בנין בית המקדש על ידי הנשיא טראמפ
בנין בית
המקדש על ידי הנשיא טראמפ
הרב שי טחן
שבוע שעבר כתב
יהודי שנכח בתדרוך הבית הלבן, שאל את דוברת הנשיא שאלה מעניינת: "כיוון
שהנשיא טראמפ ייזכר לדורות כמנהיג הגדול ביותר של זמנינו, האם עלה לדיון נושא
בניית בית המקדש בירושלים?",
הדוברת
השיבה בנימוס שהנושא לא נדון.
אכן מלבד
שהשאלה מעניינת בפני עצמה היא גם מעלה כמה דיונים הלכתיים מעניינים.
האם
בית המקדש השלישי ייבנה בידי אדם, או שמא יורד בנוי מן השמים?
ואם נניח שבני
אדם יבנו אותו, האם גם גוי רשאי לבנותו, שו שמא רק יהודי?
מקובל להאמין
שבית המקדש השלישי ירד בנוי מן השמים. ואף שרעיון זה מופיע אצל רש״י (סוכה מז)
ותוספות (שבועות טו), מכל מקום, מה שפחות ידוע הוא שרבים חולקים על דיעה זו – ואף
אלה שמסכימים, מפרשים אותה לא במובן הפשוט.
ובאמת מצאנו
כדעת רש״י במדרש תנחומא (כי תישא י״ג), ובזוהר (בראשית כח): "הפסוק אומר
(זכריה ב): 'ואני אהיה לה, נאם ה׳, חומת אש סביב'. לפיכך, על הר זה יבנה בית המקדש
על ידי ה׳, ויחזיק לכל הדורות. ועל זה נאמר בפסוק (חגי ב): 'גדול יהיה כבוד הבית
הזה האחרון מן הראשון', שהראשון נבנה על ידי אדם, וזה יבנה על ידי הקב״ה. ולכן
נאמר (תהילים קכז): 'אם ה׳ לא יבנה בית, לשוא עמלו בוניו בו'.
מאידך, ברמב״ם
מבואר שיש מצוות עשה לבנות את בית המקדש – וזוהי מצווה שאיש אינו חולק עליה. ולכן,
בהמתנה בחוסר מעש למקדש שירד מהשמיים, אנו מאבדים את קיום המצווה.
שוב קשה
מהמובא בתלמוד ירושלמי (מגילה א, י״א) שבעתיד עם ישראל יקום ויבנה את בית המקדש. ובהתאם
לכך גם המאירי כותב (סוכה מז) שהמקדש ייבנה ביד אדם, וברמב"ם כותב מפורש שאת
הבית השלישי יבנה המשיח.
האם זו מחלוקת
ככל המחלוקות או שמא אפשר לישב את דברי המדרש תנחומא והזוהר שאומרים שה׳ יוריד את
המקדש מהשמיים, עם הירושלמי שכותב שעם ישראל עצמו יבנה אותו. כיצד ניתן ליישב בין
שתי הדעות?
אכן במפרשים
מובאים כמה דרכים לגשר:
המהר״ם שיק
(יורה דעה ריג) מחלק בין אם אין עם ישראל ראוי לגאולה, מה שנקרא בעתה – אז בית
המקדש ייבנה בידי אדם, שכן גאולה זו נעשית ברמה נמוכה יותר. אבל אם עם ישראל יהיה ראוי
לגאולה של החישנה, שהיא של דרגה רוחנית גבוהה ונעלה יותר, אז ה׳ ימהר את הגאולה
והמקדש ירד מהשמים.
המהרי״ל
דיסקין מציע גישה אחרת ומקורית (מובא בערוך לנר, הערה 362), שחלק גדול מבית המקדש
אכן ירד מוכן מהשמים, כפי שמתאר מדרש תנחומא, אך דלתות המקדש יבנו ביד אדם, תרחיש המוזכר
בירושלמי.
הרב יעקב
אטינגלר (בערוך לנר שם) מציע הסבר משלו ואומר שהעם יבנה את המבנה הפיזי, ואז ה׳
ימלאו ברוחניות.
ובכל אופן
נראה שאי אפשר שבית המקדש יבנה על ידי נכרים, שכן בית המקדש צריך להיבנות לשמה,
שהרי מצוה זו נלמדת מן הפסוק: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", ופרש״י:
"ועשו לשמי בית קדושה". והרי נכרי אינו כשר לעשיית דברים הנצרכים להעשות
לשמה.
מאידך, הרב אשר וייס
הביא ראיה מהתפארת ישראל (מדות פ"א משנה א') שבית
המקדש ניתן להיבנות גם ע"י גויים, וכמו שמצינו שחירם מלך צור שלח עבדים לסייע
למלך שלמה בבנין הבית, וכן כתוב "ועמדו אחרים ורעו צאנכם".
והנה נמצא
ברבינו בחיי (ויקרא יא, ד) שמלכות רומא תבנה את בית המקדש: "ובמדרש תנחומא למה נמשלה מלכות זו לחזיר, שעתיד הקב"ה להחזיר
עליהן מדת הדין. ויש נוסחאות שכתוב בהן שעתיד להחזיר העטרה ליושנה, והענין- כי שני
המקדשים נבנו ע"י ישראל, בית ראשון בנה שלמה שהוא מזרע יהודה, בית שני בנה
זרובבל שהיה ג"כ מזרע יהודה, שנאמר (זכריה ד) ידי זרובבל יסדו וגו', ונעשה על
ידי כורש שנתן רשות בזה, אבל הבית השלישי עתידה אומה זו לבנותו, וזהו שאמרו עתיד
להחזיר העטרה ליושנה, לפי שהוא החריבו".
ותירץ
הגר״א וייס שאין הכוונה שהגויים יבנו בפועל אלא שהם ישתתפו בהכנת הבניה
והוכיח כן
ממה שאמרו (שבת קי"ט ע"ב) שאין מבטלין תינוקות של בית רבן בשביל בנין
המקדש, דאין הכונה שהם יכולים לבנות את עצם הבנין, שהרי צריך לבנות את הבית לשמה, וקטנים
אינם ברי כונה לשמה, אלא דהוי אמינא לבטל תינוקות של בית רבן כדי שיסייעו בגביית
כספים ושאר עינינים.
ולכן כוון
שהנשיא טראמפ הוא ראש מלכות רומא בימינו (כמובא בראשונים שרומא מיצגת את ממלכת
הנוצרים של ימינו), ודאי שהשאלה במקומה עומדת, שהרי רומא היא זו שתיבנה את המקדש
השלישי לפי דעת רבינו בחיי, אלא שאין הכוונה שהם יבנוה בפועל אלא יסייעו בה, וכגון
בהסרת המניעים מאומות העוינות, ובהספקת משאבים הנצרכים
ונסיים בתפילה
מעומק שנזכה לראות את בניין בית המקדש במהרה בימינו.



