כנפי יונה- פרשת כי תבוא
11/9/2025
פרשת כי תבוא
הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו ה' ילחם לכם ואתם תחרישון. ובקרוב נשמע כי חוסלו בני עמלק וכן כל אויבינו אמן כן יהי רצון.
להצלחת החיילים אמן.
בהמשך נכתוב משמעות התקיעות בראש השנה וכן הפיוט עת שערי רצון
וכן נכתוב מעשה מדהים על הגאון המקובל רבנו שלמה לניאדו זצוק"ל זיע"א בקשר לתקיעות השופר.
הפרשה :
הַשְׁקִ֩יפָה֩ מִמְּע֨וֹן קׇדְשְׁךָ֜ מִן־הַשָּׁמַ֗יִם וּבָרֵ֤ךְ אֶֽת־עַמְּךָ֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֵת֙ הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תָּה לָ֑נוּ כַּאֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּ֙עְתָּ֙ לַאֲבֹתֵ֔ינוּ אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָֽשׁ׃ {ס}.
כתב רש"י את האדמה אשר נתת לנו כאשר נשבעת לאבותינו - נתת לנו וקימת ! ארץ זבת חלב ודבש
עד כאן רש"י .
אולי במקום לדבר פוליטיקה עם אומות העולם ולנסות להצדיק את קיומנו כאן, צריך פשוט לעשות קמפיין רק של פסוקי תנ"ך !
כל אומות העולם יודעים כי התורה היא המקור והיתר זה חיקוי זול מלא בהמצאות סיפורים ושקרים. לכן נדבר בשפה אחת ..
לכן אנו העם הנבחר ולנו נתנה התורה כי אותנו בחרת מכל העמים להיות לך לעם.
הפסוק פותח "השקיפה ממעון קודשך מן השמים וברך את עמך ישראל"
כל מקום שכתוב השקיפה או וישקף הוא לשון פורעות ודין קשה על אומות העולם חוץ מעם ישראל
כמו "ויקומו משם האנשים (המלכאים רפאל גבריאל ומיכאל) וישקיפו על פני סדום" (וירא פרק טז פסוק יח)
כמו "ויהי באשמורת הבוקר וישקף ה' אל מחנה מצרים" (בקריעת ים סוף פרשת בשלח פרק כ"ד פסוק י"ד)
כמו "ויקח בלק את בלעם ראש הפעור הנשקף על פני הישמן" (פרשת בלק פרק כח פסוק כ"ג)
וכן יש עוד פסוקים הדורשים לשון פורענות במילה השקיפה או וישקף וכו.
רק על ישראל יש לשון השקיפה שהוא פורענות אך לישראל זה ברכה.
מהיכן לומדים זאת ?
הפסוק אומר השקיפה ממעון קדשך מן השמים.
אפשר לפרש כך. מעון קודשך הוא בית המקדש ומן השמים זה כסא כבודו
שנאמר אחרי זה וברך את עמך, כמו שנאמר בברכת יצחק ליעקב "מטל השמים ומשמני הארץ"
ממעון קדשך הוא בית המקדש הנותן שפע לכל העולם גם בחורבנו וכל שכן כאשר יבנה במהרה בימינו
כמו שכתוב בגמרא (תענית כד עמ' ב) בכל יום ויום יוצאת בת קול מן השמים ואומרת כל העולם כולו ניזון בזכות חנינא בני וחנינא בני דיו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת.
ומן השמים הוא כסא כבודו כאשר יתן הטל ברכת ה' לעמו
כפי הפסוק "ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ רוב דגן ותירוש"
הרמב"ן מפרש כי מתת (מתנה) אלהים תמיד הוא ואין לו הפסק לעולם,
ויתן לך האלהים כל ימי חייך על אדמתך מטל השמים ומשמני הארץ , כלומר ישראל השמנה מכל הארצות
כעניין שכתוב ביחזקאל (כ, ו ) "צבי היא לכל הארצות" עד כאן דברי הרמב"ן.
אם היו אומות העולם הרשעים יודעים שכל השפע שיש להם בא מבית המקדש ומברכת יצחק לבנו היו משתחוים וכורעים ועושים כבוד גדול ליהודים
אבל רשעים הארורים אומות העולם כפוי טובה הם, ימח שמם ויאבד זכרם מעוותים כל יושר וצדק, שגם הם יודעים בזכות התורה כל העולם קיים
שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו פרק ל"ג פסוק כה)
מעשה על רבנו הקדוש והמקובל רבי שלמה לניאדו זצקו"ל בעניין תקיעות השופר
בכל שנה בראש השנה היו באים חברי הקהילה ומזמינים את הרב שלמה לניאדו (רבה של סוריה) להיות שליח ציבור ותוקע בשופר.
הבהרה מדוע ? ונמשיך בסיפור
לתקוע בשופר כל אחד יכול ללמוד ולתקוע, אך צריך איש צדיק וישר ובעל מידות טובות שימליץ ביום הדין על ישראל
כמו שנאמר תיכף אחרי התקיעות, היום הרת עולם היום יעמיד במשפט כל יצורי עולם וכו כולם נידונים ביום הזה
וישראל הן בכלל והן בפרט באים ראשונים לדין ורק אחר כך אומות העולם ואחר כך כל יצורי עולם
משכך תקיעת השופר מעוררת רחמים לפניו יתברך להזכיר לו עקידת יצחק היום ברחמים, ואנו זקוקים לזכות אבות במשפט
לכן התוקע צריך שיהיה בעל מידות טובות וצדיק ויודע ובקי בהילכות שופר והתקיעות
וזאת כדי שיהיה ראוי להיות שליח ציבור שיהיה מליץ טוב על ישראל (על אף שיש שאומרים שיהיה תמים וטוב לב די בזה)
כמו שנאמר בפיוט
עוקד והנעקד והמזבח
אמר לאברהם אדון שמים אל תשלחה יד לשליש אורים שובו לשלום מלאכי מחנים יום זה זכות לבני ירושלים בו שערי רחמים אני פותח, עוקד והנעקד והמזבח.
כל השופר בוקע ומעורר את מידת הרחמים וגם מעורר את הקול מן השמים שלא יהיה דין על ישראל ומבקשים מה' קום מכסא דין ושב בכסא רחמים לרחם על עמך ישראל וכתוב אותם לחיים טובים ולשלום
ועתה המעשה.
בכל שנה הקהילה בבית הכנסת המרכזית היו באים ומבקשים מהב שלמה לניאדו זצל לבוא ולכבד אותם בראש השנה להיות שליח ציבור ותוקע בשופר.
כך בכל שנה ושנה הוא היה השליח ציבור ותקוע.
אחר שנים רבות באו חברי הקהילה להזמינו ואותה שנה אמר להם איני יכול לבוא כמו בכל שנה זקנתי ואין לי כח לבוא. אעשה לי בביתי כאן מניין
והנה כמה שהציעו לו להקל עליו לא הסכים, בחדר הסמוך ישב בנו רבי אפרים לניאדו זצ"ל בעל ספר דגל מחנה אפרים שהיה גאון גדול כמו אביו
שמע את השיחה שהציבור מתחנן לרב ואמר לאביו, אבא תרשה לי ללכת במקומך אני אתפלל איתם ואתקע בשופר
השיב לו אביו כן בני לך ותתפלל בעבורם.. ותעמוד בתפילה על ל הציבור ועל כל ישראל באשר הם.
הגיע ראש השנה והוא רבי אפרים בנו של הרב היה שליח ציבור וגם התוקע
בסיום התפילה באו חברי הקהילה ללוות אותו לביתו ולבקש את ברכת האב רבנו שלמה לניאדו כמו בכל שנה
כאשר נכנסו לבית בלי שאמרו מילה, שאל אותם הרב מדוע בתחילת התקיעות לא היה כל כך מוצלח ואחר כך בני תקע יפה מאוד
כולם התפעלו מרוח הקודש של הרב, מהיכן הרב יודע ?
אמר הרב לבנו ספר מדוע לא הצילח לך בסט הראשון התקיעות
השיב הבן לאביו, אבא כאשר אמרתי את הבקשה לפני תקיעת השופר, (כמו שנוהגים) ופתאום ירדו אלי שני מלאכים אחד מימיני ואחד משמאלי
ומהפחד שפחדתי לא יצאו לי התקיעות כמו שצריך, השיב לו אביו מה אתה פוחד ממלאכים ?!
אתה הזמנת אותם שיהיו ממונים על התקיעות שלך ויבואו לפני הקדוש ברוך הוא ויביאו אותם ברחמים לרחם על כל הקהל... אבל במקום לבוא אליך באו אצלי המלאכים כהרגלם
שלחתי אותם אליך לעזור לך ובקשתי שני מלאכים נוספים כאן בביתי לקבל התקיעות ובאו אחרים ברוך ה'
איזה רבנים קדושים היו לנו הם מעצמם מלאכים זכותם תעמוד לנו ולכל קהל ישראל אמן כן יהי רצון
ויפלו כל אויבינו ומבקשי רעתנו רשעים ארורים כפוי טובה ימח שמם מן הארץ אמן
ולישראל שנה טובה כתיבה וחתימה טובה בעושר וכבוד ונזכה להיות אוהבי ה'
כפי שידוע כל אדם שחטא לחברו יבקש סליחה ועם מעל או גזל או עשק יחיזיר הגזל כי אין מחילה לדבר זה עד שירצה את חברו
ומי שאין לו יתפלל לשם ויבקש לקיים מצוה עשה מן התורה שלשנה הבאה עלינו לטובה יפרע כל חובותיו ויהיה טוב לשמים וטוב לבריות אמן
שבת שלום בבקשה לשתף כמה שיותר תזכו למצוות
דברי התורה לעילוי משמת אמא יקרה באדם שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה
לעילוי נשמת מורנו הרב מאיר מאזוז בן כמסנא זצל
אבא חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין בן חביבה.
יהודה קרעי בן נג'מה וחביבה בת פלילה. דוד סבן בן סולטנא, שמחה בת פלילה
חתאתו יעקוטה כאיו בני שמחה. ג'ירייה בת מסעדה.
יהודית חיים דוד בני יעקוטה
סימה את שפיקה ואיציק בן שפיקה
לעילוי נשמת כל גבורי ישראל שנפלו על הגנת הארץ ובכלל.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)