chiddush logo

למה מסופר על בלעם?

נכתב על ידי יניב, 27/6/2014

 לכאורה לא מובן מדוע התורה מפרטת כ"ך את מה שהיה עם בלק ובלעם, פרשה שלמה, למה?-ניראה שבאים ללמוד מכאן מה אין לעשות (כמו שמפורט על שחצנותו ותאותו של בלעם) וכן כמה ניסים נעשים לבנ"י גם בלי שאנו יודעים. אולם ניראה שזה בא לאחר "ויסעו בנ"י ויחנו בערבות מואב מעבר לירדן יריחו" (כב,א) שזהו המקום שבו ניגמרה שליחותו של משה (בהמשך) ומשם יצאו לעבר א"י, ולכן כאן מביאים על ההשפעות שיש לא"י, שבלעם היה ההיפך ממשה, משה התנזר מביאה ואישות לעומת בלעם שבעל את אתונו, משה סינגר על עם ישראל ואילו בלעם קטרג על עם ישראל, משה רוכב על חמור ובלעם על אתון. משה נביאם של ישראל ובלעם נביאם של האומות, ושניהם נביאים בשיא המעלה כמו שדרשו חז"ל על הפס' “ולא קם נביא עוד בישראל כמשה" 'בישראל לא קם אבל באומות העולם קם ואיזה זה? זה בלעם' (ספרי דברים שנז,י) כך שמצד חיבורו אל ה' הוא ברמה נבואית כמו משה, ודבר זה בא לידי ביטוי בנבואותיו כאן. בלעם רצה לקלל אך יצא לו ברכות, מעבר לכך שה' עשה זאת, יש בזה גם כדי ללמד על כוחו של בלעם, שהוא בא מכח הקדושה, ולכן זה בא לידי ביטוי בברכה לישראל, כהשפעתה של הקדושה, אלא שבלעם רצה לקלל ולכן אע"פ שיצא ברכה יש בזה מן הקללה בשל חיבורו של בלעם, כמו שמובא 'אמר רבי אבא בר כהנא כולם חזרו לקללה' (סנהדרין קה,ב) כך שיש כאן חיבור של האדם, שכיון שהובא דרך הרשע הוא רצה לקלל ולכן אע"פ שברך זה משפיע קללה כהקשרו של הרשע, שזהו ההמשך 'א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן.. טובה קללה שקילל אחיה השילוני את ישראל יותר מברכה שברכם בלעם הרשע' וכו' שמעבר לעצם מה שאמרו בברכה ובקללה, יש בזה מובן עמוק שמראה מה ההשפעה, שדרך רשע זה יוצא לרעה, ודרך צדיק יוצא לטובה, שבעמקו הצינור שמגלה בעולם משפיע, ולכן גם קללה של צדיק זה לטובה וברכת רשע זה יוצא לרעה. מימלא לכן אע"פ שמשה ובלעם באותה דרגת נבואה, הצינור של בלעם מרושע ולכן מעוות לרעה כמו שלבסוף חזרו הברכות לקללות בעולם. מימלא בזה יובן מדוע הובא כאן, כיון שזה לפני כניסתם לארץ (“מעבר לירדן יריחו") ובארץ צריך להשמיד את 7 העממין, לכאורה מדוע כ"ך חמור?- לזה באה כאן הדוגמה של בלעם ומגלה, שכך גם העממין בא"י, בשל מעלת א"י הקדושה, אצל הגוים האלו שקשורים לא"י (שזהו ביתם) הארץ משפיעה קדושה, וזה בא דרך רשעותם ולכן הם כ"ך רשעים, שיש בהם כל הדברים הרעים במידות וע"ז (במידות כמו שאומר מרן גדול הדור שר התורה הגר"ש גורן זצוק"ל זיע"א שלכן אברהם לא רצה לקחת ליצחק מבנות הארץ. וע"ז אמרו חז"ל שבא"י עבדו מתוך כוונה ולא רק מסורת [חולין יג,ב]) וזה טבוע בהם, ולכן כשהם בא"י הם בשיא הרשעות ויש להרגם, שקדושת הארץ נהפכת אצלם לטומאה ורעה גדולה, ולכן בע"ז ג"ע וש"ד שמתדמים בזה לרשעות הגוים של 7 העממין (ע"ז ומידות) גורמים לגלות מהארץ.זהו שדרשו חז"ל 'תנא: הוא בעור הוא כושן רשעתים הוא לבן הארמי' (סנהדרין קה,א) שע"פ פשוטו זה אותו אדם (שהאריך ימים רבים מאוד) אולם אפשר שהכוונה שהם אותו עניין, ולכן כאילו הם אותו אחד, שבלעם החטיא את ישראל בעריות (שיעץ על זה [סנהדרין קו,א]) ולכן אביו כעין קשור לזה, ואף כושן רשעתים בא בעקבות התערבות בגויות הארץ (שופטים ג) ואף לבן רצה להזיק לקדושה ע"י שינוי נשי יעקב (בכך שהחליף את רחל בלאה- כמובא ביהודי הקדוש) ולכן הם קשורים באותו עניין, יוצא שגם בלעם קשור לזה (דרך דימויו של אביו- בעור) וכך מלמד (דרך זמן השופטים) על גויי הארץ שיש בהם עריות (שקשור למידות שלא שולט על תאותיו החומריות) וע"ז בשיא החומרה.

 (לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה