chiddush logo

שיטת 12 הצעדים - דעת הרב גינזבורג

21/9/2014

 הרב גינזבורג פסק ששיטת 12 הצעדים הינה כפירה ביסודות האמונה, והנהירה אחריה מהווה סימן לבעיית שורש עמוקה יותר של פנייה מוטעית אחר חומרים של גויים וחילוניים. 

למאמר העוסק בהוראתם של גדולי הוראה נוספים לחץ כאן


 לקבלת מידע נוסף ניתן לפנות לארגון "טהרת החינוך והטיפול בישראל":

yisraelsaba12 gmail.com.


הרבגינזבורג: שיטת 12 הצעדים – כפירה ביסודות האמונה

הרב גינזבורג ותלמידיו בדקו שיטה זוממקורות שונים, ועמדו על תכניה הרוחניים. למשל, הם קיבלו עדות ממטופל שהשתתף בקבוצות התמיכה של שיטת הצעדים, בדקו את עקרונותיה הרוחניים, חקרו את מקורה ההיסטורי בתוך הכנסיות הנוצריות של "קבוצת אוקספורד" ועוד.

הרב הורה למכורים שאסורלהתרפא בשיטה זו מפני שהיא מבוססת על אמונות נוצריות הנוגדות את עיקרי האמונה של התורה. להלן ציטוטיםמתוך דברי הרב בעניין זה:

מתוךדברים שאמר הרב בבית הספר לתורת הנפש (תמוז תשע"ג):"כל דת כמו הנצרות היא חיקוי של מוטיבים יהודיים  כמו רחמנות וכו'. הכל לקוח מהיהדות,ולכן יכול להיות מאד מבלבל. כל השנים יש לנו סיפורים עם השיטה של 12 הצעדים, משהו נוצרי מובהק. אומרים לך כל מיני דברים טובים – מהרע? נשמע מצוין. אבל זה נוצרי, ואם חופרים לעומק רואים שזה ממש ככה".

מתוך תשובות לשואלים: "צריך לדעת שמקור שיטת 12 הצעדים הוא בנצרות (והיא בעצם משקפת את תמצית האמונה הנוצרית)... היסוד הוא האמונה הנוצרית שהחטא הואמושרש באנושות מחטא אדם הראשון ואין מנוס ממנו ועל כן הוא בעצם מחלה אנושית אנושהשאין לה מרפא".

"את זה לעומת זהעשה האלקים. שיטת 12 הצעדים באמת עושה רושם שתואמת את תורת החסידות וכו', אך אליבא דאמת הוא"כקוף בפני אדם". וכפי שכתבנו, השיטה מבוססת על האמונה הנוצריתשהחטא מושרש בעצם מציאות האדם (ושעל כן אין להתיחס אליו כחטא אלא כמחלה) , ההיפך הגמור מאמונת היהדות בבחירהחופשיתוכו'".

 

                  הפניה לשיטת 12 הצעדים כסימןלבעיה עמוקה ושורשית יותר

בישיבת צוות של"בית הספר לתורת הנפש" (תמוז תשע"ג) הסביר הרב כי הפנייה לשיטת 12 הצעדים מהווה סימן לבעיה עמוקה יותר: חוסר הבדלה והפרדה נכונה בין ישראל לעמים. בהקשר שלנו מתבטא הדברבפניה לשיטות פסיכולוגיות של גויים.

הבעיה בזה היא מחמת התכנים המקולקלים המעורבים בשיטות אלה, ולעיתים באופן סמוי ומבלבל מאד, עד כדי כך שגם תלמידי חכמים גדולים עלולים לטעות ולאלהבחין כראוי (למעט יחידה סגולה שיש להם כוח לברור מבלי לטעות כלל). כךתמצית תוכן דבריו:

 

מה שקשור לחקר מדעי של הצד הגשמי של העולם – אפשר ללמוד מגויים. למשל,אפשר להשתמש בתרופות שמצאו חוקרי הרפואה כיעילות נגד מחלות גופניות, וכך עשו גדוליישראל בכל הדורות. אמנם, מה שקשור לעניינים רוחניים (קשר לאלוקים, ערכים, מוסר, תפיסותאמוניות וכדומה) – אין ללמוד מהגויים.

התחום של ריפוי הנפשהינו תחום רוחני (כי הוא עוסק בעניינים הקשורים למוסר,דרכי חיים, ניתוח התנהגויות, סולמות ערכים, מערכת אמונות ועוד). לכן,  "שיטת טיפול הנובעת ממקור לאיהודי, יש להניח שיש בה – או במודע או שלא במודע –השפעות נכריות ממש (על תכני הטיפול)".

[הערה: לשם הדגמה נתבונן בשיטתהטיפול הקוגניטיבית (=ריפוי באמצעות שינוי דרכי חשיבה). לכאורה, היא דוגלת בעיקרון טכני בלבד: מחשבות מעוררות רגשות, ורגשותמעוררות מעשים. אמנם, המטפלים בשיטה זו יודעים שבספרות הטיפולית ישנה רשימה ארוכהשל "עיוותי חשיבה" מצויים, שעל המטפל לתקנם אצל המטופל, ובזה המטפל מקבלתפקיד של מחנך. בשלב זהעוברת השיטה לעסוק בתכנים רוחניים של אמונות ודעות שמקורן בגויים (מי שמכיר אתהתכנים מזהה שם ניגוד לדרכה של תורה].

כך אמר הרב: "עצם הדבר שאתה זקוק לכתת רגלים רחוק (=לשיטות של גויים) בשביל ריפוי נפשי – הוא מהשאנחנו כל הזמן צועקים עליו שהוא פשיטת רגל שלנו (של עולם התורה). ספרי הרפואה האמיתיים של הנפש נמצאים אצלנו" (מפני שספריהם של חכמי ישראל מלאים בעצות והדרכות מפורטות לעבודה שיטתיתועמוקה על נטיות הנפש).

הרב הדגיש: אין שום בעיה נפשית שאין לה פתרון על פי ספריהם של חכמי ישראל, ולכן, אין צורך כלל לפנות לספרי ריפוי נפשי של גויים.

עוד הוסיף הרב: מה צריך לעשות? לא צריך ללמוד שיטות באינטרנט כדי שתהיה יותר טוב כמורה וכמטפל. צריך להעמיק הרבה הרבה בחומרים שלנו, החומרים של התורה. לקרוא הרבה יותר סיפורי צדיקים ולחשוב עליהם: מה אני יכול ללמוד מהסיפור? איך אני יכול לאמץ אותו בעבודתי כמורה או כמטפל?

"ללמוד סיפור שלהבעל שם טוב זה פורה אלפי פעמים יותר מאשר לחקור איזו שיטה של גויים. יש אין-סוףמה שאפשר להעמיק בתורה שלנו. הרוחניות שיש בתורה היא אין-סוף יותר עשירה מאשר שם(=בשיטות נפשיות של גויים)". 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע