chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה - פרשת ויצא

נכתב על ידי אורן מס, 8/12/2016

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת ויצא


כח,יב: מלאכי אלוהים עולים ויורדים בו: מה מהות העלייה והירידה בסולם? שד"ל: "עולים ומביאים לפניו יתברך תפילות התחתונים, ויורדים במצוות האל למלא משאלות המתפללים, וזהו שאמר יעקב 'וזה שער השמים', שמכאן תפילות בני אדם עולות השמימה". תפילות נשמעות ואפילו נענות.

ל,יא: ותאמר לאה, בגד (קרי: בא גד) ותקרא את שמו גד: מדוע חולקה תיבת 'בגד' לשתי מילים? שד"ל: " אין צורך לחלק התיבה לשתיים ... עומק הכוונה אינו אלא בא בְּגד, כלומר הבן הזה בא לי במזל טוב". בכל זאת המסורה חילקה את המילה, בא-גד, כלומר בא המזל, וזה לא דבר המובן מאליו.

לא,מה-מו: וירימה מצבה ... ויעשו גל: מה מסמלים המצבה והגל? שד"ל: "ואולי הארמיים היו נוהגים להקים גל של אבנים הרבה, סימן לאלוהות הרבה שהיו עובדים, והעבריים התרחקו ממנהגם והקימו מצבה שהיא אבן אחת, סימן לאל יחיד שהיו עובדים". יוצא שלבן ויעקב הקימו שני מתקנים, מצבה וגל. הגל נקרא בשני שמות, כי יעקב לא הסכים לקרוא לו בשם "גויי", ואילו למצבה לא היה כלל שם, כי היא הוקמה רק על ידי יעקב.

לב,ג: ויקרא שם המקום ההוא מחניים: מדוע 'מחניים' בלשון זוגי, ולא סתם 'מחנה'? שד"ל: "אין לבקש הוראה וטעם לזה, כי אין מקפידים בשמות". שמות זה כינוי לא קבוע למקום ולאדם. מעניינת הגישה הזאת.

שבת שלום, שבת של נחת לאמי שתחיה במסיבת ה-90 הצפויה בשבת, של תפילות לה' וקבלת הסכמתו לתפילותינו, הרבה מזל טוב, עבודת האל בלבד, ושם טוב, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה