chiddush logo

יש עוד צדיק בעיר ! (6 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 11/11/2010

"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה"

כותב על כך רש"י "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו, אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם, שבזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה"
ונשאלת השאלה הרי יצחק אבינו גם כן היה שם ,אם כן מדוע
פנה זיוה והדרה הרי יש עוד צדיק בעיר ?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (6)
יצחק ג (8/3/2011)
אברהם סיים את תפקידו בעקידת יצחק ובזה תמו נסיונותיו, ואז העביר את כוחו להשפעת השפע לכל הדור - ליצחק, וכאשר יצחק בירך את יעקב - העביר לו את השפעת השפע לכל הדור, וממילא כיון שעתה יעקב הוא הצדיק המשפיע לדור - לכן נאמר דווקא עליו שכאשר פנה זיווה פנה הדרה,
ודרך אגב במכירת יוסף - עבר השפע ליוסף ולכן הסתלקה השכינה מיעקב,
והמושג 'צדיק' הוא תמיד בחינה של המשפיע לדור, וכמו אצל נח שהיה איש צדיק, והיינו שהשפיע את השפע לכל הדור, וכן פירנס את כל העולם בזמן המבול,
וסיבת הדבר הוא, משום שצדיק היא מידת היסוד המשפיע למלכות שהיא קיום העולם.
DL2000 (14/11/2010)
ראיתי שהכלי יקר על התורה מפרש שאצל שאר האבות אברהם ויצחק לא מוזכר יציאתם מהעיר ,אלא שם ברור שיציאתם עשתה רושם,והחידוש הוא אצל יעקב שאף על פי שיצחק ורבקה היו בעיר,בכל זאת יציאת יעקב משם עשתה רושם.
mose67 (11/11/2010)
ב''ה
הרבי מליובאוויטש עונה שיצחק היה עיור ורבקה היתה משמשתו ממילא לא יכלו להשפיע מזיום ואורם לעיר וכו' (עיין בזה באריכות בליקוטי שיחות חלק ל ע' 119 -נמצא באתר אוצר הרבי (חפש בגוגל) נעתק בחלקו בספר שלחן שבת בראשית ע' 187)
ישראל (11/11/2010)
ברש"י ישנם שני חלקים:

א. "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו", ע"ז מבאר רש"י "אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". ולא משנה אם ישנם בעיר צדיק אחד או מאה צדיקים, יציאת צדיק מהעיר עושה רושם, הקדושה שאותו צדיק משרה או מוסיף בעיר מסתלקת עכשיו, ויש רושם.

ב. רש"י אומר לך יסוד שע"ז מבוסס מה אמר קודם, והיסוד הוא, "בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". וכיון שזה היסוד ולכן אם צדיק יחיד גר בעיר ויצא ממנה "פנה (כל) הודה פנה (כל) זיוה פנה (כל) הדרה", ואם כמה צדיקים גרים בעיר ואחד מהם יצא ממנה "פנה (חלק מ) הודה פנה (חלק מ) זיוה פנה (חלק מ) הדרה".

ופשוט.
ישראל (11/11/2010)
ברש"י ישנם שני חלקים:

א. "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו", ע"ז מבאר רש"י "אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". ולא משנה אם ישנם בעיר צדיק אחד או מאה צדיקים, יציאת צדיק מהעיר עושה רושם, הקדושה שאותו צדיק משרה או מוסיף בעיר מסתלקת עכשיו, ויש רושם.

ב. רש"י אומר לך יסוד שע"ז מבוסס מה אמר קודם, והיסוד הוא: "בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". וכיון שזה היסוד ולכן אם צדיק יחיד גר בעיר ויצא ממנה "פנה (כל) הודה פנה (כל) זיוה פנה (כל) הדרה", ואם כמה צדיקים גרים בעיר ואחד מהם יצא ממנה "פנה (חלק מ) הודה פנה (חלק מ) זיוה פנה (חלק מ) הדרה".

ופשוט.
ישראל (11/11/2010)
ברש"י ישנם שני חלקים:

א. "לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו", ע"ז מבאר רש"י "אלא מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". ולא משנה אם ישנם בעיר צדיק אחד או מאה צדיקים, יציאת צדיק מהעיר עושה רושם, הקדושה שאותו צדיק משרה או מוסיף בעיר מסתלקת עכשיו, ויש רושם.

ב. רש"י אומר לך יסוד שע"ז מבוסס מה אמר קודם, והיסוד הוא: "בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה". וכיון שזה היסוד ולכן אם צדיק יחיד גר בעיר ויצא ממנה "פנה (כל) הודה פנה (כל) זיוה פנה (כל) הדרה", ואם כמה צדיקים גרים בעיר ואחד מהם יצא ממנה "פנה (חלק מ) הודה פנה (חלק מ) זיוה פנה (חלק מ) הדרה".
ופשוט.
ציורים לפרשת שבוע