chiddush logo

בדיקות ממוחשבות בשבת

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 15/2/2011

 "לַחְשׁוב מַחֲשָׁבות...לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה...וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת" [שמות ל"א]

 

בגיליונות הקודמים עסקנו בפעולת המחשב בשבת, בעיקר ביחס למלאכת כותב, וציינו שלרבים מן הפוסקים אין בהקלדה מלאכה דאורייתא. ברם, הגרש"ז אוירבך זצ"ל העלה את החשש, שבפעולת השמירה [המכניסה את הנתונים שהוקלדו לזיכרון הפנימי או לדיסק] יש מלאכת בונה או "מכה בפטיש". ההסבר לכך, שהדיסק לפני השמירה הריהו כחומר גלם, ושמירת נתונים בו הופכת אותו לכלי שימושי, שזה העיקרון של "מכה בפטיש". ולפי זה, הוא הדין בהקלטה קולית על סליל. ואילו הגר"א שפירא זצ"ל סבר שאין בכך איסור בונה שכן הדיסק נחשב לכלי עוד לפני השמירה בו, וגם אין ניכר בו מאומה כתוצאה מהפעולה. ונראה, שלכל הדעות אין צד של בונהבשמירת קבצים בדיסק-און-קי או mp3, שיכולים לשמור בהם קבצים מגוונים לרוב, אלא נחשב שימוש בכלי העומד לכך [למעט לשיטת החזון-איש שמלאכת בונה מתרחשת בכל סגירת מעגל חשמלי].

לפי זה, מכשירי א.ק.ג ממוחשבים, והוא-הדין מכשירי הדמיה אחרים, אם אין בהם נורות להט, אין בהפעלתם איסור תורה, אלא איסור דרבנן. ונפקא-מינה, בחולה שאין בו סכנה אך יש צורך בבדיקה, שאפשר להתירה ע"י גוי, או בשינוי אם אין גוי בנמצא. ומ"מ יש להתייעץ עם פוסק כי כל מקרה לגופו, ויש מצבים שאין צורך אמיתי בבדיקה דווקא בשבת. כמו-כן, אין למרוח ג'ל לשם שיפור איכות הבדיקה.

חולים עם בעיה קרדיולוגית הצריכים לעבור מעקב א.ק.ג. 24 שעות במכשיר הנקרא הולטר, ולדווח על מאמץ שעשו, לא יעשו זאת בשבת, שהרי אין זה דחוף. אבל אם קרה והמכשיר חובר מיום ו', אין חובה להוציאו לפני שבת, כי הרישום הממוחשב אינו דאורייתא, והוא נעשה בעקיפין, כך שגם אם רישום התנודות משתנה בשעת מאמץ, אין איסור [נשמת-אברהם בשם הגרשז"א] 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע