ה, מתוך קבלת עול מלכות שמים, ולא מתוך הכרה שכלית, רגש וכדומה - הרי אז נוצר ה"צוותא והחיבור" שבמצווה, המחברת אותו עם הקב"ה, מצווה המצוות.

 

הרב מנחם ברוד, מתוך הספר "שולחן שבת" (שיחות ורעיונות לפרשיות השבוע מעובדים מתוך אוצר שיחותיו של הרבי מליובאוויטש)

מתוך האתר: "חב"ד-אור אין סוף" - http://abc770.org

הרב אברהם סתיו  , מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע