chiddush logo

לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות מאכלות אסורות - אכילת ציסבורגר , אכילת גבינה עם בשר רח"ל

נכתב על ידי אביהו ח, 3/6/2025

 











פֶּרֶק תְּשִׁיעִי

בשר בחלב

האיסור
א בָּשָׂר בְּחָלָב - אָסוּר לְבַשְּׁלוֹ וְאָסוּר לְאָכְלוֹ מִן הַתּוֹרָה, וְאָסוּר בַּהֲנָיָה, וְקוֹבְרִין אוֹתוֹ, וְאֶפְרוֹ אָסוּר כְּאֵפֶר כָּל הַנִּקְבָּרִין. וּמִשֶּׁיְּבַשֵּׁל מִשְּׁנֵיהֶן כַּזַּיִת - לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" (שמות כג,יט; לד,כו; דברים יד,כא). וְכֵן הָאוֹכֵל כַּזַּיִת מִשְּׁנֵיהֶן, מִן הַבָּשָׂר וְהֶחָלָב שֶׁנִּתְבַּשְּׁלוּ כְּאֶחָד - לוֹקֶה, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא בִּשֵּׁל; ב לֹא שָׁתַק הַכָּתוּב מִלֶּאֱסֹר הָאֲכִילָה אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁאָסַר הַבִּשּׁוּל, כְּלוֹמַר וַאֲפִלּוּ בִּשּׁוּלוֹ אָסוּר, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אֲכִילָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁשָּׁתַק מִלֶּאֱסֹר הַבַּת, מֵאַחַר שֶׁאָסַר בַּת הַבַּת.
ג2 אֲבָל בְּשַׂר בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁבִּשְּׁלוֹ בַּחֲלֵב בְּהֵמָה טְמֵאָה, אוֹ בְּשַׂר בְּהֵמָה טְמֵאָה שֶׁבִּשְּׁלוֹ בַּחֲלֵב בְּהֵמָה טְהוֹרָה - מֻתָּר לְבַשֵּׁל, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה, וְאֵין חַיָּבִין עַל אֲכִילָתוֹ מִשּׁוּם בָּשָׂר בְּחָלָב.
ד וְכֵן בְּשַׂר חַיָּה* וָעוֹף, בֵּין בַּחֲלֵב בְּהֵמָה בֵּין בַּחֲלֵב חַיָּה - אֵינוֹ אָסוּר בַּאֲכִילָה מִן הַתּוֹרָה, לְפִיכָךְ מֻתָּר לְבַשְּׁלוֹ, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה; וְאָסוּר בַּאֲכִילָה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִפְשְׁטוּ הָעָם וְיָבוֹאוּ לִידֵי אִסּוּר בָּשָׂר בְּחָלָב שֶׁלַּתּוֹרָה, וְיֹאכְלוּ בְּשַׂר טְהוֹרָה בַּחֲלֵב טְהוֹרָה; שֶׁהֲרֵי אֵין מַשְׁמַע הַכָּתוּב אֶלָּא גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ מַמָּשׁ. לְפִיכָךְ אָסְרוּ כָּל בָּשָׂר בְּחָלָב.
ו בָּשָׂר הַמְּעֻשָּׁן וְהַמְּבֻשָּׁל בְּחַמֵּי טְבֶרְיָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן - אֵין לוֹקִין עָלָיו. וְכֵן הַמְּבַשֵּׁל בָּשָׂר בְּמֵי חָלָב אוֹ בַּחֲלֵב מֵתָה אוֹ בַּחֲלֵב זָכָר אוֹ שֶׁבִּשֵּׁל דָּם בְּחָלָב - פָּטוּר, וְאֵינוֹ לוֹקֶה עַל אֲכִילָתוֹ מִשּׁוּם בָּשָׂר בְּחָלָב. אֲבָל הַמְּבַשֵּׁל בְּשַׂר מֵתָה אוֹ חֵלֶב וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן בְּחָלָב - לוֹקֶה עַל בִּשּׁוּלוֹ וְאֵינוֹ לוֹקֶה עַל אֲכִילָתוֹ מִשּׁוּם בָּשָׂר בְּחָלָב, שֶׁאֵין אִסּוּר בָּשָׂר בְּחָלָב חָל עַל אִסּוּר נְבֵלָה אוֹ אִסּוּר חֵלֶב, שֶׁאֵין כָּאן לֹא אִסּוּר כּוֹלֵל וְלֹא אִסּוּר מוֹסִיף וְלֹא אִסּוּר בַּת אַחַת.
מידת התערובת האסורה
ח בָּשָׂר שֶׁנָּפַל לְתוֹךְ הֶחָלָב אוֹ חָלָב שֶׁנָּפַל לְתוֹךְ הַבָּשָׂר וְנִתְבַּשֵּׁל עִמּוֹ - שִׁעוּרוֹ בְּנוֹתֵן טַעַם. כֵּיצַד? חֲתִיכָה שֶׁלְּבָשָׂר שֶׁנָּפְלָה לִקְדֵרָה רוֹתַחַת שֶׁלְּחָלָב - טוֹעֵם הַגּוֹי אֶת הַקְּדֵרָה: אִם אָמַר שֶׁיֵּשׁ בָּהּ טַעַם בָּשָׂר - אֲסוּרָה; וְאִם לָאו - מֻתֶּרֶת, וְאוֹתָהּ חֲתִיכָה אֲסוּרָה. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁקָּדַם וְהוֹצִיא אֶת הַחֲתִיכָה קֹדֶם שֶׁתִּפְלֹט חָלָב שֶׁבָּלְעָה. אֲבָל אִם לֹא סִלֵּק - מְשַׁעֲרִין אוֹתָהּ בְּשִׁשִּׁים; מִפְּנֵי שֶׁהֶחָלָב שֶׁנִּבְלַע בָּהּ וְנֶאֱסַר, יָצָא וְנִתְעָרֵב עִם שְׁאָר הֶחָלָב.
ט נָפַל חָלָב לְתוֹךְ קְדֵרָה שֶׁלְּבָשָׂר - טוֹעֲמִין אֶת הַחֲתִיכָה שֶׁנָּפַל עָלֶיהָ חָלָב: אִם אֵין בָּהּ טַעַם חָלָב - הַכֹּל מֻתָּר; וְאִם יֵשׁ בַּחֲתִיכָה טַעַם חָלָב - אַף עַל פִּי שֶׁאִם תִּסָּחֵט הַחֲתִיכָה לֹא יִשָּׁאֵר בָּהּ טַעַם, הוֹאִיל וְיֵשׁ בָּהּ עַתָּה טַעַם חָלָב, נֶאֶסְרָה אוֹתָהּ חֲתִיכָה. וּמְשַׁעֲרִין בְּכֻלָּהּ: אִם הָיָה בְּכָל שֶׁיֵּשׁ בַּקְּדֵרָה מִן הַחֲתִיכוֹת וְהַיָּרָק וְהַמָּרָק וְהַתְּבָלִין כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה חֲתִיכָה זוֹ אֶחָד מִשִּׁשִּׁים מִן הַכֹּל - הַחֲתִיכָה אֲסוּרָה, וְהַשְּׁאָר מֻתָּר.
י1 בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁלֹּא נִעֵר אֶת הַקְּדֵרָה בַּתְּחִלָּה כְּשֶׁנָּפַל הֶחָלָב אֶלָּא לְבַסּוֹף, וְלֹא כִּסָּהּ. אֲבָל אִם נִעֵר מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף, אוֹ שֶׁכִּסָּה מִשְּׁעַת נְפִילָה עַד סוֹף - הֲרֵי זֶה בְּנוֹתֵן טַעַם. וְכֵן אִם נָפַל חָלָב לְתוֹךְ הַמָּרָק אוֹ לְתוֹךְ הַחֲתִיכוֹת וְלֹא נוֹדַע לְאֵי זוֹ חֲתִיכָה נָפַל - נוֹעֵר אֶת הַקְּדֵרָה כֻּלָּהּ עַד שֶׁיִּתְעָרֵב הַכֹּל: אִם יֵשׁ בַּקְּדֵרָה כֻּלָּהּ טַעַם חָלָב - אֲסוּרָה; וְאִם לָאו - מֻתֶּרֶת.
כחל, קיבה והכנת גבינה
יב הַכְּחָל אָסוּר מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, שֶׁאֵין בָּשָׂר שֶׁנִּתְבַּשֵּׁל בַּחֲלֵב שְׁחוּטָה אָסוּר מִן הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ו). הַכְּחָל שֶׁקְּרָעוֹ וּמֵרֵק הֶחָלָב שֶׁבּוֹ - מֻתָּר לִצְלוֹתוֹ וּלְאָכְלוֹ. וְאִם קְרָעוֹ שְׁתִי וָעֵרֶב, וְטָחוֹ בַּכֹּתֶל עַד שֶׁלֹּא נִשְׁאַר בּוֹ לַחְלוּחִית חָלָב - מֻתָּר לְבַשְּׁלוֹ עִם הַבָּשָׂר. כְּחָל שֶׁלֹּא קְרָעוֹ, בֵּין שֶׁלִּקְטַנָּה שֶׁלֹּא הֵינִיקָה בֵּין שֶׁלִּגְדוֹלָה - אָסוּר לְבַשְּׁלוֹ, וְאִם עָבַר וּבִשְּׁלוֹ בִּפְנֵי עַצְמוֹ - מֻתָּר לְאָכְלוֹ, וְאִם בִּשְּׁלוֹ עִם בָּשָׂר אַחֵר - מְשַׁעֲרִין אוֹתוֹ בְּשִׁשִּׁים, וּכְחָל מִן הַמִּנְיָן.
יג כֵּיצַד? אִם הָיָה הַכֹּל עִם הַכְּחָל כְּמוֹ שִׁשִּׁים בַּכְּחָל - הַכְּחָל אָסוּר, וְהַשְּׁאָר מֻתָּר. וְאִם הָיָה בְּפָחוּת מִשִּׁשִּׁים - הַכֹּל אָסוּר. וּבֵין כָּךְ וּבֵין כָּךְ - אִם נָפַל לִקְדֵרָה אַחֶרֶת, אוֹסֵר אוֹתָהּ, וּמְשַׁעֲרִין בּוֹ בְּשִׁשִּׁים כָּרִאשׁוֹנָה; שֶׁהַכְּחָל עַצְמוֹ שֶׁנִּתְבַּשֵּׁל נַעֲשָׂה כַּחֲתִיכָה הָאֲסוּרָה, וְאֵין מְשַׁעֲרִין בּוֹ אֶלָּא כְּמוֹת שֶׁהוּא בְּעֵת שֶׁנִּתְבַּשֵּׁל, לֹא כְּמוֹת שֶׁהָיָה בְּשָׁעָה שֶׁנָּפַל.
טז2 אֲבָל הַמַּעֲמִיד בְּעוֹר קֵבַת נְבֵלָה וּטְרֵפָה וּבְהֵמָה טְמֵאָה - הוֹאִיל וְהַמַּעֲמִיד דָּבָר הָאָסוּר בִּפְנֵי עַצְמוֹ, נֶאֶסְרָה הַגְּבִינָה מִשּׁוּם נְבֵלָה, לֹא מִשּׁוּם בָּשָׂר בְּחָלָב. וּמִפְּנֵי חֲשָׁשׁ זֶה אָסְרוּ גְּבִינַת הַגּוֹיִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ג,יג).
חם, קר ומתובל
יז1 הַבָּשָׂר לְבַדּוֹ מֻתָּר, וְהֶחָלָב לְבַדּוֹ מֻתָּר, וּבְהִתְעָרֵב שְׁנֵיהֶן עַל יְדֵי בִּשּׁוּל - יֵאָסְרוּ שְׁנֵיהֶן. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? שֶׁנִּתְבַּשְּׁלוּ שְׁנֵיהֶן בְּיַחַד, אוֹ שֶׁנָּפַל חַם לְתוֹךְ חַם אוֹ צוֹנֵן לְתוֹךְ חַם. אֲבָל אִם נָפַל אֶחָד מִשְּׁנֵיהֶן וְהוּא חַם, לְתוֹךְ הַשֵּׁנִי וְהוּא צוֹנֵן - קוֹלֵף הַבָּשָׂר כֻּלּוֹ שֶׁנָּגַע בּוֹ הֶחָלָב, וְאוֹכֵל הַשְּׁאָר. וְאִם נָפַל צוֹנֵן לְתוֹךְ צוֹנֵן - מֵדִיחַ הַחֲתִיכָה, וְאוֹכְלָהּ.
כב אֵין לָשִׁין אֶת הָעִסָּה בְּחָלָב; וְאִם לָשׁ - כָּל הַפַּת אֲסוּרָה מִפְּנֵי הֶרְגֵּל עֲבֵרָה, שֶׁמָּא יֹאכַל בָּהּ בָּשָׂר. וְאֵין שָׁטִין אֶת הַתַּנּוּר בְּאַלְיָה; וְאִם שָׁט - כָּל הַפַּת אֲסוּרָה עַד שֶׁיַּסִּיק אֶת הַתַּנּוּר, שֶׁמָּא יֹאכַל בָּהּ חָלָב. וְאִם שִׁנָּה בְּצוּרַת הַפַּת עַד שֶׁתִּהְיֶה נִכֶּרֶת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יֹאכַל בָּהּ לֹא בָּשָׂר וְלֹא חָלָב - הֲרֵי זֶה מֻתָּר. כג1 פַּת שֶׁאֲפָיָהּ עִם הַצָּלִי וְדָגִים שֶׁצְּלָיָן עִם הַבָּשָׂר - אָסוּר לְאָכְלָן בְּחָלָב.


בשר וחלב

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע