chiddush logo

סיפור לשבת...

נכתב על ידי שניאור, 18/11/2016

 

לק"י

חברים יקרים

מצ"ב רעיון לשולחן שבת

שבת שלום ובשורות טובות אכי"ר

אבישי

פרשת וירא - מי מחזיק את מי?!

הגמרא בסנהדרין אומרת על אותם האנשים ששואלים: "מאי אהנו לן רבנן, לדידיהו קרו, לדידיהו תנו" -  כלומר: מה תועלת יש לנו מתלמידי החכמים שלומדים רק לצורך עצמם.    שהטוענים כך נקראים "מגלים פנים בתורה" - ומפרש רש"י: "כופרים במה שכתוב בתורה" ואין להם חלק לעולם הבא.

ולומדת הגמרא את חשיבותם של תלמידי חכמים מהפסוק "ונשאתי לכל המקום בעבורם". שבזכות הצדיקים שנמצאים במקום כל אנשי המקום מוגנים,

ואפילו אם תושבי המקום רעים וחטאים לה' מאוד.

פעם באו בני כפר אחד לרבי יצחק אלחנן מקובנא, ובקשו ממנו שימליץ להם על רב שיהיה מתאים לכפרם. שלחם הרב לאברך אחד, בהמליצו עליו כי הוא מתאים לתפקיד. כשבאו בפני האברך, השיב שאין לו התנגדות לדבר, אך מאחר והוא סמוך על שולחן חותנו, הוא צריך לבקש את רשותו לעזוב את מקומו. כשבא לפני חותנו, אמר לו חותנו: בשביל מה לך כל זה, וכי חסר לך כסף, אני אוסיף לך כסף על הסכום שקבלת עד היום, ובלבד שתישאר כאן, ותמשיך בלימודך".

חלפה שנה ושוב הגיעו בפני רבי יצחק אלחנן משלחת מעיר אחת, כדי שימליץ להם על רב לעירם. שלחם לאותו אברך. אשתו ששמעה את ההצעה לרבנות לחצה עליו שיענה בחיוב, אך הוא השיב כי אף שרצונו להיענות לבקשתם, חייב הוא לבקש רשות מחותנו, שמפרנסו. ושוב השיב חותנו: וכי חסר לך כסף? למה לך לעזוב את לימודך, השאר עמדי ואני אוסיף לך על משכורתך.

חלף זמן נוסף ושוב באה משלחת אל רבי יצחק אלחנן מעיר גדולה וחשובה בבקשה שימליץ להם על רב לעירם, ושוב שלחם לאותו האברך. כשהגיעה המשלחת לפני האברך עם כתב הסמכה לרבנות בעירם, לא יכלה אשתו לעמוד בפני זה, והחליטה שהפעם חייבים להענות בחיוב להצעה. אך בעלה שוב פנה לבקש את רשות חותנו, והלה שוב הציעה להעלות לו את משכורתו. אך כאן התפרצה החמות ואמרה לבעלה: "עד מתי תחזיק ותתמוך בהם? הגיע הזמן שיפרדו ולא יהיו  עוד תלויים בך". תגובתו של האב הייתה קצרה: "מי יודע מי מחזיק את מי?"

כעבור כמה שבועות של הכנות, עזבו האברך ואשתו את העירה, בעגלה עמוסה בחפציהם, בדרך לעיר הגדולה. הם רק עזבו את העיירה השיגם פרש בהול ובפיו בשורה על מות אבי האישה. אז הבינו כולם את משמעות דברי האב: "מי יודע מי מחזיק את מי???"

שבת שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע