chiddush logo

כנפי יונה- פרשת שמיני

23/4/2025

 פרשת שמיני


וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן הוּא֩ אֲשֶׁר־דִּבֶּ֨ר יְהֹוָ֤ה ׀ לֵאמֹר֙ בִּקְרֹבַ֣י אֶקָּדֵ֔שׁ וְעַל־פְּנֵ֥י כׇל־הָעָ֖ם אֶכָּבֵ֑ד וַיִּדֹּ֖ם אַהֲרֹֽן׃ 

שלמה המלך אומר  "ברוב דברים לא יחדל פשע וחושך שפתיו משכיל" (משלי פרק י פסוק יט) 

בפרשה אהרון שותק לא שואל מדוע מתו בניו לא מתווכח לא מתרעם או מהרהר אלא שותק, 

השתיקה כאן היא לא הדחקה אלא שתיקה של הבנה עמוקה, של קבלת עול של רגש שלא ניתן לבטאו. 

באופן עקרוני שתיקה כתגובה היא לעיתים תגובה אצילית ביותר. 

מוסר לימינו 

עולם הרשתות החברתיות דוחף אותנו לדבר לענות להגיב, כאשר פוגעים בך כאשר כואב.

אך התורה מזכירה יותר יש חכמה בשתיקה מאשר בכל תגובה שנונה. 

לפני שאתה מגיב שאל את עצמך האם יש אמת ? או אני מגיב לעשות רעש.  

הרי כתוב לא ברעש ה' וכו אלא קול דממה דקה וסמיך ליה ויהי כשמוע אליהו, מכאן לדממה יש קול חזק יותר מתגובה בשלוף או שלא. 

הלימוד הנלמד מידותיו של הקדוש ברוך הוא 

שנאמר האל הגדול הגבור והנורא ואיפה נוראותיו ששורפים את היכלו ? 

כך הגיב הרמב"ן עמד על כך (דברים פרק ז פסוק כא) ה' נקרא הנורא גם כאשר נראה שהוא לא מגיב, אפילו שבית המקדש נשרף ואפילו חומות ירושלים נבקעו עם ישראל ממשיך לומר האל הגדול הגבור והנורא

כך אמר רבי יוחנן אלו הן נוראותיו  שכובש את יצרו ומאריך אפו לרשעים

הוא כח השתיקה הבלימה בשעת מריבה, שמי שבולם פיו בשעת מריבה עליו העולם עומד. 

שתיקת אהרון הופכת לתורה נצחית וידום אהרון

כמו אלקיו גבור בשתיקה נורא באיפוק

מסקנה פגעו בכבודך דלג ותמשיך הלאה ולא תגיב כח השתיקה גדולה מכח התגובה ותהא אשר תהא. 

נושא נוסף בפרשה מאכלות אסורות ונבין תיכף הבנה מקיפה יותר.

התורה מפרטת רשימת חיות ועופות אסורים לאכילה 

כדי שנבין 

מאכל נמר או כל חיה טמאה מטמטמת את השכל, ולכן קובע הרמב"ם שצריך להתרחק ממאכלת אסורות שהם מזיקים גם לגוף ולנפש

ומי שברא את האדם ברא גם את החיות הטמאות והזהיר אותך כי מאכל אסור מזיק לגוף ולנפש. 

אדם אכל נמר, האוכל נעכל בקיבה והופך לדם ונכנס לכבד ומשם זורם דרך העורקים ללב ולמוח והוא דמו של הנמר. 

מכאן עז פנים לגיהנם והנמר הוא עז "הוו עז כנמר" ובושת פנים לגן עדן. 

הנה לנו עזות פנים ממאכל אסור לובש את אופיו של הנמר דרך דם הנמר הזורם בגופו זוהי עזות פנים. 

וכך כל מאכל ומאכל אסור על פי אותו הסבר. 

ויש האומרים כאן התנא מכוון שילבש האדם עזות של קדושה, 

אך היא מידה פנימית ולא חיצונית 

תארו לעצמכם עובר תלמיד חכם וגוער בהוא ובהוא וכל מי שזז יאמרו עליו כולם זה תמהוני 

שדברי תורה בנחת נשמעים ולא בגערה כפי שאמרנו כח האיפוק  גדול מכח הגערה 

על זה מובא דברי התנא באבות הוו עז כנמר במידותיך הפנימיות וכן קל כנשר ורץ כצבי וגבור כארי 

צא וגדל ועשה רצון ה' לא להתגדל אלא עולה ומוסיף ועולה בענווה וביראת שמים ובתפילה שנזכה כמו 

מורנו ורבנו הגאון מר"ן ראש ישיבת כסא רחמים הרב הגדול רבי מאיר מאזוז זצוק"ל 

שכל דברי התורה שכתבנו יהיו לעילוי נשמתו ת.נ.צ.ב.ה

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה צדיקה ממש שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה 

לעילוי נשמת אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ת.נ.צ.ב.ה

לע" נ יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה בת פלילה, דוד סבן בן סלטנה, שמיחה בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בן שמיחה ג'רייה בת מסעדה

היקר בנימין קרעי בן חביבה. 

גבורי ישראל 
ארנון זמורה
תומר גרימברג
אביב מגן
רועי נהרי
אברהם בראון 

סימה את שפיקה איציק בן שפיקה

חמשאת מרים בת רוזלנה 
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע