chiddush logo

פרשת השבוע - וילך

נכתב על ידי אלון, 5/10/2016

 

"וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל" (דברים לא, א)

המפרשים התקשו בהבנת המילה "וַיֵּלֶךְ" - לאן הלך משה רבינו?

משה רבינו אומר לבני-ישראל (דברים לא, ב): "בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם לֹא אוּכַל עוֹד לָצֵאת וְלָבוֹא", ומסביר רש"י שאין הכוונה שאין למשה כוח פיזי להנהיגם, שהרי התורה מעידה על משה רבינו בהמשך (דברים לד, ז): "לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה", אלא כוונתו "לֹא אוּכַל - איני רשאי - שנטלה ממני הרשות וניתנה ליהושע".

ביום זה, יומו האחרון של משה בעולם הזה, נטלה ממנו המלכות וההנהגה. מה עושה משה רבנו ביום זה כשכבר אינו מנהיג בפועל ביודעו שזהו יומו האחרון?

במדרש רבה (פרשה ט, פסקה ט) מתוארים מעשיו של משה ביומו האחרון: "רבנן אמרי - כיון שידע משה שהיה לו למות באותו היום, מה עשה? אמר רבי ינאי: כתב יג' תורות, יב' ליב' שבטים ואחת הניח בארון - שאם יבקש לזייף דבר - שיהיו מוצאים אותה שבארון".

משה רבנו - מוסר התורה מהקב"ה לעם ישראל, המנהיג שכל ארבעים שנותיו האחרונות היו כל כולן מסירות ושעבוד למען עם ישראל - גם ביומו האחרון, כשכבר אין לו אחריות ומחויבות כלפי עם ישראל - לא נח. ולא עוסק אפילו בצרכיו האישיים או הרוחניים. גם ביום זה האחרון בחייו משה עסוק וחושב על האומה כולה, ועל עתידה הרוחני. אומר משה רבנו לעצמו - אין לי רשות להנהיגם, אך אעשה משהו למען העתיד - ויושב וכותב יג' תורות באותו היום (או בדרך נס או שביום זה סיימם וכאילו כתבם באותו יום). לכל שבט ושבט צריכה להיות תורה וכדי שלא תיווצר איזושהי מחלוקת ותפגע האמת - משה כותב ספר נוסף שמונח בארון שלא יוכלו לזייף את האמת.

גם ביומו האחרון של משה הוא מרגיש אחריות ודואג לנצחיות של האמת.

זוהי מדרגתו המיוחדת של משה רבינו שלעולם נחשב הוא ל"הולך" - אפילו ביומו האחרון פועל ועושה. זוהי גם מעלת האדם על פני המלאכים, כפי שאומר הנביא (זכריה ג, ז): "וְנָתַתִּי לְךָ מַהְלְכִים בֵּין הָעֹמְדִים הָאֵלֶּה". בניגוד למלאכים שהם קבועים במדרגתם, האדם נקרא מהלך כי הוא כל הזמן מתקדם והולך ממדרגה למדרגה.

משה רבנו גם ביומו האחרון עולה מדרגה נוספת ומיוחדת, כשגם ללא התפקיד המוטל עליו משמיים לדאוג לכל ישראל, הוא עושה זאת מעצמו מתוך מסירותו ואהבתו לאומה ודאגתו לעתיד האמת. ולכן דווקא כאן ביומו האחרון באה לדי ביטוי באופן מיוחד מדרגה זו של מהלך, ועל כן - "וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה".

הרב שלמה שושן, מתוך האתר "ישיבה" -  www.yeshiva.org.il

מוקדש לעלוי נשמת הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע