כנפי יונה- פרשת בהעלותך
12/6/2025
פרשת בהעלותך
פרק י"ב, פסוק ג
להצלחת חיילי צה"ל ה' ישמור צאתם ובואם לשלום ויצליח אותם לנצח את כל מבקשי רעתנו אמן.
חידודים ודיוקים בפרשה
"והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה"
התנא רבי לֵוִיטָס איש יבנה אומר:
"מאוד מאוד הוי שפל רוח" (אבות, פרק ד', משנה ד').
ולכאורה, יש מקום להקשות:
כיצד יתכן שהתנא מבקש מאיתנו להיות ענוים יותר ממשה רבנו ?
שהרי הוא אומר "מאוד מאוד", כלומר פעמיים מאוד,
ואילו אצל משה רבנו נכתב רק ענו מאוד פעם אחת בלבד.
אך התשובה לדבר, בשם הרב ילדי יוסף, מעמיקה את ההבנה:
אומנם מאוד אחד בלבד מוזכר במפורש אצל משה,
ואילו לנו נאמר מאוד מאוד.
אולם יש להבין:
למשה, זהו מאוד שלישי כלומר, רמה נעלית כל כך בענווה,
שאין לשערה ואין לאדם להשיגה לא מאז בריאת העולם ולא עד סופו של כל הדורות.
וכעת, נעמוד על כך מעט.
מהי משמעות הכתוב:
"והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה" ?
הענווה, במהותה, איננה בעיקר ביטול עצמי, אלא להפך
היא מידה שמקנה לאדם עבודה עצמית להכיר את מקומו להיות אדם...
כמאמר רבי שמעון בר יוחאי שלושה כתרים הם, כתר תורה כתר כהונה כתר מלכות וכתר שם טוב עולה על גביהם. (אבות פרק ד משנה יג)
דווקא כאשר הוא איננו מחזיק טובות לעצמו לא על כשרונותיו, לא על יכולת ההנהגה שלו, ולא על מעמדו,
ולא על מידותיו הטובות, חכמתו, עושרו או כבודו.
והנה, כאשר האדם בוחר בדרך הענווה הקב"ה מגביה אותו מעלה מעלה, עוד ועוד.
אולם יש להבין דבר חשוב:
אדם שהוא דל באמצעים, חסר כישרונות, אינו חכם
אין הוא יכול להיחשב עניו באמת.. גם אם ינהג בענווה
כי במה יתגאה ? מה לו לתורה ורוחניות ? מה לו ולהנהגה או באיזה כשרון יבוא ?
אם ינסה להצטייר כעניו יצחקו עליו, שהרי אין לו על מה לוותר, והוא כאחד האדם.
ולפיכך, יסוד היסודות בענווה הוא: שאדם מכיר במקומו, בגדולתו האמיתית, ובכל זאת איננו מחזיק מעצמו זו ענווה !
לפיכך הכתוב אומר "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם על פני האדמה".
משמעות הכתוב, ראה את משה הגיע לפסגת כל הפסגות בגדולה בנבואה ובקבלת התורה
ועליו נאמר עניו מכל האדם על פני האדמה. צא וחשב משמעות מידה יקרה זו.
היה לנו בדורינו גדול בתורה וענק במידת הענווה והוא הרב הגאון רבי מאיר מאזוז זצןק"ל ראש ישיבת כסא רחמים.
ולעומת זאת יש גם ענווה פסולה:
כגון במקום שאין איש, והאדם יכול להיות המשפיע
אך הוא מתבטל ואומר:
"מי אני ומה חיי ומה אני יודע ?"
זוהי ענווה שקרית, פסולה, ומשיג את ההיפך בגאווה שידברו עליו כמה הוא עניו..
שהרי במקום שאין איש, השתדל להיות איש !.
אמונה וביטחון כאשר יש חושך ולא הולך כלום.
לאחר הקמת המשכן
כאשר עמוד הענן יכסה את המשכן יחנו בני ישראל,
ובלילה עמוד האש יאיר על המשכן.
וכאשר ייסע עמוד הענן מעל המשכן
יקום העם וילך אחריו, בין אם ביום בעקבות הענן,
ובין אם בלילה בעקבות עמוד האש.
ועל כך אמר הכתוב:
"על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו למשאותיהם..."
והנה, לכאורה הכתוב חוזר כמה פעמים על אותו רעיון,
בשינויים קלים בעניין עמוד הענן והחנייה.
ונשאלת השאלה:
מהו הטעם לכך שהכתוב מאריך וחוזר שוב ושוב על דבר אחד ?
והתשובה לכך עמוקה היא:
חניית בני ישראל סביב המשכן הייתה על פי ה' בלבד,
גם כאשר עמוד הענן התמהמה מאוד אפילו שנה שלמה!
ובכל זאת, לא זזו ממקומם.
גם אם בעיניהם נדמה שמקום החנייה מסוכן,
או שנחשפו על ידי האויבים,
למשל בעמוד האש שהיה עד לב השמים וכל אויבינו יודעים, אף על פי כן לא נסעו אלא כאשר עמוד הענן הורה על כך.
וכן בלילה אף שעמוד האש כביכול חשף את מקומם,
לא נרתעו מכך כי הכל היה על פי ה'.
וזוהי משמעות האמונה והביטחון בה',
לשמוע בקול ה' בלבד.
ועל כך אמר דוד המלך:
"להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות".
האדם מאמין דווקא בלילה
כאשר אין רואים דבר,
כאשר אין אור בקצה המנהרה,
כאשר חרב עליו עולמו והוא תועה באפלה אז, מתוך האמונה והביטחון בה' באה הישועה.
כך חונכנו בכל הדורות, מימי אבותינו ומאז נהיינו לעם ועד סוף כל הדורות:
ללכת סביב אותה אמונה,
שהחזיקה את עם ישראל לעולם.
ולפיכך, זהו הטעם לכך שהכתוב חוזר על הדברים
כדי להשריש בלב האומה את יסוד האמונה והביטחון,
ולעורר אותה שוב ושוב,
שכן רק דרך חזרה והתמדה נטועה היא בלב.
שבת שלום ומבורך!
שתפו כמה שיותר וזכות מצוות זיכוי הרבים תעמוד לכל אדם אשר שיתף.
דברי התורה יהיו לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה
לעילוי נשמת מורנו ורבנו רבי מאיר מאזוז זצוק"ל
לע"נ אבא יקר חיים ברבי ואחיו בנימין קרעי בן חביבה
לע"נ סבא יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה בת פלילה, סבא דוד סבן בן סולטנא, שמחה בת פלילה.
חתאתו יעקוטה כאיו בן שמחה
יהודית חיים דוד בן יעקוטה
סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה.
לעילוי נשמת גבורי ישראל ובכללם.
ארנון זמורה
תומר גרימברג
אביב מגן
משה אברהם
רועי נהרי
יהי זכר כל הנופלים הקדושים על הגנת הארץ ברוך.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)