chiddush logo

פנינה יומית... ג תמוז

נכתב על ידי שניאור, 27/6/2017

 

יום שלישי ג' תמוז - פרשת חוקת

 

צדיקים אינן מטמאים

בנוגע לקברי צדיקים אמרו חז"ל ש"צדיקים אינן מטמאים" (ראה מדרש משלי פ"ט, ב. תוד"ה מה ב"מ קיד, ב. רמב"ן ריש פרשתנו, ועוד). ויש לומר בביאור הטעם לזה:

טומאת מת באה בעת פירוד הנשמה מן הגוף ח"ו. שהרי טומאה היא לכלוך ופגם רוחני הקשור למידת הדביקות להקב"ה שנקרא חי (אדר"נ ספל"ד). ולכן, כאשר הנשמה - שהיא "חלק אלוקה ממעל ממש" (תניא רפ"ב) - מסתלקת מן הגוף, ולא נשאר בגוף דביקות להקב"ה הרי הגוף, שהוא מצד עצמו עפר מן האדמה, טמא בטומאה חמורה, והאדם הנוגע בזה טמא בטומאת מת.

אכן, כל זה באדם רגיל, אשר בהיות הנשמה בתוך הגוף היו חיי הגוף וחיי הנפש – דברים נפרדים. חיי הגוף הם מאכילה ושתי' גשמית וכיו"ב, וחיי הנשמה הם לימוד התורה וקיום המצוות. ולכן, הגוף, בלי הנשמה שבתוכו, הוא דבר שאין בו קשר לאלקות, ומטמא בטומאה חמורה.

אמנם, חיי הצדיק שונים הם. כי, "חיי הצדיק אינם חיים בשרים כי אם חיים רוחניים שהם אמונה יראה ואהבה" (אגה"ק סי' כז), והיינו, שגם חיי הגוף של הצדיק אינם באים מדברים גשמיים ובשריים כאכילה ושתי' וכיו"ב, כי אם מדברים רוחניים הקשורים עם הנשמה האלקית. ונמצא, שגדלה מעלת הצדיק, לא רק בעבודת נשמתו, אלא גם גופו של הצדיק קדוש, כי אינו נחשב כדבר נפרד מן הנשמה, אלא הגוף והנשמה – דבר אחד הם.

ובהיות שהנשמה היא נצחית, הרי גם פעולתה על הגוף נצחית היא. ולכן, גם בשעה שהנשמה מסתלקת מן הגוף, נשארת פעולה נצחית מהנשמה על גוף הצדיק, שגם אז גופו נשאר קשור ודבר אחד עם רוחניות ואלקות.

וזהו שגם לאחרי פטירתם - "צדיקים אינן מטמאין", כי גם אז נשארת פעולה נצחית של הנשמה על הגוף, שנשאר הגוף דבוק עם חיי החיים, הקדוש והטהור ב"ה, ונשאר בטהרתו.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ח עמ' 233 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע