נוח והניחוח
נכתב על ידי משה אהרון, 21/10/2025
בס"ד.
נוח והניחוח.
-----------------------
ראשית תורת הקורבן היא דווקא ב"מנחה" אותה שאינה כרוכה ביצור של ריח ניחוח
בהריגת בעלי חיים והעלתם באש המכלה.
"מנחה" אינה בבחינת "הקורבן" המוכר לנו - קורבן בהמה . היא יותר במובן של "מתנה"
שהיא גם משכללת את הבריאה אך לחיים
ראה לעניין זה גם מנחת יעקב לעשיו.....
אז קין והבל עוד לא "שכללו" את המנחה ל"עולה" = קורבן בהמה ועוף.
עד שבא נח ועשה כן .
בכל אופן "הראשית" כאמור : היא המנחה של קין והבל
[בניגוד לנדמה,הבל לא העלה עולות אלא שיגר לקב"ה מבכורות צאנו - כלומר שילח אותם לחופשי ] ראו גם הדגשת התורה לעניין המנחה כ"קורבן ראשית"
בויקרא ב' פסוק י"ב כלהלן :
קרְבַּן רֵאשִׁית תַּקְרִיבוּ אֹתָם לַיהוָה וְאֶל־הַמִּזְבֵּחַ לֹא־יַעֲלוּ לְרֵיחַ נִיחֹֽחַ׃
אז נח כאמור, לא הסתפק במנחה אלא חש צורך עז להעלות עולות ממש משל לפייס את הבורא בריח עז כביכול של ניחוח חזק וטוב..
הקב"ה הבין את נח ומה שעבר עליו ולא מיחה בידו ולא תיקן אותו......
אך ביטא את דעתו בעקיפין באמירה כי מעשה זה של הקורבן שיקף כי יצר לב האדם רע מנעוריו.
ולמה אמר כך הקב"ה די באכזבה .
משום שהקב"ה אמר לנוח לצאת מהתיבה הוא וכל שאר הבהמות והחיות על מנת שישובו ויפרו וירבו בארץ לבנות העולם מחדש.....
והנה נח לכאורה לא חס על הבהמות והעופות הטהורים אותם שחסו בצילו והעלה מהם עולות לייצר ריח ניחוח .
"ריח ניחוח" אינו בהיכרח ריח נוח וטוב הוא רע כשהוא כרוך בכיליון שווא של יצורי הבריאה - במאכולת ריקה של אש.
אז הקב"ה לא רצה להכלים את נח .
אך ריח הניחוח שהפיק כביכול עשה את שלו אך לא לרצון "ליבו" של הבורא החס על כל יצוריו.
כך או כך מתוך מעשה זה של הקורבנות של נוח התחזק הקב"ה במסקנה כי לסוף : יצר לב האדם רע מנעוריו וכי יש לנהוג עימו בסלחנות
הקב"ה בפירוש "נכנע" ליצר זה של האדם [עד לעידן ההתפקחות...]
דגש על :"רע מנעוריו" שרשעות נעורים אינה פגה אלא מתרגמת בבגרות לפטרונות על חיי אחרים כולל בהמות .
אז הקב"ה מראשית ועד אחרית חפץ ב"חסד" ולא ב"זבח".
במעשה של חמלה ורחמים כלפי כל יצוריו .
שגם במילה : "ניחוח"
גלומים באותיות : שתי מילים : "נוח" + חי".
שנוח לו לקב"ה בריח של חיים ולא חלילה בריח של מוות .
אני נזכר, כי קראתי לאחרונה על חייל מילואים שעסק בטיפול בגויות במחנה שורה . ואמר כי מיני אז ריח המוות תקוע באפו
והוא בסבלו החל לעשן סיגריות, בניסיון נואש להימלט מריח המוות הרודף אותו והתקוע כאמור באפו.
כך גם הקב"ה, ביקש במשכנו לברוח מריח הקורבנות שמחוץ למשכן וביקש לקיים ולהפעיל פנימה בקודש את מזבח הקטורת כדי שידחה וירחיק את ריח המוות של הקורבנות הבא מבחוץ [החצר] .....
אז, אם זכיתי ברשימה זו , להשיב מעט חסד של אמת לאלוהי . דייני. שהכל כדאי .[גם הבוז וחרון האף של : "כופר" ושל : "לא מאמין"...]
משה אהרון.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)