chiddush logo

ליקוט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת תולדות

נכתב על ידי אורן מס, 17/11/2017

 ליקוט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת תולדות


כה,כח: ויאהב יצחק את עשיו ... ורבקה אוהבת את יעקב: מה המשמעות אהבה בלשון עבר (ויאהב) ללשון הווה (אוהבת)? הנצי"ב: "(ברבקה) כתיב לשון הווה (אוהבת), ולא כמו ביצחק (וַיֶאהב, בעבר) ... משום שאהבת יצחק לא הייתה אלא במקרה על פי השעה, ובאמת בסוף ימיו נתהפכה האהבה ... מה שאין כן אהבת רבקה הייתה מצד טבע העניין, וגם הייתה מוספת אהבה יום יום (לכן 'אוהבת', בלשון זכר)".אהבת אדם היא כזאת שהולכת ומתגברת, ולא אפיזודה חולפת.


כו,ה: וישמור משמרתי, מצוותי, חוקותי ותורותי: מה הכוונה והייחודיות בביטויים אלה: משמרת, מצוה, חוק ותורה? הנצי"ב: "משמרתי – היינו עסק התורה שנקראת 'משמרת' ... מצוותי – היינו מצוות התורה כמשמעו, חוקותי – היינו המידות שהתורה נדרשת בהן ... ותורותי – המה תורה שבכתב ושבעל-פה ... הכלל, שלמד סדר המצוות שבכתב ושבעל-פה והגה בכללי התורה, והנה בזה נתן ה' טעם ליצחק על שפע העושר והברכה לו ולזרעו למי שיזכה לה (לברכה), דיש לדעת דזכות שקבע ה' בעולמו לישראל להשיג פרנסה, עיקרו אינו אלא בזכות עבודה ולא בזכות התורה ... מכל מקום, העוסק בתורה גם כן ניזון בזה הכוח. וכמלכותא דארעא שמפרנס אנשי מדינה בשני אופנים, היינו את רוב המדינה על ידי עבודת הארץ, ועובד אדמתו שניתן לו – ישבע לחם ... מה שאין כן בעלי תורה, מתחילה זו דרכה של תורה להיות בדוחק ועוני ... לאחר שזוכה להצלחת התורה – משיג עושר וכבוד". למדנו שכדי להשיג עושר וכבוד – צריך להיות 'בעלי תורה', ומהי הדרך להשגתה? – משמרת, מצווה, חוק ותורה.


כו,טז: ויאמר אבימלך אל יצחק, לך מעמנו כי עצמת ממנו מאד: מה הכוונה ב'עצמת ממנו', וכי יש כאן תחרות מי יותר עצום? הנצי"ב: "נתעשרת ממנו (מאתנו), היינו שהביא פרנסת המדינה לידו, ומשום הכי נתרוששו המה (ואתה עצמת). וזהו תואנות אומות העולם תמיד". האנטישמיות בעולם התחילה כבר מאבימלך, שהציג את עושר היהודים שבא כביכול על חשבון ומתוך תושבי המדינה האחרים.


כז,ח: ועתה בני שמע בקולי: מה הכוונה ב'בקולי' ולא 'לקולי'? הנצי"ב: "משמעות 'בקולי' הוא התבוננות ודיוק בדברי, ואמרה לו שידייק בלשונה במה שהיא מצווה, ורמזה לו שברוח הקודש היא מדברת". שמיעה בקול היא שמיעה בצורת הדיבור ולא רק בתוכן, שעל ידי שמיעה נכונה יבין יעקב שהיר מדברת בשם ה'. וכן הביאור בפסוק י"ג: שמע בקולי, הנצי"ב: "הבן בדבריי כח ברוח הקודש הנני מדברת ויודעת אני שיצליח העניין. וכן העניין בפסוק מ"ג: שמע בקולי, הנצי"ב: "התבונן בדבריי, כי גם עתה דברה בדיוק ובעומק הדעת". צריך לשמוע לא רק לקולות אלא גם בקולות.


שבת שלום, שבת ברכה והצלחה לבר המצווה יונתן חיים מנוסי היקר, שבת של אהבה מתגברת לה', קיום תורה ומצוות בשלמות, עושר בצדק, שמיעה בקול ה', אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה