chiddush logo

וחי בהם - וירא

נכתב על ידי אורן מס, 3/11/2017

 וחי בהם - וירא

יח,ב: וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה: יש לטרוח כדי להכניס אורחים לבית (וירץ), ויש לכבדם מאד (וישתחו).

 

יח,ח: וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם: אין מניעה לאכול חלב ובשר יחד, ואף להציעם לאורחים.

 

יח,טז: וְאַבְרָהָם הֹלֵךְ עִמָּם, לְשַׁלְּחָם: יש ללוות את האורחים בצאתם לדרכם.

 

יח,כג: הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע?: יש להשתדל בכל דרך להציל אנשים, אפילו להתווכח עם ה' ולהתפלל אליו. ההשתדלות צריכה להיות בתחומי הסביר והאפשר, וכאשר אין יותר אפשרות, ניתן לוותר על ההשתדלות (ואברהם שב למקומו; פסוק ל"ג).

 

יט,ג: וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה, וּמַצּוֹת אָפָה וַיֹּאכֵלוּ: רצוי לטרוח באופן אישי עבור האורחים (ויעש, אפה).

 

יט,טז: וַיַּחֲזִיקוּ הָאֲנָשִׁים בְּיָדוֹ וּבְיַד-אִשְׁתּוֹ וּבְיַד שְׁתֵּי בְנֹתָיו, בְּחֶמְלַת יְהוָה עָלָיו: מותר לאנשים לאחוז בידי נשים כדי להצילן, ואין בכך איסורי צניעות.

 

כ,יא: , כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלֹהִים: יש לומר באומץ ובכנות מה שעל לבך, גם בעת ויכוח עם יריב, וזאת כאשר יש נכונות מצד היריב לשמוע (פסוק י': מָה רָאִיתָ, כִּי עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה ).

 

כא,יז: כִּי-שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל-קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא-שָׁם: ה' שומע ויודע את צרכי כל אדם ומכל מקום (באשר הוא שם), גם כאשר הקריאה אינה מכוונת לה', אלא בכי בעלמא, שהרי הנער ישמעאל בכה, ולא קרא לה'.

 

כא,כה: וְהוֹכִחַ אַבְרָהָם, אֶת-אֲבִימֶלֶךְ: יש להוכיח אחר, רק כאשר יש סיכוי שיקבל את התוכחה. אברהם הוכיח את אבימלך רק לאחר שזה בא אליו לכרות ברית ידידות, והרי יכול היה להוכיחו קודם לכן אודות באר המים שגזלו עבדי אבימלך.

 

כב,ג: וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר: יש לבצע בזריזות כל מצווה של ה', אפילו הכואבת ביותר.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה