chiddush logo

שיעורי תורה עמוקים בתורת החסידות והקבלה

נכתב על ידי אביהו ח, 30/4/2025

 








https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535773/jewish/-.htm


*"היום בתניא"*
 כ"ה ניסן
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק מ"ב (עמוד 118)
שנה פשוטה

?

*"דע את אלקי אביך":*

ציווי זה כולל את ההוראה, "להעמיק את  דעתו בגדולת ה' ולתקוע מחשבתו בה' בחוזק ואומץ הלב והמוח, עד שתהא מחשבתו מקושרת בה' בקשר אמיץ וחזק".

והנה, להעמקת הדעת  ולהתקשרות תמידית בה', זקוקים לכחות נפש מיוחדים. ורבנו מדגיש, ש"כח זה, לקשר דעתו בה', יש בכל נפש מבית ישראל, ביניקתה מנשמת משה" - כך שכל אחד יכול להגיע לדרגה זו של ידיעה, וצריך רק לרצות.

אולם  היות שהנפש מלובשת בגוף (שהוא גשמי וחומרי ומלא תאוות), יתכן מאד, שכח זה יהיה באדם במצב של העלם. וכדי לגלותו צריכים "יגיעה רבה ועצומה כפולה ומכופלת".

...
*היגיעה הראשונה - יגיעת בשר:*

כדי להסיר את  הפרעות הגוף להעמקת הדעת ולהשיג את היראה המיוחלת (כדבר משה לישראל " מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה'). עליו לעסוק בראש ובראשונה ב"יגיעת בשר", שבה הוא מבטש את הגוף ומכניעו שלא יחשיך על אור הנשמה (וזאת יעשה "בהרהורי תשובה כשהם מעומק הלב").

...
*היגיעה השניה - יגיעת הנפש:*

לאחר שעסק  בביטוש הגוף וב"יגיעת בשר", עליו להמשיך ולהתבונן בגדולת ה' *ב"יגיעת נפש"* - לא מתוך לימוד שטחי והתבוננות קלה, אלא בהתבוננות המשולבת ביגיעה נפשית עצומה, שבה הוא מעמיק בהתבוננותו בגדולת ה'.

להתבוננות זו, אף יקדיש "שעה גדולה רצופה". לאו דוקא שעה של ששים דקות, אלא פסק זמן המאפשר לגילויה של היראה המיוחלת אצל כל אחד לפי ערכו (בהתחשב למצב נשמתו, אם היא נשמה גבוהה, או נפש שפלה מהמדרגות התחתונות שבעשיה).

...
*אוצר של יראת שמים:*

יראת השמים שלפנינו, שאותה הוא משיג על ידי עבודתו (עם התבוננותו ויגיעתו כנ"ל). אינה יראת העונש (שהיא מקליפת נוגה). ולאידך, היא גם  אינה נכללת ב"אהבה ויראה שכליים" שהאדם מוליד אותה עם התבוננותו.

אלא היא יראה מיוחדת, יראה טבעית, המסותרת וצפונה "בבינת הלב של כל אדם מישראל". שעם היגיעה העצומה "כשיתבונן, שהמלך הגדול, מלך מלכי המלכים... עומד עליו ורואה במעשיו, מיד תגיע אליו היראה" הזו.

...
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*

 ?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


??  להצטרפות במייל [email protected]

 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



*"היום בתניא"*
 כ"ו ניסן
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק מ"ב (עמוד ס')
שנה פשוטה

?

*ידיעה עמוקה יותר:*

כהמשך להעמקת הדעת בהשגחתו של הבורא על כל אחד, כנאמר במשנה "עין רואה ואוזן שומעת",  שדובר עליהם לעיל.

מוסיף רבנו, שעלינו לדעת, שלמעשה, הקב"ה אינו גוף ואין לו דמות (דמיון ל) הגוף. ובעצם אי אפשר להעריך ולקבוע את גודל ועוצם כחותיו (וכן את אופן תפקודם) בהתאם לנעשה אצל הנבראים.

כך זה באופן כללי וכך  הוא גם לענייננו: בתחום הידיעה אודות מעשה הנבראים, אין לדמות את ידיעתו יתברך, לידיעת הנבראים אודות זולתם.

...
*המאפיין את ידיעתו יתברך:*

אם אצל כל הנבראים, הידיעה נעשית רק על ידי "עין רואה ואוזן שומעת" (מהנעשה אצל אחרים).  הרי שידיעת הקב"ה על מעשי הנבראים, היא גדולה ממשל זה "ביתר שאת לאין קץ" - וכפי שהדבר בא לידי ביטוי בשתי נקודות:

*א.* בעובדה שאצל הקב"ה הכל גלוי וידוע.

*ב.* בקביעה, שידיעת הקב"ה את מעשי הנבראים, היא כידיעת האדם (והרגשת מוחו) ממה שנעשה בכל אחד מרמ"ח אבריו (ולא כידיעה המתוספת מראיה ושמיעה מהנעשה אצל אחרים).

...
*לאור ההתבוננות:*

נראה, שהעמקת ההתבוננות גם בפרט זה, יש בה כדי להוסיף בזירוז הגילוי של ףף"אוצר יראת השמים" הטבעי "הצפון ומוסתר בבינת הלב של כל אדם מישראל"  (כנ"ל).

...
*סיפור:*

אמר הרבי הריי"צ (הרבי הקודם של חסידי חב"ד):
שואלים אותי "למה אני כותב את התואר  *"איש ירא אלוקים"* לכל אחד ואחד?

נימוקי הוא: לכל יהודי יש את יראת השמים, אלא שצריכים לעוררה! הבעיה היא שהוא סומך על השני שינענע אותו (ושאז תתגלה יראתו). ואני רוצה שהוא לא יגיע לזה (אלא שהוא יעורר את עצמו).
...
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*

 ?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


??  להצטרפות במייל [email protected]

 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



*"היום בתניא"*
 כ"ז ניסן
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק מ"ב (עמוד 120)
שנה פשוטה

?

*יראה קבועה בכל היום:*

לעיל דובר על היגיעה המביאה לגילוי היראה הצפונה בבינת הלב אצל כל יהודי. וכעת ניתנת הדרכה, שהיראה הזו תהיה קבועה בכל היום.

...
*להיעזר בשני התבוננויות:*

*א.* בראש ובראשונה (בראשית היום), על האדם להתבונן "שעה  גדולה" "איך שהקב"ה מלא בעולמות העליונים והתחתונים". וכן בעובדה שהקב"ה "צופה ומביט" ומשגיח  בהשגחה פרטית  על כל מעשיו.

*ב.* לאחר ההתבוננות הנ"ל שהיתה שעה גדולה. הרי כשיחזור במשך היום להתבונן בזה אפילו בהתבוננות קלה. יתן לו הדבר את הכוח, להיות סור מרע ועשה טוב בכל עת ובכל שעה.

...
*"וזהו שאמר הכתוב":*

לאור המבואר עד כה בפרק שלפנינו (מ"ב), *מסכם כעת רבנו:*

*א.* את באורו לדברי משה בפסוק "מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה' אלקיך" -- שיראה זו, היא ה"יראה תתאה" שעליה דיברנו לעיל, היראה המביאה "לקיום מצוותיו יתברך בסור מרע ועשה טוב" במשך כל היום כולו.

*ב.*  את באורו לדברי חז"ל שאמרו על פסוק זה, שאכן, לגבי משה "יראה זו מיילתא זוטרתי היא" (שלגבי משה באומרו, מה בסך הכל ה' מבקש ממך רק ליראה אותו, אכן השגת היראה היא דבר קל) - *ומשמעות הדבר היא,* מבהיר אדמו"ר הזקן: שלגבי בחינת הדעת הנמצאת בכל נפש אלקית מישראל (שנמשכת בו מבחינת משה), אכן השגת היראה שלפנינו היא "מילתא זוטרתי" (דבר קל), וכל אחד באמת יכול בנקל להגיע אליה.

...
*סיפור:*

פעם בשבת קדש, הגישו לרב הקדוש רבי נחום מצ'רנוביל יין לקידוש, וכולו רעד עד שנשפך היין מהכוס.
מילאו את הכוס פעם שניה, ושוב נשפך היין. וכך אירע כמה פעמים, עד שגבר על הרעדה וקידש על היין.
כששאלוהו לסיבת הדבר, אמר: שכאשר הגישו לו את הכוס לקידוש, הוא התחיל להתבונן לפני מי הוא עומד לקדש, ונפלה עליו יראה גדולה עד שכל גופו רעד.

...
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


??  להצטרפות במייל [email protected]

 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


*"היום בתניא"*
 כ"ח ניסן
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק מ"ב (עמוד 121)
שנה פשוטה

?

*היראה בראותו את המלך:*

לעיל דובר על יראה שהאדם מגיע אליה, מתוך ידיעה שתמיד הקב"ה נמצא לידו והוא מביט ומסתכל על מעשיו (אף שהוא עצמו אינו רואה אותו).

וכעת עובר רבנו ליראה נעלית יותר, בהבחינו שהנה הוא רואה כעת את המלך, ובעצם בכל מקום שאליו הוא מגיע, הוא מבחין שהנה, מלכו של עולם לפניו, הנה הוא רואה אותו, ואף נמצא בקירוב מקום אליו.

...
*בראית פנימיותו של המלך:*

נקדים, שאף שכל אדם מורכב מגוף ונפש, הרי שאת אישיותו מעצבים כוחותיו הנפשיים דווקא ("פנימיותו וחיותו") ולא גופו הגשמי.
וכדוגמת הרואה מלך בשר ודם, שהיראה מהמלך אינה מגופו הגשמי, אלא מתוך הערכה פנימית ל"פנימיותו וחיותו" והמעלות שהוא מבחין במלך בעיני שכלו.

הנה, כך גם לענייננו, עם ההבחנה בעיני שכלו,  כשהוא מסתכל על כל הנמצא בעולם, שבעצם "אור אין סוף ברוך הוא (הוא אשר) מלובש בהם להחיותם", הרי שהוא יתעורר ביראתו.

...
*זכרון תמידי נוסף:*

בסיום פרק מ"ב, מוסיף רבנו: שכדי שיראת ה' תהיה קבועה בלבו כל היום, עליו גם לזכור תמיד את לשון חז"ל *"קבלת* עול מלכות שמים" - שהוא כענין "שום תשים עליך מלך". שאין  זה ענין הבא מלמעלה, אלא דבר שהוא  צריך להשיגו  בעבודתו.

וכן עליו לזכור תמיד, שהקב"ה מצידו, מניח את העליונים ואת התחתונים, ומייחד את מלכותו עלינו. ובמקביל, גם אנחנו מצידנו, מקבלים עלינו את מלכותו יתברך.

...
*השתחוויות בשמונה עשרה:*

על האדם גם לזכור, כי ההשתחוות שבתפילת שמונה עשרה (הבאים לאחר "קבלת עול מלכות שמים" שהיתה בדיבור בקריאת שמע), נועדו, כדי לחזור ולקבל את מלכותו יתברך בפועל ממש, במעשה.

וכמבואר בחסידות במקומות אחרים: שבאופן כללי, כל השייכות של העם אל המלך נעשית על ידי קבלת עול. ועם קבלת העול במעשה (בהשתחוות בשמונה עשרה), מבטא העם שהתקשרותו את הקב"ה היא גם בגופו ובכל עניניו הגשמיים.
...
...
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*

 ?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


??  להצטרפות במייל [email protected]

 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


בשם ה' אל עולם - איה"נ
הכנסת תוכן זה והלימוד בו לזכות כל אחינו בית ישראל ובהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בניינים עדי עד על אדני התורה והיראה ותורת החסידות הקדושה והטהרה וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע