chiddush logo

פרשת שמות - איזה כתיבה יותר נעימה?

נכתב על ידי לעולם אודך, 17/1/2025

 החידוש כתוב כאן בשתי צורות - מה דעתכם מה יותר יפה? 

כתבו בתגובות. 

המחשבה הרעה: שורש לשון הרע

פתיחה: הדיבור המפתיע

משה רבינו, גדול הנביאים, עומד לפני הקב"ה ואומר: "והן לא יאמינו לי". לכאורה, דברים פשוטים של חשש אמיתי. אבל התגובה האלוקית - צרעת - מלמדת אותנו שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק. מה בדיוק היה כאן לשון הרע?

העומק שבדיבור

  • כשמתבוננים בסיפור של משה רבינו, עולה שאלה מטרידה: הרי משה דיבר עם הקב"ה, שיודע הכל! לא היה כאן שום גילוי מידע חדש, שום רכילות או סיפור שלא היה ידוע. הקב"ה עצמו מכיר את מצבם של בני ישראל טוב יותר מכל אחד אחר. אז איך יתכן שזה נחשב ללשון הרע?

    התשובה לשאלה זו מהפכת את כל הבנתנו בנושא לשון הרע. מתברר שלשון הרע אינו רק עניין של העברת מידע שלילי. הוא מתחיל הרבה לפני הדיבור - במחשבה עצמה. עצם העובדה שאדם רואה את זולתו באור שלילי, שהוא מניח הנחות לא טובות על האחר - זהו כבר שורש של לשון הרע.

    זוהי תובנה מטלטלת. כשמשה הניח שהעם לא יאמין, גם אם היו לו סיבות טובות לחשוב כך, עצם המחשבה השלילית הזו הייתה בעייתית. לא היה צריך אפילו לדבר - המחשבה עצמה כבר הייתה בגדר לשון הרע.

    המראה האישית

    הדברים הללו משליכים ישירות על חיי היומיום שלנו. כמה פעמים אנחנו תופסים את בן הזוג, את הילדים, את השכנים או את העמיתים לעבודה בצורה שלילית? גם אם איננו מדברים עליהם, עצם המחשבה שהם "תמיד ככה" או ש"הם לא יכולים" היא כבר בעייתית.

    העונש שקיבל משה - צרעת - מלמד אותנו משהו עמוק על טבעה של המחשבה השלילית. כמו שהצרעת מבודדת את האדם מהחברה, כך המחשבה השלילית יוצרת חיץ בלתי נראה בינינו לבין הזולת. היא מרחיקה אותנו מהאחר עוד לפני שאמרנו מילה.

    דרך התיקון

    אבל יש תקווה. כמו שהצרעת של משה נרפאה, כך גם אנחנו יכולים לרפא את דרך החשיבה שלנו. הצעד הראשון הוא להיות מודעים למחשבות השליליות שלנו. לשים לב מתי אנחנו "תופסים" מישהו באור שלילי, מתי אנחנו מניחים הנחות לא טובות על האחר.

    הצעד הבא הוא לפתח "עין טובה" - היכולת לראות את הטוב באחר, להניח הנחות חיוביות. זה לא אומר להיות תמימים או עיוורים למציאות, אלא לבחור במודע לחפש את הטוב, לראות את התמונה המלאה.

    כמו תרגול של שריר, זה דורש אימון יומיומי. כל פעם שעולה מחשבה שלילית, לעצור אותה. לחשוב: "האם אני באמת יודע? האם יש דרך אחרת להסתכל על זה?" ולאט לאט, המחשבות החיוביות הופכות להרגל, והעין הטובה הופכת לטבע שני.


המחשבה הרעה: שורש לשון הרע

פתיחה: הדיבור המפתיע

משה רבינו, גדול הנביאים, עומד לפני הקב"ה ואומר: "והן לא יאמינו לי". לכאורה, דברים פשוטים של חשש אמיתי. אבל התגובה האלוקית - צרעת - מלמדת אותנו שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק. מה בדיוק היה כאן לשון הרע?

השאלה המטרידה

הפרדוקס לכאורה

  • משה מדבר עם הקב"ה שיודע הכל
  • אין כאן גילוי מידע חדש
  • הקב"ה עצמו יודע את מצב העם
  • אז איך זה נחשב לשון הרע?

החידוש המהפכני

העומק של לשון הרע

התשובה מהפכת את כל הבנתנו בנושא לשון הרע:

  • לשון הרע מתחיל במחשבה
  • עצם התפיסה השלילית היא הבעיה
  • לא צריך אפילו לדבר כדי לעבור על האיסור

המבט העמוק

  • כשאנחנו חושבים שמישהו "לא בסדר"
  • כשאנחנו מניחים הנחות שליליות
  • כשאנחנו רואים את הצד השלילי

הראייה מול המציאות

1. הטעות של משה

  • לא האמין שהעם יאמין
  • ראה אותם באור שלילי
  • הניח הנחה שלילית על יכולתם הרוחנית

2. העונש המדויק

  • צרעת - מחלה שמבודדת
  • כמו המחשבה השלילית שמבודדת אנשים
  • תיקון דרך ההרחקה

היישום בחיינו

1. בבית

  • האם אנחנו "יודעים" שבן הזוג "תמיד" כך
  • האם אנחנו בטוחים שהילדים "לא מסוגלים"
  • המחשבות השליליות שהפכו להרגל

2. בעבודה

  • ההנחות על העמיתים
  • הדעות הקדומות על הכפופים
  • המחשבות על המנהלים

3. בקהילה

  • איך אנחנו רואים את השכנים
  • מה אנחנו חושבים על "האחרים"
  • ההנחות על קבוצות שלמות

הדרך לתיקון

1. זיהוי המחשבות

  • לשים לב למחשבות השליליות
  • לזהות דפוסי חשיבה שיפוטיים
  • להיות מודעים להנחות שלנו

2. שינוי הפרספקטיבה

  • לחפש את הטוב
  • להניח הנחות חיוביות
  • לראות את התמונה המלאה

3. תרגול יומיומי

  • לעצור מחשבות שליליות
  • להחליף אותן בחיוביות
  • לפתח עין טובה

סיכום: המהפכה שבמחשבה

החידוש העצום שלמדנו ממשה רבינו הוא שלשון הרע אינו רק עניין של דיבור. הוא מתחיל הרבה לפני - במחשבות שלנו, בתפיסות שלנו, בדרך שבה אנחנו רואים את העולם.

נקודה למחשבה: בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם חושבים משהו שלילי על מישהו, עצרו לרגע. זכרו את משה רבינו והצרעת. אולי זו הזדמנות לשנות לא רק את הדיבור, אלא את כל דרך החשיבה?

"וכל המרבה בסיפור, הרי זה חוטא" - אולי הכוונה לא רק לסיפור בפה, אלא גם לסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו בראש?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע