chiddush logo

התורה היתה צריכה להתחיל מ"החודש הזה לכם"

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 16/9/2010

 רש"י (א, א) כותב שהתורה היתה צריכה להתחיל מ"החודש הזה לכם", שהרי היא המצווה הראשונה שנצטוו בה ישראל, ובכל זאת התורה התחיל במעשה בראשית, לתת תשובה לאלו שמלינים על כיבוש ישראל את ארץ ישראל.

בעצם יש קשר הדוק בין בריאת העולם לבין מצוות "החודש הזה לכם". מהפסוק הזה לומדים שבית דין קובע את זמן התחלת החודש (ראש השנה כב ע"א). הגמרא אומרת שגם אם המציאות היא לכאורה שונה מקביעת ב"ד, קביעת ב"ד גוברת על המציאות לצורך ההלכה: "אתם אפילו מוטעין" (ראש השנה כה ע"א). והירושלמי (כתובות פ"א ה"ב) אומר שאף המציאות של בתולין בת שלוש נקבעת ע"י התאריך שבו ב"ד מקדש את החודש.

אם כן, במעשה בראשית מספרת לנו התורה לנו שהעולם נברא ע"י אותו הגורם שכתב את התורה, ושהתורה היא התכנית שעל פיה נברא העולם; ולכן מובן איך ייתכן שנוהל התורה מתגבר על הטבע. נמצא שסיפור מעשה בראשית היא בעצם הקדמה ל"החודש הזה לכם".

נקודה נוספת היא, שאנו קובעים את המועדים והחגים לפי הלבנה והשמש, ולכן יש להקדים את תיאור בריאתם, כמו שכתוב: "ויאמר א-להים יהי מארת ברקיע השמים להבדיל בין היום ובין הלילה והיו לאתת ולמועדים ולימים ושנים" (א, יד), שזה עניינו של "החדש הזה לכם".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע