chiddush logo

והנה עלה זית טרף בפיה

נכתב על ידי DoarHamikdash, 2/11/2016

 פרשת נח תשע"ז

פרשת המקדש


והנה עלה זית טרף בפיה

הרב ישראל אריאל

 

בפרשתנו נח שולח את העורב ולאחר מכן את היונה, והנה היונה חוזרת עם עלה זית, כמו שכתוב: "ויוסף שלח את היונה ותבא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה". אמרו חז"ל: "מהיכן הביאה אותו? רבי אבא בר כהנא אמר משבשושין (עצים קטנים) שבא"י הביאה אותו רבי לוי אמר מהר המשחה הביאה אותו" (בראשית רבה לג,ו). נשאלת השאלה, מה ענינו של הר המשחה לכאן?

הדברים מתבארים יותר ממה שנאמר במדרש, שישראל המשולים ליונה נצטוו להדליק את מנורת המקדש בשמן זית. ובלשון המדרש: 'עיניך יונים, אמר ר' יצחק אמר להם הקב"ה: דוגמא שלך דומה ליונה, מי שמבקש ליקח חטים, אומר לחבירו הראיני דוגמא שלהן, אף את דוגמא שלך דומה ליונה. כיצד? כשהיה נח בתיבה מה כתיב, וישלח את היונה וגו', ותבא אליו [היונה] לעת ערב (בראשית ח ח ויא), אמר להן הקב"ה: מה היונה הביאה אורה לעולם, אף אתם שנמשלתם ליונה הביאו שמן זית והדליקו לפני, שנאמר ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית' (תנחומא תצוה א).

היונה יצאה מן התיבה וחיפשה דרך לבשר לנח כי קלו המים, והרחיקה עד הר המשחה – הר הזיתים מול מקום המקדש – כדי להביא משם דווקא עלה זית, זאת, לבשר, כי עתיד להיות עולם מתוקן ובו בית מקדש מלא אורה. בכך נחה דעתו של נח, שכן, עתיד לעמוד עם קדוש ולעבוד את ה' בקדושה בהר הקודש במקדש.

נח לא הקריב את קרבנותיו אלא במקום המקדש, כמובא בפרקי דרבי אליעזר, שהלך להר המוריה להקריב את קרבנותיו שם. הווה אומר, המבול הניח את היסוד לעולם חדש, עולם של אור על יסוד הקודש והמקדש.

 

 

                                                                                  שבת שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע