chiddush logo

למה יעקב הלך או ברח לחרן

נכתב על ידי ישראל, 12/11/2010

 

מי יודע למה יעקב הלך או ברח לחרן? מה אתה שואל כולם יענו, הוא ברח מעשיו לחרן, ולמה דוקא לחרן? אם כבר בורחים, בורחים לחרן כדי למצוא את הבת זוג, הרי צריך גם להתחתן, מנצלים את ההזדמנות ומתחתנים.

 

זהו על פי הפשט הרדוד והפשוט, אבל האדמו"ר הזקן בתורה אור כותב משהו חדש לגמרי, משהו פנימי, תשמעו טוב: יעקב יצא מבאר שבע, יעקב יצא ממקום רוחני שנקרא "באר שבע". באר שמשם נובעים שבעה נחלים, הבאר היא החכמה, חכמת התורה, חכמת התורה משפיעה על שבע המדות, שקיימים בעולם הרוחני, וכנגדם שבע תכונות בעולם הקטן שהוא האדם.

 

יעקב עבד עבודה רוחנית להוריד את האור האלקי שנמצא בחכמה, עד העקב, עד המקומות הנמוכים ביותר, עד האבנים, עד מדריגת הדומם שהיא הנמוכה ביותר. לזכך את המקומות הנמוכים ביותר, להוריד את האור הרוחני עד המידה השביעית שהיא המדריגה הנמוכה ביותר.

 

וההורדה הזו היתה הכנה לקבלת התורה, להאיר אור אלקי גם בדומם, להכין גם את הדומם שיוכל לשמש בתור מצוה, להכין את כל הבריאה שתוכל לשמש מצוה, שתוכל לספוג בתוכה אור רוחני גבוה מאד. שנוכל לקחת לולב, עור פרה, צמר, ולקיים בהם מצות, ולהכניס בהם אור גבוה מאד. בחסידות זה נקרא ברורים, להוציא מהדברים הנמוכים ביותר טוב, לגרום להם לשמש אלקות.

 

שלב ראשון יעקב הוציא מעשיו את הטוב שהוא רצה לקחת, הבעיה של עשיו שהוא לא היה מוכן לעלות, הוא לא היה מוכן לקבל את הברכות באופן שתאיר בו אלקות, אור רוחני גבוה, ועי"ז הוא יעלה למעלה ויקבל תיקון, הוא רצה לקבל את הטוב, את הברכות ולהשתמש בהם לצורכו, וזה מה שרבקה קבלה בנבואה שיעקב יקח את הברכות, שיעקב יוציא ממנו את הטוב שרוצה לקחת לעצמו. שלב שני יעקב הלך לחרן להוציא את הטוב שישנו שם, להוציא משם את רחל ולאה מלבן.

 

[כך הבנתי את דברי האדמו"ר הזקן בריש פרשתינו ובסוף פרשה הקודמת]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע