chiddush logo

כנפי יונה- פרשת חיי שרה תשפ"ו

12/11/2025

 פרשת חי שרה. 


לאחדות עם ישראל והחזרת יתר החללים אמן

וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵ֖י חַיֵּ֥י שָׂרָֽה׃

רש"י כותב בת מאה כבת עשרים לחטא, מה בת עשרים לא חטאה, שהרי אינה בת עונשין, אף בת מאה בלא חטא. ובת עשרים כבת 7 ליופי. עד כאן לשון רש"י. 

צריך להבין את דברי רש"י 
מה השבח בהספד הזה ? 

בנוסף מה היה קשה לרש"י להוסיף בדבריו, שהרי פחות מגיל עשרים אינה בת עונשין ? 

פחות מגיל עשרים לא עונשין, אלה דברים ידועים, כך אמר רב חסדא (מסכת שבת דף פט עמ' ב) אין אדם נענש מן השמים עד שיהא בן עשרים שנה. 

וכן כתבו הרמב"ן ויתר המפרשים, אם כן, מה בא רש"י להשמיע לנו את הידוע ?

אלא כוונת רש"י, שמה יעלה בלבך ששרה חטאה כאשר היתה פחות מבת עשרים ? 

או חטאה כאשר עינתה את הגר ? 

שמה תחשוב ששרה גרשה את האמה (הגר) ואת בנה, 

היה בזה משום אכזריות בגירוש הזה.. 

בא רש"י ואומר לא היה לה כל ימי חיה של שרה חטא. 

לא רק שאין לה חטא במשך שנות חי שרה, אלא היתה נביאה גדולה יותר מאברהם. 

שנאמר "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולו" 

משום שהיתה רואה בנבואה את עתיד ישמעאל וזרעו, 

ידעה גם שאם אתה מרחם על אכזרים סופך להתאכזר על רחמנים. 

הנה ישמעאל בכל הדורות הוא וזרעו רעים ואכזרים פרא אדם.. ובכל פינה בעולם שהם נמצאים יש רצח ואכזריות  

ומשום כך אמרה גרש את האמה ואת בנה. 

ב. ותמת שרה בקרית ארבע היא חברון בארץ כנען ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכתה. 

יש מקום לשאול. הרי צריך לומר על פי הסדר במציאות קודם בוכים על המת ואחרי זה מספידים את הנפטר. 

אם כן מדוע הכתוב הפך את הסדר, "לספוד לשרה ולבכתה" 

כותבים רבותינו האות כ בלבכתה קטנה , מדוע ? כי מיעט אברהם בבכי כי ידע שהיא צדיקה לכן הקדים לספר בשיבחה להודיע לעולם כולו 

אחרי אדם גדול עומדת אשה גדולה וכל שכן שרה שגדולה מאברהם בנבואה כידוע

הזוהר הקדוש מספר שבח שרה . 

בשעת הסתלקותה עלתה נשמתה למקום ממנו נמשכה, אל עולם הבינה ושם קבלה השכינה את פניה. 

שרה עטרת בעלה, שרה אשת אברהם אתקדשת בכל סטרין, ולא הווה דרא בעלמא דאתדמיא לה, וכל ברכאן דלעילא ואתפשטו מתתא  בזכותה

פירוש : שרה היא יסוד הקדושה בכל הדורות, כל הברכות של מעלה ושל מטה נמשכו בזכותה. 

ועוד אמר הזוהר נשמתה של שרה היתה מאירה באור השכינה עצמה

הזוהר החדש חיי שרה (דף כ) 

בשעת הסתלקותה של שרה נפתחו שערי רחמים, ונשמתה עלתה בליווי מלאכי רחמים... וכל נשמות הצדקניות יצאו לקראתה 

שרה נחשבת אם כל הנשים הצדקניות . וכו 

שרה נסתלקה מהעולם כאשר שמעה כי יצחק נלקח לעולה ואז פרחה נשמתה. 

יש הנוהגים לעשות אזכרה בשבת זו ואומרים משניות לעילוי נשמתה שרה בת הרן אחי אברהם. אשריהם

השידוכין של יצחק

אברהם מבקש לשלוח את אליעזר עבדו אל בית הוריו למצוא כלה ליצחק. 

מה התנאים שקבע לעצמו כדי למצוא כלה טובה ומתאימה ליצחק. 

הכלל שהעמיד הוא לבדוק את הכלה במעשה חסד. 

כמו שאמר "והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה  ואמרה שתה וגם לגמלך אשקה אותה הוכחת לעבדך ליצחק" 

וכך גם היום, איך ניתן לבחור כלה או חתן ? 

תשובה : במעשה חסד זה המבחן העיקרי כי בחסד האדם ניכר. 

הגמרא אומרת אדם נבחן בכיסו בכוסו ובכעסו. 

בכיסו אם הוא קמצן מידי ? בכוסו, כאשר הוא שותה יין מה יוצא לא מהפה ? 

ובכעסו אם הוא שולט על עצמו כאשר הוא שתוי אם הוא כועס מה יוצא לו מהפה ? 

והרי אין אדם מושלם וזה נכון, אבל כוונת הגמרא לתת את ההכרה וההבנה ואדם יבחר ברוב שניים. 

רוצה לומר מתוך שלוש המידות די אם יש בו שתי מידות טובות  כדי לבחור את הכלה או את החתן. 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

אבא יקר חיים ברבי בן חביבה, ואחיו בנימין קרעי בן חביבה. 

לע"נ מורנו הרב מאיר מאזוז זצוקל זיעא בן כמסנא

לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה סבן בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בני שמיחה. 

יהודית חיים דוד בר יעקוטה. 

סימה את שפיקה ואיציק בן שפיקה

לע"נ גבורי ישראל ובכללם הדר גולדין בן שמחה
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע