chiddush logo

להתאים את ההנהגה למצב העם

נכתב על ידי דביר, 9/3/2015

"וְדִבֶּר ה' אֶל-מֹשֶׁה פָּנִים אֶל-פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, וְשָׁב, אֶל-הַמַּחֲנֶה, וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן נַעַר, לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל. 
(שמות לג פסוק יא)
לכאורה מה הקשר בין תחילת הפסוק שה' מדבר עם משה פנים אל פנים לסופו, שיהושע לא ימיש מתוך האוהל?
לדעתי הכתוב מכין אותנו שמשה כבר לא מתאים להנהיג את העם לא חלילה בגלל חוסר כל שהוא במשה, אלא, שבמצבו הרוחני המרומם ורמתו של העם איך התאמה שמאפשרת הנהגה, וצריך לחפש מנהיג חדש לכן מסיים ומשרתו יהושע... אך יהושע עדיין נער אך בעתיד הוא נועד להיות המנהיג הבא. 
משה רבינו עולה במדרגה ודומה למלאך, לא אוכל ולא שותה, נמצא בשמים מדבר עם ה' באופן ישיר ובכך מתחיל לאבד את המנהיגות על העם, החיבור לשמים מרחיק אותו מהארץ, והכתוב רומז שזאת נקודת המפנה של סוף הנהגתו של משה ומתחילים להכיר את יהושע, העם זקוק בשלב זה למנהיג בעולם הזה, צריכים אדם שחיי באדמה ונמצא עם העם.
בהמשך קוראים שהעם אפילו מפחד לגשת למשה:
"וַיְהִי, בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי, וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד-מֹשֶׁה, בְּרִדְתּוֹ מִן-הָהָר; וּמֹשֶׁה לֹא-יָדַע, כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו--בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ.  וַיַּרְא אַהֲרֹן וְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶת-מֹשֶׁה, וְהִנֵּה קָרַן, עוֹר פָּנָיו; וַיִּירְאוּ, מִגֶּשֶׁת אֵלָיו.  וַיִּקְרָא אֲלֵהֶם מֹשֶׁה, וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו אַהֲרֹן וְכָל-הַנְּשִׂאִים בָּעֵדָה; וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, אֲלֵהֶם. וְאַחֲרֵי-כֵן נִגְּשׁוּ, כָּל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיְצַוֵּם--אֵת כָּל-אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אִתּוֹ, בְּהַר סִינָי. וַיְכַל מֹשֶׁה, מִדַּבֵּר אִתָּם; וַיִּתֵּן עַל-פָּנָיו, מַסְוֶה.   וּבְבֹא מֹשֶׁה לִפְנֵי יְהוָה, לְדַבֵּר אִתּוֹ, יָסִיר אֶת-הַמַּסְוֶה, עַד-צֵאתוֹ; וְיָצָא, וְדִבֶּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵת, אֲשֶׁר יְצֻוֶּה.  לה וְרָאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶת-פְּנֵי מֹשֶׁה, כִּי קָרַן, עוֹר פְּנֵי מֹשֶׁה; וְהֵשִׁיב מֹשֶׁה אֶת-הַמַּסְוֶה עַל-פָּנָיו, עַד-בֹּאוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ. " (שמות לד פסוקים כט-לה)
משה צריך כיסוי כדי לדבר עם אנשים, הוא כבר לא איתם. 
דבר נוסף יתכן שבחטא העגל משה מרגיש שהוא נכשל "בחינוך" העם, כמו מורה שתלמידיו מפריעים כשהוא לא נמצא, משה יודע שמנהיג נבחן בעיקר כשהוא לא במקום. 
כנראה משה שואל את עצמו האם הצליח להטמיע בעם את אמונתו ודרכו? יום אחד הוא חסר והם כבר מחפשים משהו אחר, בחטא העגל רואים שהעם תלוי במשה בצורה מוגזמת, אין לו לעם עדיין חוט שידרה עצמי.
בתלמוד בבלי סג עמוד ב ישנו מדרש על אותו פסוק שלכאורה תומך בחידוש זה: "אמר רבי אבהו אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה עכשו יאמרו הרב בכעס ותלמיד בכעס ישראל מה תהא עליהם אם אתה מחזיר האהל למקומו מוטב ואם לאו יהושע בן נון תלמידך משרת תחתיך והיינו דכתיב ושב אל המחנה אמר רבא אף על פי כן לא יצא הדבר לבטלה שנאמר (שמות לג, יא) ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל".

אשמח לקבל תגובות.
----------------------------
לעילוי רבי מאיר בן ססיה מיקנעם, מורה ומחנך מקים עולם של תורה בעיר וואוהב תורה בנפשו, בעל יראת שמים, זכור לי שבשעת התפילה במיוחד בימי כיפור היה מתפלל ובוכה מהלב.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה