chiddush logo

מזון רוחני טז אדר א

נכתב על ידי שניאור, 25/2/2016

 

יום חמישי ט"ז אדר ראשון - כי תשא

 

גם המחולקים והשונים צריכים להתאחד

במצות מחצית השקל שנצטווינו בה בפרשתנו מצינו דבר מיוחד, שנתפרש בה באופן מיוחד שאין חילוק במצוה זו בין עני לעשיר, כמו שכתוב "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל" (ל, טו). מה שלא מצינו דוגמת ענין זה בכל המצוות כולם (היינו, אף שאין חילוק בין עני ועשיר בהרבה מצוות מ"מ לא מצינו שיתפרש הדבר בציווי מיוחד, כי אם במחצית השקל).

וחידוש גדול יש בזה, שהרי כללות ענין הצדקה קשורה עם זה שיש חילוק בין עני ועשיר, וכמאמר רז"ל "אמר דוד לפני הקב"ה . . תיישר עולמך בשוה העניים והעשירים, אמר לו . . אם יהיו כולם עשירים או עניים מי יוכל לעשות חסד" (תנחומא משפטים ט). והיינו, שהטעם שהקב"ה ברא את העולם באופן כזה שיהי' חילוק בין עני ועשיר הוא אך ורק כדי שיהי' ענין החסד והצדקה בעולם. יתר על כן, הרי מטרתה של מחצית השקל היתה "לקנות מהן קרבנות צבור" (פרש"י כאן), ובקרבנות מצינו שחלוקים עני ועשיר, עד שעשיר שהביא קרבן עני לא יצא (רמב"ם הל' שגגות ספ"י. ועוד).

ואם כן, מצד הסברא היינו אומרים שבמצות מחצית השקל, שהיא צדקה וחסד בנוגע לענין הקרבנות, יהי' חילוק בין עני ועשיר!

ומכל מקום מצווה התורה "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל" ללמדנו שגם בענין כזה בו מודגש שיש חילוק ושוני בין איש לרעהו גם אז צריכים להשתוות, ולעמוד באהבה ואחדות זה לזה. והיינו, שמצוות אהבת ישראל אינה רק שיתאחדו כל ישראל מצד זה שכל ישראל שווים הם ואין חילוק אמיתי בין אחד לרעהו, אלא גם כאשר יש חילוקים ביניהם, כמו החילוק בין עשיר לעני כפשוטו, או עני ועשיר בדיעה, וכיוצא בזה, גם אז יש להתאחד ולאהוב אחד את השני. וגם אם יישאר חלוק ושונה מחבירו, יש "עני" ויש "עשיר" מ"מ יש להתאחד עם השני, ולעמוד בהתקרבות אתו.

 (ע"פ 'תורת מנחם - התוועדויות' תשמ"ז ח"ב עמ' 665 ואילך)

לעילוי נשמת

מרת רחל

בת ר' מרדכי דוב ע"ה

סימפסאן

נפטרה ט"ז אדר ה'תשע"ה

תנצב"ה

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע