בכוחנו לשנות רק קודם להאמין
נכתב על ידי נעם שושן, 11/7/2014
בכוחנו לשנות, רק קודם להאמין
מעשה פנחס בא ללמדנו כי בכוחנו לשנות. אל יאמר אדם כאשר העולם חרב ואיני יכול לשנותו, שהרי פנחס היה יחיד והיה נראה כי אין כל סיכוי כי יוכל לשנותו ואף אל פי כן פעל כפי יכולתו והקב"ה סייעו ושינה את העולם שלולא הרג את זימרי לא הייתה נעצרת המגיפה ועם ישראל היה כלה ע"י הקב"ה. לצערנו פעמים אנו רואים מעשה שאינו ראוי ואנו רוצים להעיר על כך אך אנו חוששים מה יגידו, עלינו לעזור אומץ בדברי אמת וקנאה לה' וע"י זה נתקן עולם במלכות שדי וזהו מאמר המשנה באבות ובמקום שאין אנשים ישתדל להיות איש כי אחר שישתדל למטה הקב"ה יסייעו מלמעלה וכן נאמר המיטהר למטה מטהרים אותו מלמעלה ועוד בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו. וכן נכון לעשות, כי אדם הרואה את חבירו חוטא (הולך בדרך לא טובה) עליו להזהירו על כך אולי יתקן דרכו ו"רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום" כי פעמים רבות אומר אדם זה לא ישמע לי שכן ליבו אטום ומשכנע עצמו על כך ולאחר שאין לו אפשרות אחרת הוא אומר ומזהיר לאותו אדם ואותו אדם שומע לו ומתברר כי הוא האטום שלא הזהירו קודם לכן, ולא טוב הדבר שאילולא היה הוא הצריך להזהרה היה רוצה שיזהירהו על זה ומדוע לא יתקיים כאן "ואהבת לרעך כמוך". וכמו שיש ציווי להשבת אבידה לממון חבירו כן יש ציווי להשיב נפשו של חבירו ונלמד זה מק"ו ולכן ניתן אף ללמוד השבתו למוטב שלא יאבד ברוחניותו לעולם הבא שלו וכן יתכן שעל חטאו ייענש הרי שזהו גם סוג של השבה שיציל חבירו שלא ייענש. וידוע הדבר כי כל עם ישראל חד הוא כגוף אחד ונפש אחת וכל אחד מישראל משלים לעניין זה, ולכן כאשר יחטא אחד מישראל לא לעצמו הוא חוטא אלא לכלל ישראל, כאדם שקודח חור בספינה לא עצמו מטביע אלא את כל הנוסעים בספינה. ולא יעלה על הדעת שאם אחד הנוסעים יראנו קודח חור ויניחנו שהרי ע"י זה גם הרואה יפגע מזה שגם הוא יטבע בסופו של דבר, על כן יעצרנו בכל האמצעים העומדים לרשותו אם בדיבור או בלחץ חברתי ואף לכובלו שלא יוכל להמשיך במלאכת השטנה שלו להטביע הספינה על כל נוסעיה. וכן מסופר על ר' יונתן אייבשיץ שאמר כי חציו זקן וחציו מגולח עם תער ונבהלו על כך תלמידיו, מפני שהוא איסור תורה ושאלו לו לפשר דבריו (כלומר מדוע אומר זאת) שהרי אנו רואים כי יש לך זקן. ענה להם בחריפותו הידוע כי שכינו מתגלח בתער ומצטער על כך כאילו היה זה הוא שמתגלח בתער, והוסיף משום שאנו עם אחד זה לא משנה אם זה הוא שמתגלח בתער או הוא שמתגלח בתער השפעת החטא היא על כולנו במידה שווא ואינה מקרבת אותנו לגאולה שרק אנו עושים רצון ה' שהרי לא אנו בלבד עם ישראל. אם כן עלינו לדעת כי יש צורך ברצון שכולם יעשו רצון ה', אך עם כל זאת אין לנו להעיר לכל אדם אם ידוע לנו כי לא ישמע לדברינו, ואף יעשה ההפך כמו שכתוב "כמו שחובה להגיד דבר הנשמע, כך חובה שלא להגיד דבר שאינו נשמע", וגם כאשר מעיר לאדם יעיר בדרכי נועם באהבה כמו שהתורה מצווה בנעימות ובחביבות וניתן להוסיף אף במתינות כדי שיתקבלו הדברים על לב חבירו, ואם יודע כי לא יתקבל על ליבו של חבירו ומרגיש כי רוחו נדבתו לקנא לה', לא טוב עושה ויכול מאוד שיגרום לו לעשות הרע בדווקא, ואף לעבור על איסורי תורה ועדיף שב ואל עשה מקום עשה וימנע קלקולים נוספים הנובעים מכך, עד כי יבוא האדם המתאים ויעיר לאותו אדם החוטא בזמן המתאים שה' מגלגל ענייני העולם ונסתרות הם דרכי ה' וכן שליחים רבים יש למקום. ועל כן עלינו להפנים זאת אט אט עד כי יחדור לליבותינו לדאוג לכלל עם ישראל בדעה כי כולנו ביחד אנו אחד כאברים בגוף אחד. וכאשר נפנים זאת בודאי נזכה לאור גדול מאת ה', כי כולנו נפעל לחיזוק של אחד לשני לטובה לעשות רצון ה', וה' ירחמנו ויגאלנו במהרה בימינו אמן ושבת שלום.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)