chiddush logo

כנפי יונה- פרשת מטות מסעי

23/7/2025

 פרשת מטות - מסעי


להצלחת חיילי ישראל ה' ישמור צאתם ובואם לשלום

בהמשך נכתוב גם בעניין חוק הגיוס שהפרשה מדברת עליו, 

אִישׁ֩ כִּֽי־יִדֹּ֨ר נֶ֜דֶר לַֽיהֹוָ֗ה אֽוֹ־הִשָּׁ֤בַע שְׁבֻעָה֙ לֶאְסֹ֤ר אִסָּר֙ עַל־נַפְשׁ֔וֹ לֹ֥א יַחֵ֖ל דְּבָר֑וֹ כְּכׇל־הַיֹּצֵ֥א מִפִּ֖יו יַעֲשֶֽׂה׃

רש"י פירש וזה לשונו

נדר : האומר הרי עלי קונם (שבועה) שלא אוכל או שלא אעשה דבר פלוני.

מקשה רש"י ואומר ואם האדם נודר נדר או אפילו נשבע שלא יאכל נבלות או חזיר או פירות ים אני קורא עליו, ככל היוצא מפיו יעשה ?

מתריץ רש"י תלמוד לומר, לאסר אסר, היינו לאסור את המותר, רוצה לומר, כל דבר שמותר אני יכול לאסור עלי בנדר, אבל להתיר את האסור ע"י שבועה ודאי שלא !! 

ואין בנדר הזה כלום, כי לא ניתן להתיר את האסור. עד כאן דברי רש"י. 

כמו למשל אדם קונה עליה לתורה, לפני שעושים מכירה יאמר לעצמו אני קונה עליה אבל התשלום בלי נדר

שאם לא אמר בלי נדר כאילו קיבל על עצמו בנדר.

כי בעון נדרים באים על האדם דברים קשים בר מנן לא על אף אחד מישראל.

כל אדם שנדר נדר ורוצה להתיר נידרו ילך לחכם מומחה או בפני שלוש הדיוטות ויתירו לו הנדר. 

שאלה לחכמים !

חכם צריך לפתוח לנודר פתח על מנת להתיר את הנדר שנדר, שאם לא כן אינו יכול להתיר את הנדר.

לדוגמא אדם קיבל על עצמו דבר מסויים בנדר או שלא נדר אלא נתן ותמך כספית במשפחה למשך שנה; 

והנה התהפך עליו הגלגל ונעשה דחוק, ולא יכול יותר לתמוך באותה משפחה. 

החכם המתיר לו את הנדר פותח בשאלה, האם לקחת בחשבון בזמן שנדרת נדר, 

שאולי פרנסתך תהיה דחוקה מכל סיבה שהיא, האם גם אז היתה תומך במשפחה בסכום הזה ? 

האיש משיב, לא בשום אופן. מכאן נפתח פתח ומתירים לו את הנדר, 

הטענה אילו ידע שיתכן ויהיה דחוק לא היה מקבל עליו לתמוך בנדר במשפחה. 

השאלה 

שלושה הדיוטות היינו כל אדם ברחוב שאינו תלמיד חכם. 

איך הם ידעו לפתוח פתח לנודר ולהתיר הנדר ?

הם בעצמם לא יודעים מאי קאמרי רבנן  ?

תשובה : די שהנודר יאמר בפניהם שאינו יכול לעמוד בנדר, והוא מבקש מהם התרת הנדר 

הם יכולים להתיר לו כי שלושה זה מעשה בית דין. 

יאמרו לו אין כאן נדרים, ולא שבועות וכו והנדר הותר. 

אדם יכול להפר את נדרי אשתו ובנותיו הרווקות את נדרם.

 ועל זה אמר הכתוב "כל מוצא שפתיה לנדריה ולאיסר על נפשה לא יקום אישה  (בעלה) הפרם וה' יסלח לה"" (פסוק יג) 

פרק לא 

בעניין חוק הגיוס והבנת הדברים

ד ) אלף למטה אלף למטה לכל מטות ישראל תשלחו לצבא.

הכתוב מדבר במלחמת מצוה, להחרים את המדיינים בעבור מה שעשו להם, 

לכך נאמר למשה "צרור את המדיינים" שגם שבט לוי שהם לומדי התורה מצווים להתגייס לצבא במלחמת מצווה.

אבל במלחמת רשות לא יוצאים עמלי התורה (האברכים מודגש לאלה שלומדים)  למלחמה. 

שלא תחשוב שעל כל מלחמה יצאו להילחם גם בני התורה השוקדים על לימודם. ודאי שלא !!

לכן רש"י  פירש רק במלחמת מצוה כולל כל מטות ישראל לרבות שבט לוי (ספרי) יצאו למלחמה

דברי רש"י מכוונים לאמת לרבות שבט לוי

מה התוספת הזאת של רש"י לרבות שבט לוי ? 

שאם זו מלחמת מצוה פשיטה שכולם יוצאים, אלא הבא של כוזבי בת צור המדיינית היה שלומיאל בן צורי שדי שחכמים מעידים עליו שהיה צדיק וחסיד ובן תורה שנפל 

משום כך יצאו כל לומדי התורה בנקמת ה' במדיין, וזאת עצת בלעם הרשע לבלק

וכך פירש רבי אברהם אבן עזרא, בלעם שב לעירו וחזר למדיין לקבל שכרו מבלק שהוא יצץ לו שלח את בנות מדיין להחטיא את ישראל בזנות, 

ולכך כתיב "ואת בלעם הרגו בחרב" שבא לבלק לקבל שכרו

ה ) וימסרו מאלפי ישראל אלף למטה שנים עשר אלף חלוצי צבא. 

רש"י מדייק מהכתוב. "וימסרו" 

מה רוצה הכתוב להשמיע ? נמסרו ולא הלכו מרצונם החופשי. 

ומדוע ? 

מבאר רש"י כי ישראל כיבדו מאוד את משה רבנו ולא רצו ללכת למלחמה עם מדיין כי מיתת משה תלויה במלחמת מדיין. 

כמו שאמר הכתוב "נקום נקמת בני ישראל מאת המדיינים ואחר תאסף אל עמך"  
(פרק לא פסוק ה) 

והוא הטעם שדייק רש"י "וימסרו" היינו לא הלכו מרצום לצבא ובכוח לקחו אותם. 

סוגיא זו מדוברת בשנים האחרונות האם בני הישיבות יתגייסו לצבא כשאר העם או ימשיכו בלימודם. 

 העם נחלק, יש האומרים שילכו לצבא, ויש האומרים והם רוב העם מי שלומד תורה באמת שלוש סדרים ביום שילמד. 

ומי שלא לומד חובה עליו להתגייס, כי לא יתכן שאחים שלנו מוסרים נפש להגן על הארץ ואחרים שלא לומדים מתחמקים זה חילול ה' 

רק מה, חייב להעביר חוק גיוס אמיתי כולל סנקציות אישיות, כי אחרת שאם לא תהא אפשרות לאכוף אותו זה לא חוק גיוס אלא ישראבלוף

כל חוק שיעבור חייב להיכנס לפקודות מטכ"ל לטובת המתגייסים

כאן המקום להזכיר את דבריו של ראש ישיבת פונוביז הגאון הרב אלדשטיין זצוק"ל זיע"א 

שאמר "חייל המוסר נפשו בכדי להגן על ישראל הוא קדוש" וכו 

ראו את הרב הגאון רבי דוד לייבל שליט"א תלמיד הרב שך זצוק"ל זיע"א שעשה מעשה והוא הקים את חטיבת החשמונאים ופתח ישיבת הסדר חרדית לאלה שלא לומדים והוא עושה חיל, 

עליו נאמר אזיהו חכם הרואה את הנולד אשריו ואשרי חלקו

כמו שאמר הכתוב "ואת פנחס בן אלעזר הכהן לצבא" (פסוק ו).

כל אחד מאיתנו יעמוד בתפילה על עם ישראל ושהקדוש ברוך הוא ישכין שלום בארץ תרתי משמע ויכנעו אויבינו מפחד ה' וגאונו אמן כן יהי רצון

שבת שלום מבקשים להעביר הלאה בקבוצות לזכות את הרבים. 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זוריה בת שמיחה. ת.נ.צ.ב.ה

לעילוי נשמת מורנו הרב מאיר מאזוז בן כמסנא זצוק"ל זיע"א

לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין קרעי בן חביבה וזינה בת חביבה

לע"נ יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה קרעי בת פלילה. דוד סבן בן סלטנה, שמיחה סבן בת פלילה. זינה בת חביבה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בן שמיחה. 

יהודית חיים דוד בן יעקוטה

סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה. 

לע"נ גבורי ישראל ובכללם 
עמית כהן 
תומר גרימברג
ארנון זמורה
רועי נהרי
אביב מגן 
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה