chiddush logo

מדוע המלאך אמר ששרה צחקה?

נכתב על ידי ilan sendowski, 6/9/2016

כאשר אברהם שמע לראשונה ששרה תלד לו בן הוא צחק (בראשית יז יז), וכך גם שרה צחקה כאשר המלאכים דיברו עם אברהם בנוכחותה בפתח האוהל (בראשית יח יב). שניהם צחקו, אולם שמו של יצחק נקרא בגלל צחוקו של אברהם (בראשית יז יט).

אפשרי שאברהם ושרה צחקו משמחה ואושר חסר מעצורים. אולם אפשרי שצחוקם הביע חוסר אימון ביכולתו של אלוהים להביא פלא כזה.

מהעובדה ששרה צחקה ניתן ללמוד שאברהם לא סיפר לה את הבטחתו של אלוהים שיהיה לה בן. אם אברהם היה אומר לה, אז היא לא היתה מופתעת ולא היתה צוחקת.

אלוהים גם דרש שאברהם יקיים את ברית המילה. אברהם קיים את הברית בעצם היום ההוא (בראשית יז כו), וסביר שלאחר הניתוח הזה אברהם לא בא לשרה זמן מה, כך ששרה לא היתה יכולה להכנס להריון.

אלוהים ראה שאברהם מתמהמה ולא ממהר לקיים את מצות אלוהים להביא בן משרה. אלוהים הבין ששרה אולי לא תאמין לאברהם ולא תתן לו לבוא אליה. אלוהים הבין שהוא חייב להודיע לשרה בנוכחות אברהם, וכך כולם ידעו שכולם יודעים, וחובה על שרה לשתף פעולה ולנסות להכנס להריון.

המלאכים רצו ששרה תשתתף בשיחה ושאלו את אברהם איפה שרה אישתו (בראשית יח ט). אברהם ענה שהיא בפתח האוהל, וכנראה הוא והמלאכים ראו אותה כשהיא במרחק שמיעה. כדי לא לבייש את אברהם, שלא סיפר לאשתו את הבטחת אלוהים, המלאכים הודיעו לאברהם את הבטחת אלוהים בשנית. אברהם לא הגיב ואפילו לא צחק. שרה הבינה שהוא כבר שמע את זה בעבר, ושכל השיחה הזאת מיועדת בשבילה.

הכתוב מציין ששרה צחקה בקירבה (בראשית יח יב), אולם לא מוסבר אם זה היה צחוק של שמחה או בוז. בכל מקרה המלאך השתמש בצחוק הזה כדי להוכיח ולהודיע לאברהם ששרה שמעה.

לכן המלאך נזף בשרה ואמר: "הֲיִפָּלֵא מֵיְהוָה דָּבָר" (בראשית יח יד).

שרה הגיבה: "לֹא צָחַקְתִּי" (בראשית יח טו). 

כך אברהם הבין ששרה שמעה את כל השיחה, ושרה הבינה שאברהם שמע שהיא שמעה.

אולם למרות ששרה ואברהם שמעו שהם חייבים לקיים יחסים, אברהם עבר לגרר, הציג את שרה כאחותו (בראשית כ ב) והמשיך להמנע מיחסי מין איתה.[1][2] כדי להפסיק את המשחק הזה, אלוהים לקח את שרה מאברהם, הדגים את כוחו לעצור כל רחם בבית אבימלך (בראשית כ יח), הכריח את אבימלך להחזיר את שרה לאברהם, פירסם ששרה היא אישתו של אברהם, והכריח את אברהם להתפלל לרפואה לכל בית אבימלך (בראשית כ יז). כך נרפאה גם שרה מעקרותה ונכנסה להריון.

וכאשר יצחק נולד, שרה צחקה ושרה מאושר: "צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כא ו).

[1] אפשרי שאברהם נמנע מיחסים עם שרה כי הוא רצה שישמעאל ישאר יורשו, כבקשתו מאלוהים: "לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ" (בראשית יז יח).
[2] אברהם עבר לגרר כדי להמנע מאשתו, כמו שיונה ברח לים כדי להמנע מפקודת אלוהים ללכת לנינוה.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע