chiddush logo

רבי נחמן - בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם

נכתב על ידי אלון, 12/3/2018

 "כִּי צָרִיךְ כָּל אָדָם לוֹמַר: כָּל הָעוֹלָם לא נִבְרָא אֶלָּא בִּשְׁבִילִי (סַנְהֶדְרִין לז). נִמְצָא כְּשֶׁהָעוֹלָם נִבְרָא בִּשְׁבִילִי צָרִיךְ אֲנִי לִרְאוֹת וּלְעַיֵּן בְּכָל עֵת בְּתִקּוּן הָעוֹלָם וּלְמַלְּאוֹת חֶסְרוֹן הָעוֹלָם וּלְהִתְפַּלֵּל בַּעֲבוּרָם"

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, ה, א)

 

רבי נחמן ז"ל פותח את מאמרו בדברי הגמרא (סנהדרין לז, א)"צָרִיךְ כָּל אָדָם לוֹמַר בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם", ואם העולם נברא בשבילי צריך אני לראות ולעיין בכל עת בתיקון העולם – כי אם העולם נברא אך ורק בשבילי, אני צריך להשגיח עליו שיהיה מתוקן ומסודר, וכמובא בזוהר הקדוש: "לְעוֹלָם יִרְאֶה אָדָם כְּאִלּוּ כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ תָּלוּי בּוֹ", דהיינו שהאדם צריך תמיד לחשוב שכל העולם כולו תלוי בו, ומכיוון שכך, עליו לעזור לכול, להשגיח ולהשתדל שהעולם יהיה מתוקן.

אמרו חז"ל (מדרש תמורה): "כשם שהבית מודיע על הבנאי, והבגד מודיע על האורג, והדלת על הנגר, כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו".

לידיעה שבריאת העולם נעשתה ע"י הקב"ה יש מטרה וממילא העולם הוא לא הפקר, לכן הפתיחה של התורה במילים "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹוקים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", יותר משהיא קביעה היסטורית היא קביעה ערכית - דע לך, בן אדם! העולם שאתה חי ופועל בו אינו עולם שנוצר במין אקראיות סתמית באיזו תאונת דרכים קוסמית בשבילי החלל, וגם אתה לא התפתחת במקרה מאיזו מוטציה פראית משימפנזה או תולעת. אתה חי בעולם שברא אלוקים! בעולם שיש לו מגמה וייעוד, ולכל חלק ולכל יצור שבו, מהגדול שבגדולים ועד הקטן שבקטנים יש תכלית.

קיבלנו מהקב"ה כוחות רבים, ובכך יש לנו אחריות אישית ועלינו לנצלם לעשייה חיובית. לכל אחד מאיתנו יש תפקיד: עלינו לקחת אחריות, לתקן את הדרוש תיקון, לטפח את הדברים הטובים, ליצור, לא לקלקל, ולשמור על היופי של העולם גם לדורות הבאים.

אדם שחי בממלכה האלוקית צריך להיות חדור בתחושה של שליחות ולחשוב שכל העולם כולו נברא רק בשבילו, והכל תלוי רק בו. אדם כזה תמיד ישוב אליו יתברך ויבקש מחילה וסליחה בשבילו ובשביל כל העולם, וירבה בתפילה ובקשה על כל צרכי בני העולם.

 

דרשות מוהרא"ש זצוק"ל – הצדיק מיבנאל, מהאתר: http://www.breslevcity.co.il

הרב אביגדור נבנצל, מתוך האתר: https://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/weekly

רפאל כהן, מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע