chiddush logo

כנפי יונה- פרשת כי תבוא

18/9/2024

 פרשת כי תבוא


נדבר על פרשת השבוע וכן גם על *ראש השנה* שהוא גם חג וגם יום המשפט יום הדין.

*להצלחת חיילי ישראל* בים באויר וביבשה המוסד... והשב"כ *וכוחות הסייבר ברכות עד בלי די*!! כי ה' אלהיך הוא המצליח אותך לפעול מול אויביך. 

*הַשְׁקִ֩יפָה֩ מִמְּע֨וֹן קׇדְשְׁךָ֜ מִן־הַשָּׁמַ֗יִם וּבָרֵ֤ךְ אֶֽת־עַמְּךָ֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֵת֙ הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תָּה לָ֑נוּ כַּאֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּ֙עְתָּ֙ לַאֲבֹתֵ֔ינוּ אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָֽשׁ׃* 

השקיפה ממעון קדשיך כאן מברך ה' את עמו ישראל

אבל מצאנו במקומות אחרים *השקיפה הוא לשון דין ונקמה*

כמו *"וישקף ה' אל מחנה מצרים בעמוד אש וענן ויהם את מחנה מצרים"* (שמות פרק יד פסוק כב) 

כמו *"וישקף אבימלך מלך פלשתים בעד החלון וירא את יצחק מצחק* וגו (תולדות פרק כו פסוק ח) 

כמו *"וישקף על פני סדום ועמורה ועל כל פני הארץ"*( וירא פרק יט פסוק כח) 

הנה כל השקיפה הוא מכת עונש לאומות העולם אשר עושה ה' בהם דין

*אולם לעמו ישראל* הוא מידת רחמים ואהבה שהאב נלחם הורג או נהרג בעבור בניו

וכל שכן אבינו שבשמים שהורג ופוגע במי שירצה לפגוע בבניו. 

כן ישמיד ה' את כל אויבי ישראל *בני עמלק ימח שמם רשעים ארורים*. 

פרק כז 

יב) *אלה יעמדו לברך את העם על הר גריזים בעוברכם את הירדן שמעון ולוי ויהודה ויששכר ויוסף ובנימין*

יג ) *ואלה יעמדו על הקללה בהר עיבל ראובן גד ואשר וזבולון דן ונפתלי*. 

אומרת הגמרא סוטה (דף לב ) הכהנים והלויים וארון האלהים היו באמצע למטה. 

*הפכו הלויים פניהם להתחיל בברכה* ואחר כך הפכו פניהם להר עיבל ועמדו על הקללה וכו

יש מקום לשאול על ששת המברכים בהר גריזים וכן המקללים בהר עיבל, *ומי מהם ירצה לקלל ??* 

אלא מדיוק הכתוב, נאמר *בברכה אלה יעמדו לברך את העם*. 

אך בקללה לא נאמר *אלה יעמדו לקלל את העם*, אלא כתיב אלה יעמדו על הקללה
ביאור ישיר. 

שכן מי ירצה לעמוד ולקלל חלילה, *בברכה מברכים ממש לא על תנאי ובקללה הוא אזהרה במידה ובתנאי ואם יעשה הרע ארור האיש* וכו. 

ראש השנה ויום המשפט הגדול והנורא היום יעמיד במשפט כל יצורי עולם 

*בראש השנה היה ראוי להתפלל מתוך בכי ודמעות כל אחד מאיתנו להתעורר בתשובהולשפר מעשינו*, ולבקש חיים טובים מאת ה' יתברך שופט כל הארץ 

כולם עוברים לפניו כבני מרום ובסריקה אחת דן כל אדם לגופו בהתחשבות על סביבותיו ברחמים גדולים.

*לא בוכים בראש השנה כי הוא גם חג, שנאמר "בכסה ליום חגינו"* (תהילים פא) 

בכסה היינו כיסוי ומוסתר מאיתנו וכל המכוסה הוא הסמוי מן העין והוא מבורך 

כמו שנאמר *"יצו ה' איתך את הברכה באסמיך* וגו (דברים כח פסוק ח) 

המכוסה הוא ראש השנה שהלבנה מוסתרת וכתיב *"כי חוק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב*(תהילים פא) 

לא בוכים בחג בכך שמאמינים *ובטוחים בקדוש ברוך הוא וברחמיו יכתוב אותנו לחיים טובים ואת כלל ישראל*. 

תוקעים בשופר

*לעורר את מידת הרחמים בזכרון עקידת יצחק* שנאמר בפיוט עוקד והנעקד והמזבח (מנהג הספרדים ועדות המזרח לאומרו קודם התקיעות)

*התוקע צריך להיות ירא שמים וגם יחזור בתשובה לפני שיתקע,* יקבל על עצמו לשפר מעשיו ולכך יתקבלו תקיעותיו ברחמים על כל הקהל הקדוש לפניו יתברך. 

*עוקד והנעקד והמזבח* 

נאמר הסדר הזה אברהם העוקד יצחק הנעקד והמזבח מדוע הוזכר ?? 

אלא זכני ה' לחדש כאן חידוש

*אברהם הוא האב עושה רצון ה' לעקוד את בנו עין במר בוכה ולב שמח*

יצחק אמר 
*ממאכלת יהמה מדברי נא חדדה אבי מאסרי חזק ועת יקד יקוד בבשרי וכו ואמור לשרה זה ליצחק ריח*
עוקד והנעקד והמזבח 

והמזבח לא אמר כלום בגלוי אלא בסתר אמר.

*מה אמר המזבח שהוא אבן דומם ?* 

אומר הנביא חבקוק *"אבן מקיר תזעק"* (שם פרק ב פסוק יא) 

ויאמר יהושע אל כל העם *"האבן הזאת תהיה בנו לעדה כי היא שמעה את כל אמרי ה' אשר דיבר עמנו והיתה בכם לעדה פן תכחשון באלהיכם"* ( יהושע פרק כד פסוק כז) 

וכן כרתו ברית יעקב ולבן ושם נאמר *עד הגל הזה ועדה המצבה* (ויצא פרק לא פסוק נב) 

אם כן רואים אנו שהמזבח עמד והעיד לפני הקדוש ברוך הוא בעקידת יצחק, שם שואלים את מלאך האבנים (המזבח)

*האם היתה חרטה או ספק בין האב לבן, שמה אמר יצחק לאביו*

אבא אתה מוכיח את כל אומות העולם לא להקריב את *בניהם לעבודה זרה ואולי מצוות העקדה הינה מצד יצר הרע ולא ה' ציוה אותך ?*

ואיך ה' יצוה אותך לכך לרצוח 

*השיב המזבח שהוא עד ועל גביו נעקד הבן, שאברהם ויצחק דברו בניהם איך לדקדק במצוה ולעשות אותה בשלימות כרצון ה'*

ואז יצא הקול מבית דין הגדול של הקדוש ברוך הוא

באומרו 

אמר לאברהם אדון שמים
אל תשלח יד לשליש אורים 
שובו לשלום מלאכי מחנים
*יום זה זכות לבני ירושלים בו שערי רחמים אני פותח עוקד והנעקד והמזבח*

זו העדות הנסתרת שנתן המזבח לעורר רחמי שמים בשלימות המצוה
 
ולכך התכוון המשורר *רבי יהודה בן שמואל אבן עבאס*

*שבת שלום כתיבה וחתימה טובה לכל ישראל וכל משפחה ומשפחה ולכל אדם ואשה זקן וזקנה ילד וילד אמן*

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה וצדיקה *שושנה זוריה* בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה סבן בת פלילה

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

גבורי ישראל
ארנון זמורה
תומר גרימברג
רועי נהרי
משה אברהם בארון

לע"נ חמשאת מרים בת רוזלנה 
למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע