פרשת ואתחנן – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל
פרשת ואתחנן – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
דברים ג,כג: וָאֶתְחַנַּן, אֶל-יְהוָה, בָּעֵת
הַהִוא, לֵאמֹר: מדוע משה מתחנן, הרי גזירה
היא עם שבועה, שלא ייכנס לארץ? ש"כ: "לזה אמר 'בעת ההיא' – אחר שמיניתי
יהושע ... השבועה הייתה 'לכן לא תביאו', אחר שמיניתי יהושע איני מביאם, אדרבה –
הוא (יהושע) מביאני ... עוד התפלל משה על כניסת הארץ כדי להחשיבה בעיניהם, כדי שלא
יאמרו ישראל, אם היא חשובה כל כך למה לא התפלל משה ... לזה התפלל כל כך תפילות
כמנין ואתחנ"ן (תקט"ו)".
ג,כח: וְצַו אֶת-יְהוֹשֻׁעַ, וְחַזְּקֵהוּ
וְאַמְּצֵהוּ: כִּי-הוּא יַעֲבֹר, לִפְנֵי הָעָם הַזֶּה, וְהוּא יַנְחִיל
אוֹתָם: מדוע ציווה ה' את משה לזרז את יהושע, הרי כבר ציווהו על כך: יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן הָעֹמֵד
לְפָנֶיךָ, הוּא יָבֹא שָׁמָּה; אֹתוֹ חַזֵּק, כִּי-הוּא יַנְחִלֶנָּה
אֶת-יִשְׂרָאֵל (א,לח)? ש"כ: "פייסו ה' (את משה) לומר שכל זמן
שתלמידו קיים, כאילו הוא קיים, כי בהעברת יהושע לארץ – כאילו הוא (משה) עובר והוא
מנחיל".
ד,ד: וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּיהוָה,
אֱלֹהֵיכֶם--חַיִּים כֻּלְּכֶם, הַיּוֹם: מהו 'כולכם'? ש"כ: "לפי
שאתר 'ואתם הדבקים חיים', ומי שאינו דבק – מת, לזה אמר 'כולכם' – שהדבק מגן על מי
שאינו דבק, לפי שכולם ערבים זה על זה ... הואיל וכולם ממקום אחד
נאצלו".
ד,ח: וּמִי גּוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ
חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת: מה עושה את ישראל
צדיקים, הרי גם לגויים יש חוקים ומשפטים? ש"כ: "(הגויים) אינם
צדיקים כי יש להם מיתות משונות וסיגופים משונים ומלקיות משונות ובלא עדים ובעד אחד
ובלא התראה, מה שאין כן בדין התורה, שאין מלקין וממיתין אלא בעדים והתראה, ומצדיק
עליו את הדין ומתוודה – זהו 'ומשפטים צדיקים'".
ד,כו-כז: לֹא-תַאֲרִיכֻן יָמִים עָלֶיהָ, כִּי
הִשָּׁמֵד תִּשָּׁמֵדוּן. וְהֵפִיץ יְהוָה אֶתְכֶם, בָּעַמִּים; וְנִשְׁאַרְתֶּם,
מְתֵי מִסְפָּר, בַּגּוֹיִם: מהי ההשמדה? ש"כ:
"ההשמדה היא שיפיץ אותם בעמים ... מתי מספר בכל מקום ומקום ... כדי
שתהיו עובדים אותם ולא תבואו למרוד עליהם, אבל לא שחס ושלום שיכלה אותם".
ה,יא: שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת,
לְקַדְּשׁוֹ: מדוע כאן 'שמור' ובדברות הראשונות 'זכור'? ש"כ: "בדברות
הראשונות שהם דבריו של ה', שאין שכחה לפניו אמר 'זכור', אבל כאן שהם דבריו של משה
אמר 'שמור', כלומר המתן ... לביאת שבת כאדם שממתין לביאת המלך ומכין מה
שצריך ממאכל ומשתה ומלבוש".
מבחר גימטריאות: ואתחנן = תפלה; תמונה = פרצוף אדם; עשרת הדברים = עשרים וששה = כתר
תורה; למען = קץ; דבקים = יוסף; רק עם חכם ונבון הגוי = התורה; בין עיניך = זה
הקדקד.
שבת שלום, שבת של תפילות, פיוס,
ערבות, צדיקות, אחדות, שמירה, ונחזיר לכבוד ארצנו בכיבוש עזה ובנותיה ויישוב כל השטח
באחינו הדבקים ובכך גם נשחרר את כל חטופינו, אורן.
***
מביאור הרב אביגדור נבנצל פרשת ואתחנן
ו,ה: וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ,
בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ: איך מגיעים לאהבת ה'? הרב
נבנצל: "מתוך אהבת ה' צריך להגיע ללימוד תורה ... אדם שאוהב את חברו הרי ירצה
לשמוע מה חברו רוצה לומר לו".
ז,י: וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל-פָּנָיו, לְהַאֲבִידוֹ: מהו סולם השכר של ה'? הרב נבנצל:
"נתינת השכר על ידי ה' נעשית לפי רצונו של כל אחד ואחד ... וכיוון שרצונו של
הרשע הוא בעולם הזה ולשכר כזה הוא מצפה, אזי מתאפשר לו לקבל שכרו בעולם הזה. הצדיק
לעומת זאת, רצונו בעולם הבא ובשכר רוחני, ולכן נוהג ה' עמו ברחמים ומשמר לו את שכר
מצוותיו לעולם הבא, נמצא שהאדם עצמו בשאיפותיו ובהשגותיו קובע את אופן התשלום על
שכר מצוותיו".