chiddush logo

פרשת השבוע - דברים

נכתב על ידי אלון, 9/8/2016

 

"אַחֲרֵי הַכֹּתוֹ אֵת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן וְאֵת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת" (דברים א, ד)

בשבת זו אנו פותחים בקריאת ספר דברים (הנקרא גם בשם: "משנה תורה"). ספר דברים נחשב לספר המוסר הראשון בארון הספרים היהודי.

כתב ה"שם משמואל" על "היהודי הקדוש", הלא הוא רבי שמחה בונים מפשיסחא:

"דברי מוסר שבמשנה תורה חודרים יותר לתוך עומק לב ישראל ומעוררים ביותר. כמו שהגיד היהודי הקדוש זצ"ל מפשיסחא, שהמובחר בספרי המוסר הוא משנה תורה והיה מזהיר תמיד לתלמידיו ללמוד משנה תורה ולעורר ליבם".

נעמוד על נקודה אחת מפרשת השבוע שניתן ללמוד ממנה הדרכה מוסרית, מהפסוק המתאר את המלחמות שעם ישראל עבר בכניסה לארץ: "אַחֲרֵי הַכֹּתוֹ אֵת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן וְאֵת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת".

לכאורה הפירוט בפסוק הוא מיותר. מדוע חשוב לנו לדעת איפה בדיוק ישבו עוג וסיחון? מה זה רלוונטי לפה?

רבי צדוק הכהן מלובלין ביאר זאת כהדרכה של התורה בעבודת המידות (פרי צדיק, ג'):

"זהו קליפת סיחון 'אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן' - שהוא מקום המחשבה שבמוח ואינו מניח להאדם לחשוב את עצמו שיש עוד עולם הבא... וכמו כן: 'עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת' - והיינו שהוא המנגד לבחינת בינה שבלב, היינו לעשות את הלב כאבן לבל להתפעל בדברי תורה, ועל זה רומז רש"י ז"ל: עַשְׁתָּרֹת - לשון צוקין וקושי".

רבי צדוק מבאר, שסיחון היושב בחשבון ועוג היושב באדרעי, מבטאים שני סוגים של יצר הרע שיש להתמודד איתם:

א. "סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן" -  סיחון מציין את יצר הרע המתייחס לעולם המחשבתי של האדם (לשון – חֶשְׁבּוֹן). היצר שמונע מהאדם לחשב חשבונו של עולם, להתבונן אל העתיד והתכלית. אין האדם מקדיש פנאי להביט על מגמת חייו, והסביבה המקיפה אותו משקעת אותו בחיי ההווה. ההתעסקות ב"כאן ועכשיו" סוחפת אותו באופן מוחלט.

ב. "עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת" - רש"י פירש את המילה עַשְׁתָּרֹת: "המלך קשה והמדינה קשה... לשון צוקין וקושי". מכאן דרשו שעוג מציין סוג אחר של יצר. לא היצר הנוגע למחשבה ולשכל, אלא לעולם המעשי. האדם עלול להתמכר לכוחות המעשה, ולעוצמה שהוא מקבל מהם. העיסוק האינטנסיבי בעולם המעשה, נותן לו תחושה שזה כל העולם.

רבי צדוק דורש מאיתנו שנשלוט גם ביצר הקשור לעולם המחשבה, וגם ביצר הקשור לעולם המעשה.

בדורנו, עם התפתחות הטכנולוגיה נמצא כל העולם בכף ידנו, ומהומת החיים איננה פוסקת לרגע. יש בכך פגיעה גדולה במודעות של האדם לחייו, גם בעולם המחשבה וגם בעולם המעשה. יכול אדם לחיות זמן רב בלי להיות עם עצמו לרגע אחד. האדם יכול להיות מחובר לכל העולם בכל רגע, להתעדכן בחדשות ובמידע מכל העולם, ורק לעצמו הוא איננו מודע. הוא לא שואל את עצמו: מי אני? למה אני כאן? לאן אני הולך?

הרב יהושע ויצמן, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר מעלות יעקב" - www.yesmalot.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע