chiddush logo

מי עשה ברית מילה לבן של משה רבינו ? (6 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 2/1/2011

      את מי עשתה ציפורה שליח למול את בנה ?

      הרי אישה אינה יכולה למול את בנה [ בגמרא (בבלי:קידושין כט.) מבואר שאשה פטורה מלמול את בנה משום שנאמר (כשאברהם מל את יצחק) (בראשית כא-ד) "כאשר ציווה אותו אלקים" - אותו ולא אותה] ועוד מקורות..
נשאלת השאלה - את מי עשתה שליח למול ? הרי הם לא היו במצרים ,וכל היהודים היו במצרים, שידוע שאף
עבד לא ברח ממצרים , וגוי לא יכול למול או להיות שליח ,אם כן מי עשה את ברית המילה ?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (6)
DL2000 (13/1/2012)
בס"ד

ב'טעמא דקרא': "איזה איניש אחרינא ישראל היה שם
במלון בדרך, [דגוי פסול למול, דדרשינן (ע"ז שם) 'המל ימול'], והרי
כל ישראל היו במצרים, ואחד מהן לא היה יכול לצאת משם (כמ"ש
במכילתא פר' יתרו). ועל כרחך שבנה גרשום שהיה אז בן ג' שנים,
כדאיתא בילקוט, הוא מל "
רפאל (13/1/2011)
הערה לדרכו של דביר: צריך לשים לב כשלומדים מקרא להערתו של האבן-עזרא שיש ללכת אחרי פשט הפסוקים ואכן מפשט הפסוקים נראה שהיא מלה את בנה, ודרשת חז"ל בגמרא היא ע"ד "והדרש יידרש" וכמו המונח שהאבן עזרא משתמש בו כאשר הוא רוצה לומר שחז"ל דרשו הלכה מהפסוקים אך אין זה פשט הפסוק באמת - "העתיקו" כלומר הזיזו את הפסוק מכוונתו לכוונה אחרת. אז אולי חז"ל רוצים ללמוד הלכה מסוימת והשתמשו לשם כך בפסוק הזה, אבל באמת בהשקפה ראשונה נראה מפשטא דקרא שהיא מלה בעצמה.
אבי רבינוביץ (7/1/2011)
בספר אמרי צבי על ע"ז שם תירץ שלשה תירוצים:
א. לפני מתן תורה גם גוי היה כשר למול, והיא עשתה גוי שליח למול.
ב. לפי הרמב"ם שבני קטורה חייבים במילה, הם כשרים למול, והרי מדין היה מבני קטורה, והם היו בדרך ממדין, ואולי מינתה מדייני כשליח למול.
ג. הזדמן לה ישראלי בדרך נס שימול.
דביר (6/1/2011)
לפי פשט הפסוקים באותו מקום מובן שהיו כבר במצרים, " וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-אִשְׁתּוֹ וְאֶת-בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל-הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם..."(פרק ד, פסוק כ) ורק אחרי חמישה פסוקים מסופר על המילה, אז יתכן שלדעה זו ישראלי במצרים מל את בנו של משה.
או שהיה בחו"ל וישראלי משבט לוי מל, שלא היו משועבדים ונראה שיכלו לצאת ממצרים.
DL2000 (5/1/2011)
שאלתי היא למי שסובר בגמרא בעבודה זרה דף כז .
לציפורה עשתה שליח למול את בנה,אם כן מי היה השליח? ( "והכתיב (שמות ד) ותקח צפורה צר קרי ביה ותקח והכתיב ותכרות קרי ביה ותכרת דאמרה לאיניש אחרינא ועבד" )
דביר (4/1/2011)
הרמב"ם פסק: "הכול, כשרין למול: ואפילו הערל ועבד וקטן ואישה מלין, במקום שאין שם איש...". (הלכות מילה פרק ב הלכה א).
לפי פשט הגמרא אשה פטורה אבל לא שאסור לה, ואם האבא לא מל ולא בית דין מובן שאשה יכולה למול את בנה.
אפשר גם להסיק מהסיפור של ציפורה שהבן היה בסכנת חיים: "כד וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ., וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת-עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו וַתֹּאמֶר כִּי חֲתַן-דָּמִים אַתָּה לִי. " (שמות פרק ד פסוקים כד-כה) וידוע שפיקוח נפש דוחה כמה דברים.
ולסיום כתוב מפורש בפסוקים שציפורה ביצעה את המילה בעצמה ולא על ידי שליח.