ח
יום ראשון ח' תמוז - פרשת בלק
מתי צריך להשתמש בשנאה? על הפסוק "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" (כב, כא) כתב רש"י "מכאן שהשנאה מקלקלת את השורה שחבש הוא בעצמו. אמר הקב"ה רשע כבר קדמך אברהם אביהם שנאמר וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו". ויש לבאר זה על דרך הדרש: על קללת בלעם נאמר (תצא כג, ו) "ויהפוך ה' אלוקיך לך את הקללה לברכה", וכן יש לבאר בנוגע לשנאת בלעם ש"מקלקלת את השורה", שגם ב"שנאה" זו יש להשתמש לקדושה. ביאור הדברים: בש"ך על התורה (וירא כב, ג) כתב בנוגע לחבישת חמורו של אברהם "ויחבוש את חמורו, שכבש החומר", והיינו, שה"חומר" הוא חומר הגוף, וחומר זה יש "לכבשו", להכניעו ולשעבדו לעבודתו ית'. ועל עבודה זו אמר הבעש"ט (כתר שם טוב בהוספות סט"ז) "כי תראה חמור - כאשר תסתכל בעיון בהחומר שלך שהוא הגוף כו', עזוב תעזוב עמו - לברר את הגוף ולזככו ולא לשברו בסיגופים". והיינו, של"כבישת החומר" אין לשבור ולסגף את הגוף, כי אם להעלות את הגוף ולהכניסו ברשות הקדושה. אך במה דברים אמורים, ב"חמורו" של אברהם. והיינו, ב"חומריות" כזה שאין בה צד איסור ח"ו, שעל "חמור" כזה נאמר שיש לכבשו בדרך בירור והעלאה לקדושה. אבל בחבישת "אתונו של בלעם", והיינו, "חומריות" כזו ששייכת לבלעם הרשע, שהם דברים האסורים לגמרי, הנה הדרך להתעסק בזה היא בדרך שנאה ה"מקלקלת את השורה", והיינו, לדחות ולשבור לגמרי את הדברים האסורים, בלי לעסוק בהעלאתם כלל. ועי"ז גם "השנאה מקלקלת את השורה", שמשתמשים בה לדחות את הרע, הרי היא דבר טוב. (ע"פ לקוטי שיחות חכ"ח עמ' 162 ואילך) |