chiddush logo

היתכן שהמים יסמלו את התורה ואת התאוות גם יחד?

נכתב על ידי ברוך עינב, 17/1/2018

בס"ד


המים נמשלו לתורה כדאיתא בגמרא: "אין מים אלא תורה, שנאמר (ישעיהו נה, א): 'הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם'" (בבא קמא פב.) מחד וקשה כי מאידך נמשלו המים גם לתאוות האסורות, וכיצד יתכן שאותם מים יסמלו דבר כה עליון כמו התורה שמיוחסת לצד העליון ביותר שבאדם ולשמה נברא העולם יחד עם ישראל, ובמקביל גם לדבר ירוד ושפל כמו תאוות פסולות שמיוחסות לצד הבהמי של האדם שמשותף לו ולבעה"ח?


אלא שחשבתי בעה"י לתרץ זאת בצורה הבאה, שהרי לכל יסוד בבריאה יש שני צדדים שלילי וחיובי ונתחיל עם הגדול מכולם, בורא עולם, שעומד מאחורי יצירת המופת הזאת, שאף לו יש את הסטרא קדושא כאשר אנו מצווים לעבדו רק דרכה מחד ומאידך גם את הסטרא אחרא ממנה אנו מחויבים להתרחק ככל האפשר ולהימנע מכל קשר אליה.

נמשיך עם התורה הקדושה שמהוה סם חיים, אך למי? רק למימינים בה שלומדים אותה לשמה מתוך מניעים טהורים ותמימים, ולעומת זאת למשמאילים בה היא מהוה סם מוות אע"פ שלכאורה הם לומדים את אותה תורה בדיוק אלא שהם משתמשים בה למניעים שליליים ומקולקלים.

יש איש שרוצה לשאת אשה כדי לשמח את ד' מאחר והוא יתברך מצטער מזה שהוא רווק שנקרא פלגא גופא, וגם כדי לבנות את חורבות ירושלים ולתקן עולם במלכות שדי, להתקרב ולהידבק בבוראו, לקיים יותר מצוות בכמות ובאיכות, להקים בית נאמן בישראל ולקרב את ביאת המשיח, כדאיתא בגמרא: "אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף" (נידה יג:), ובנוסף הוא מעונין שיהיו עוד יהודים שומרי תורה ומצוות שעושים נחת רוח ליוצרם, משמחים את בוראם ועושים את רצונו יתברך למען שמו באהבה, ולעומתו יש איש שרוצה להתחתן רק כדי לא להיות לבד או כי כך מקובל בחברה שזה מה שנהוג לעשות והוא לא רוצה להיות יוצא מן הכלל או מתוך מקום של תועלתנות פסולה רק כדי להפוך את חייו לקלים ונוחים יותר ע"י כך שאשתו תכין לו אוכל ותשטוף את הכלים, תכבס, תתלה ותגהץ את בגדיו ותגדל את ילדיו כדי שהוא יוכל להמשיך לחיות כפי שהיה רגיל לפני נישואיו ולעשות ככל העולה על רוחו עם תוספת חדשה בחייו בדמות שפחה חרוצה וממושמעת שתעשה את כל עבודות הבית.

האש והמים מהוים מקורות חיים חשובים לכל בני האדם אך במקביל הם מהוים גם מקור לסכנות הגדולות ביותר לחיי האדם - שריפות, סופות גשמים, מערבולות ים וצונאמי.

גם הסכין יכול לשמש למטרות הכשרות ביותר בתוך המטבח מחד ומאידך ככלי מתועב לביצוע פשעים חמורים, ובאותה מידה גם כלי נשק שיכולים לשמש לצורך הגנה עצמית עבור שוטרים וחיילים בצבא הקודש, כשבאותו זמן אחרים עלולים להשתמש בהם לביצוע פשעים חמורים נגד האנושות.

דמיינו מה יהיה אם צדיק יזכה במיליארד ש"ח ולעומת זאת אם יהיה זה רשע שיזכה באותו סכום. מה כל אחד מהם יעשה עם כל הכסף הזה ואיך זה ישפיע על כל העולם שמסביבו?

הדוגמאות רבות הן אך המכנה המשותף של כולן מתבטא במסר פשוט וחשוב מאוד. בכל יסוד בבריאה ניתן להשתמש בצורה טובה, כשרה ותמימה או בצורה רעה, אסורה ופסולה, והכל תלוי באדם עצמו, ביראת השמים ובמידת צדקותו, בתפיסת העולם וקליטת המציאות שלו וביכולתו להתגבר על יצרו הרע, ואחת המטרות החשובות בחיים היא להשתמש בכל יסוד שקיים בעולם בצורה הטובה, הכשרה והמותרת בהתאם למצוות, החוקים והמשפטים שהעניק לנו ד' בתורתו הקדושה.

האדם מהוה את הדוגמא העצמתית והקיצונית ביותר בנושא הזה מעצם העובדה שנברא בצלם אלוקים וליהודי בנוסף לכך יש נשמה אינסופית שהיא חלק אלוקה ממעל שנפח ד' יתברך בקרבו, כשם שאמר אלוקים לאברהם אבינו על צאצאיו: "כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם" (בראשית כב, יז), והמדרש מבאר שע"י כך שישראל עושים רצונו של מקום יכולים להגיע למרומים אך אם לאו גרועים הם יותר מהבהמה ויכולים להגיע למקומות השפלים ביותר, ולכן על כל אדם להשתמש בזכות הבחירה החופשית שניתנה לו בחכמה, דעת ותבונה בכל זמן, מקום ומצב אפשריים כדי לעשות את הצעד הנכון ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר בכל דבר וענין, ולהיות ערני לנסיונות ולמבחנים הרוחניים בהם מעמידו ד' יתברך כדי להיטיב לו, לקרבו אל מלך מלכי המלכים ולרוממו לגבהים ששמורים ליחידי סגולה.

אברהם אבינו עמד בהצלחה בעשרת הנסיונות הקשים שהציב בפניו אלוקים וכולם יודעים היטב על כל הדברים להם זכה בזכות זה, כשאם היה נדרש לכך היה מוכן לחזור עליהם גם אלף פעמים ולו רק עבור הזכות האדירה להיות אותו אדם שמח ומאושר ממנו יצא העם הקדוש והנבחר של מי שאמר והיה העולם.

בהצלחה לכולנו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע