אברהם ונמרוד
אור לארבעה עשר בודקים את החמץ לאור הנר. לאברהם אבינו היה ויכוח עם נמרוד האם העולם נברא יש יש (חמץ) או נברא יש מאין (מצה)שלא מספיקה להחמיץ על הויכוח הזה נזרק אברהם לכבשן האש, ויצא ללא פגע , כפרס על כך נתן לו נמרוד את אליעזר בנו לאברהם לעבד, אבל לאברהם היה אח ושמו הרן ששינה את דעותיו לפי כיוון הרוחות בדעה כמו נמרוד. לאחר שאברהם יצא מכבשן האש ללא פגע הביע הרן את דעתו כדעת אברהם שהעולם נברא יש מאין,ולכן נזרק לכבשן אף הוא נשרף ולכן אומרת הגמרא "בודקים את החמץ לאור הנר אותיות הרן כי מי שמחזיק בדעת חמץ נשרף כהרן. ולכן כתוב וימת הרן על פני תרח אביו בחרן. אליעזר עבד אברהם היה בנו של נמרוד. כששולח אברהם אותו למצוא אישה ליצחק אומר לו אליעזר אל תבוא בלי ו' לי יש בת ונשתדך, עונה לו אברהם לא יכול "ארור להשתדך עם ברוך. נמרוד מצאצאיו של כנען שעליו אמר נוח ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו אליעזר עבד אברהם (אליעזר גמט' 318) זה מה שכתוב כשיוצא להציל את לוט ורק את חניכיו 318. יש דעה בחז"ל שהוא ואליעזר לבד יצאו להילחם בארבעת המלכים והצילו את לוט וכל אנשי סדום. כשמגיע אליעזר לחרן אומר לו לבן בוא ברוך ה' כי פיניתי הבית ורש"י במקום "פנה את הבית מע"ז כי הגמלים סירבו להיכנס לבית שיש בו ע"ז. לפיכך אומר האריז"ל שהתגלגלה נשמתו של אליעזר בכלב בן יפונה והלא כלב בן חצרון היה אלא בן יפונה בא משום "פיניתי הבית" מכאן אפשר להבין כשהמרגלים יוצאים לתור את הארץ נאמר על כלב ויבוא עד חברון. (בעה"ט עד חברון גמט' זהו אליעזר) מכאן אפשר להבין א. פירוש אחד שהגיע לחברון לקבל ברכת אדונו אברהם שיושיעו מעצת המרגלים ההסבר השני שאפשר להבין מכלב ב. כתוב "ויהס כלב את העם עלו נעלה ויכול נוכל להם" מאחר ואני ואברהם לבד יצחנו את ארבעת המלכים וכל חילם ולכן יושבי הארץ היום אינם מהווים בעיה כלל. "באתי לארמוני" בראשית לך לך