chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב לתורה - פרשת שמות

נכתב על ידי אורן מס, 5/1/2018

 לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת שמות


א,ח: מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף: מה הכוונה ב'לא ידע', וכי לא שמע עליו? הנצי"ב: "קרוב לפרש ('ידע') מלשון 'אהבה' ... שלא היה כפרעה הראשון שאהבו מחמת חכמתו והטוב שעשה לקיום העולם, אך פרעה החדש היו לו דעות אחרות בזה, עד שלא החזיק לו טובה, ולא אהב את יוסף". מעניין.

ב,י: ותקרא שמו משה: מהו לשון 'משיתיהו' במצרית? הנצי"ב: "בלשון מצרי תיבה זו ('משה') כצורתה משמעה 'ילד', וילד המלך נקרא במדינה 'הילד', באשר הוא ולד יולד למדינה, והוא ביאור נכון, ופירשה הטעם שהוא ילד שלה". בת פרעה התייחסה למשה כילד המלכותי, משיתיהו – ילד ממלכתי שלי.

ב,יז: ויושיען וישק את צאנם: מדוע לא 'את צאנן'? הנצי"ב: "שאף צאן הרועים השקה, ובזה הושיע את הבנות".ל משה הייתה ראייה רחבה, וידע שכדי להושיע את הבנות צריך לסייע גם ליתר הרועים. מעניין.

ג,א: וינהג את הצאן אחר המדבר: מדוע לא 'במדבר'? הנצי"ב: "היה משתדל להנהיג (את הצאן) במקום שהוא יותר מדבר ... כדי שיוכל להתבודד ולחקור אחר אלוקות וכדומה ... שרועה אחר לא בא לשם משום שהוא מדבר שמם, מחמת שהחורב ויבשות הארץ רבה שם". משה כיוון עצמו למקום הכי מבודד, אחרי המדבר, כלומר יותר ממדבר רגיל.

ג,ח: אל מקום הכנעני: מדוע לא 'אל ארץ כנען'? הנצי"ב: "שהיא באמת אינה ארצם מעיקר הבריאה, אלא מקומם הוא, שהמה יושבים שמה בשעה זו". אין לאף עם, מלבד עם ישראל, זכות בארץ ישראל, אלא זהו לכל היותר מקומם הזמני.

ג,יח: ושמעו לקולך: מדוע לא 'לדבריך'? הנצי"ב: "אילו לא היה מסרב משה – בעצמו היה מדבר, ושכינה מדברת מתוך גרונו, היה מתקיים כדבר ה' 'ושמעו לקולך' ... נשתנה סדר הגאולה והדיבור לפרעה ...היינו קולו ממש (ולא קול השכינה)". קולו ה' תלוי בהסכמת האדם לבצע את שליחותו, אך משה גרם לכך שיישמע קולו ולא דבר ה'.

ו,א: עתה תראה אשר אעשה לפרעה: מה השתנה דווקא עכשיו ש'עתה' יראה משה? הנצי"ב: "במה שהרעו (המצרים) לישראל – נתקרב זמן הגאולה, ויכול להיות בדרך נס, מה שלא היה אפשר קודם". כל רע הוא מבוא לטוב.

שבת שלום וחורפית, שבת של אהבה, ילדות מלכותית, ישועה, התבודדות בונה, ישיבת הארץ, דיבור בקול שכינה והרבה גאולה, אורן, בן וכו'.
 -------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה