האם מותר להעביר מספר סולולרי שאיננו מספר כשר ?? (4 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי אריאל אליעזר, 15/9/2010
רציתי לשאול שאלה בהלכות לשון הרע.
ראובן פנה אל שמעון וביקש ממנו -האם הוא יוכל להביא לו את מספר הטלפון הסולולרי של לוי, שמעון אכן יודע את המספר של לוי, אלא שהסולולרי של לוי אינו סולולרי כשר.
האם יש איסור לתת לו את המספר, כיון שאז יתגלה קלונו של לוי ברבים- קלונו שהוא מחזיק באמתחתו טלפון סולולרי שאינו כשר.
או שאין איסור בכך, משום שאין כאן כוונה לשמעון להוציא את גנותו של לוי, ועוד- שרבים נכשלים בהחזקת סולולרי לא כשר, ואם כך- אין בזה כל כך גנות, כיון שמדובר כאן בדבר שהאדם דש בעקביו.
אשמח לשמוע תשובות לכאן או לכאן.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (4)
מקוצר הזמן, אשתדל לענות "בקצרה" אך בהרחבה".
מי ששולט ביצרו ונזהר מזוהמת הרחוב, על פניו מסתבר שהתקנה של "טלפון כשר" מיותרת עבורו. מכל מקום יש מספר נקודות שצריך לתת עליהם את הדעת:
א) אנו "בני תורה", וכפופים לדעת רבותינו היקרים. וכבר הורתה לנו התורה וציוות, אפילו יאמר לך על ימין שהוא שמאל וכו'. ומבואר בספר החינוך, שטעם העניין "שחובתנו" לשמוע לחכמינו ולא לסמוך על בינתנו, משום שעדיף לשמוע תמיד לחכמינו ועל ידי כך להרוויח "שתמיד" ננהג כהלכה, ואפילו אם פעם אחת נטעה על ידם, זה עדיף מאשר נעשה תמיד כפי הבנתו, ונטעה הרבה יותר. עד כדי כך עומק העניין, ועד כדי כך מגבה התורה את כוח חכמינו.
וכיוון שכך, אם גדולי ישראל אסרו את הטלפון שאינו כשר, זו כבר סיבה וחובה להתכופף להוראה הזו, בין אם אנו מבינים את דבריהם ובן אם לאו.
ב) המציאות מעידה, שהתקנה הזו "ביצרה וש
אפשרות אחרת- אנשים יימשכו ויגררו אחרי כתיבת הודעות עד כדי התמכרות, דבר שאולי יכול להיות פחות מצוי בדיבור ישירות.
אם גדולי הדור שליט"א קבעו שיכולה להיות בעייה בסמס- כנראה שאכן זה נכון, אם מהסיבות שהבאתי, ואם מסיבות אחרות.
אשמח לדעת מהי הבעיה בפלאפון שאינו כשר באם לא ניתן לראות בו תמונות וסרטים אלא רק לשלוח ס.מ.ס לאנשים, מהי הבעיה בכך?
ראיתי בהלכה שאלה יפה. האם בעל חנות יכול למכור עט לחילוני שיכול לכתוב בו אולי גם בשבת? והתשובה שמכיון שיכול לכתוב בחול בהיתר אין כאן משום לפני עיור .ועד''ז בעניננו.
ובפרט שלדעתי צריך להיות קודם אדם כשר ואז גם בכל פלאפון לא תדבר לה''ר. מאשר פלאפון כשר ואדם לא כשר שידבר בו לה''ר.