chiddush logo

עלון לפרשת השבוע

נכתב על ידי דניאל מוליאן, 6/1/2017

 חלק קטן מהעלון..

לקבלת העלון במייל יש לשלוח מייל ל [email protected] 

מידה כנגד מידה

רואים יסוד גדול ביותר, מהי מידה כנגד מידה. "ויבא יוסף את דבתם רעה". רבי מאיר אומר שיוסף חשד את אחיו על אבר מן החי, רבי שמעון אומר שיוסף חשד אותן שמסתכלים בבנות הארץ, ורבי יהודה אומר שיוסף חשד אותם שמזלזלים בבני השפחות וקוראים להם עבדים. רבי יהודה בר סימון אמר על שלושתם לקה יוסף מידה כנגד מידה. "אמר לו הקב"ה אתה אמרת חשודים בניך על אבר מן החי, אז מידה כנגד מידה "וישחטו שעיר עזים" בשעה שרצו להטביל את כתונת הפסים בדם השעיר לא הוציאו דם מן החי אלא שחטו קודם את שעיר העיזים. אתה אמרת מזלזלים הם בבני השפחות וקוראים להם עבדים, "לעבד נמכר יוסף". אתה אמרת מסתכלים בעיניהם בבנות הארץ, חייך שאני מגרה בך את הדוב "ותשא אשת אדוניו". איפה עוד ראינו מידה כנגד מידה ? כתוב במדרש שלאחר שמכרו את יוסף טבלו את הכתונת בדם ואמר יהודה ליעקב "הכר נא הכתונת בנך היא אם לא" אמר רבי יוחנן, אמר הקב"ה ליהודה אתה אמרת הכר נא, חייך שתמר אומרת לך "הכר נא" באותו לשון שאמר הכר נא נענש שכך אמרה לו תמר הכר נא למי החותמת והפתילים. וממשיך המדרש כך : "ויקרע יעקב שמלותיו" רבי פנחס בשם רבי הושעיא אמר "שבטים גרמו לאביהם לקרוע, עשה איתם ה' מידה כנגד מידה "ויקרעו שמלותם". יוסף גרם לשבטים לקרוע על ידי שציווה להטמין את הגביע באמתחת בנימין עמד בן בנו "ויקרע יהושע שמלותיו" שהקב"ה גרם שיהושע (שהוא מזרע יוסף ) יקרע בגדיו לתקן את הפגם שגרם יוסף שאחיו יקרעו בגדיהם. בנימין גרם לשבטים לקרוע שנמצא הגביע באמתחתו לכן מרדכי היהודי שהוא מזרע בנימין "ויקרע מרדכי את בגדיו". מנשה גרם לשבטים לקרוע שהוא היה שלוחו של יוסף להטמין את הגביע ולמצאו ולהאשימם לפיכך נקרעה נחלתו חציה בארץ הירדן וחציה בארץ כנען. עד כאן דברי המדרש ורואים אנו מהי מידה כנגד מידה אצל ה' יתברך.

אך גם יש מידה כנגד מידה לצד הטוב, "ויסר פרעה את טבעתו מעל ידו ויתן אותה על יד יוסף וילבש אותו בגדי שש וישם רביד הזהב על צוארו, וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לו"  אמר רבן שמעון בן גמליאל "יוסף משלו נתנו לו, פיו שלא נשק בעבירה מהי המידה כנגד מידה ? "ועל פיך ישק כל עמי", גופו שלא נגע בעבירה "וילבש אותו בגדי שש", צוארו שלא הרכין לעבירה "וישם רביד הזהב על צוארו", ידיו שלא משמשו בעבירה "ויסר המלך את טבעתו מעל ידו ויתן אותה על יד יוסף", רגליו שלא פסעו בעבירה "וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לו", מחשבה שלא חשבה בעבירה תבוא ותקרא חכמה.                                      רואים כולנו שה' שילם מידה כנגד מידה ליוסף על כל איבר ואיבר שלא חטא קיבל יוסף שכר שאין כמותו. ומפני מה התקצרו ליוסף 10 שנים מהחיים? מפני שלא מחה על כבוד אביו. מובא שהאחים הקדושים אמרו ליוסף עשר פעמים "עבדך אבינו" קראו ליעקב עבד ולא מחה בכבוד אביו לכן התקצרו לו 10 שנים מהחיים על 10 פעמים שאמרו לו עבדך אבינו.  

בפרשה זו גם למדים מוסר גדול על חינוך הילדים. ההורים אחראים לחינוך ילדיהם שיהיו תמיד בדרך ה' או במילים אחרות בדרך הנכונה הטובה והאמיתית. רואים זאת בדברי יהודה ליוסף, "כי איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי" ? שכל אחד צריך לשאול את עצמו את אותה שאלה. "איך אעלה אל אבי שבשמים והנער (אלו הילדים) איננו אתי", והחובה הגדולה ביותר היא לדאוג ולחנך את הילדים שילכו בדרך ה' ובדרך התורה. ועל כן מפרש הגאון הקדוש הרב עובדיה יוסף זצוק"ל את הפסוק בתהילים "כחצים ביד גיבור כן בני הנעורים" – כשם שהחץ נמצא כרגע אצל הגיבור והוא יכול לעשות עם החץ משהו, לפגוע במטרה כך גם ההורים יכולים לעשות עם בני הנעורים. ככל שהם נערים קטנים אפשר להכניסם לדרך התורה, אך כאשר הם כבר גדולים קשה הדבר. וכמו שכתוב בפרקי אבות אלישע בן אבויה אומר, הלומד ילד למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר חדש. והלומד זקן למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר מחוק.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע