chiddush logo

ליקוט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת ואתחנן

נכתב על ידי אורן מס, 17/8/2016

 ליקוט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת ואתחנן


ג,כג: ואתחנן אל ה': מהו לשון 'ואתחנן'? יש"ר: "בקשת החנינה מאת ה', לא גמול מעשה טוב אלא מצד היותו יתברך החנון האמיתי, ולזה בא בהתפעל". מעניין.

ד,א: אשר אנוכי מלמד אתכם לעשות: מהי ה'עשייה' הרצויה? יש"ר: "עיקר הלימוד לעשות המצוות".

ה,יב: שמור את יום השבת: מדוע כאן 'שמור' ובדברות הראשונות 'זכור'? יש"ר: "הזכירה מורה יותר על העשייה לקדש את השבת בדברים נכבדים קדושים ואלוהיים, לדבר עם רעים אהובים ועם בני הבית על גבורות ה' ונפלאותיו ... אולם השמירה מורה יותר על המנוחה והשביתה והימנע מעשות המלאכות שנאמר בהם 'לא תעשה', והטעם שישמור את השבת מבלתי חללו באחת מן המלאכות". אם הבנתי נכון, 'זכור' מורה על מצוות עשה, ו'שמור' על לא-תעשה. מעניין.

ה,יז: ולא תענה ברעך עד שוא: מה שונה 'עד שווא' מ'עד שקר' שבדברות הראשונות? יש"ר: "'שווא' כולל יותר, כי יכלול כל עדות כוזבת ... כי 'שווא' דבר בטל הוא". הבנתי שיש כאן חיזוק לאיסור עדות שקר וכזב מכל סוג.

ה,כא: ראינו כי ידבר אלוהים את האדם: וכי ניתן לראות את קולות הדיבור? יש"ר: "השגנו בדעתנו מציאות הדבר הזה שהאל ידבר עם בני אדם". ראינו = הבנו, כמו באנגלית. מעניין. כך בקירוב פרש יש"ר את המאמר "והעם רואים את הקולות".

ו,ב: למען תירא את ה': מהי 'יראה ה''? יש"ר: "מעלה נפלא ויתד שעליו תלוי שמירת התורה והמצווה כולה ... והיא תכלית בריאת האדם", לא פחות ולא יותר, "תכלית בריאת האדם". לתשומת לבנו כולנו.

ו,ה: ואהבת את ה' אלוהיך ... ובכל מאודך: מהי 'אהבת ה'' ומהו 'מאודך'? יש"ר: "אהבה שאינה תלויה בדבר הנוגע לעצמך כלל, אלא תאהב את ה' בעבור אמיתת כבודו יתברך, תשיש (תשמח) בהכרת שלימותו לאין תכלית, ותתענג באמונתו וייחודו ואז תחפוץ לעשות דבר שייטב בעיניו כי כן מידת האהבה", כך אוהבים בן/בת זוג באמת, וכך יש לאהוב את ה', בלי כל נגיעה אישית, עד כדי "מאודך" כלומר לפי יש"ר: "מאד מאד, כל מה שתוכל".

ו,כה: וצדקה תהיה לנו: מהי ה'צדקה' שנקבל ממרומים? יש"ר: "רוח חן ושכל טוב, ועל יד כן שמחת עולם תהיה לנו וכלילת הטובות כולם". נראה לי שכדאי להתאמץ לזכות בכל זה.

שבת שלום, שנזכה בה לחנינה מאת ה', לעשות מצוותיו, להימנע מחילול שבת, להבין את דיבור ה', לירא ממנו ולאהבו מאד מאד ולזכות בצדקתו, אורן, בן וכו'

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע