chiddush logo

בין "לפקודיהם" לפקודי המשכן

נכתב על ידי משה אהרון, 14/3/2024

 בס"ד.


בין "לפקדיהם" - ל"פקודי המשכן".
-----------------------------------------------

"השקל" - שיקול דעתו של האדם" בשונה משיקול דעת האלוהים 
הוא תמיד אך ב"מחצית".
 שלעולם חייב הוא האדם לצרף לשיקול דעתו גם דעת אחרים.
 לקוממם אחדות האדם - מול אחדות האל
[אבינו שבשמיים אינו יודע לשכון בין בנים שאינם מפגינים - אחווה]

פרשת פקודי "סובלת" לכאורה מטרוויאליות של פנקסנות .
 של פקידת נכסים ופירוט השקעותיהם השונות .
 השקעות בנכסי קודש.

 בתור שכזו , היא בסוף ובמובנים רבים  חסרת מעוף  לכאורה.
 אין בה כביכול את ההזמנה  לעמקות דרשנית. 
לתמרות עשן של פילפולים 
 
והנה ההפך .
פרשה זו החותמת את חומש הגאולה ברעיוניות יסודית ביותר
 וסוגרת את פרשיות המשכן, באה לבטא שיא השלמות.
 ועל כן היא חשובה מאין כמוה.
 שהיא טווה את החוט הדק  שבין פקידת אנשים לכפרתם והכשרתם
  לפקידת אמצעים :  נכסים - נכסי המשכן.. 
לחיבורם של אותם האנשים עם האלוהים
  המשכן על כל תכולתו ונכסיו, הוא 
אמצעי החיבור בין בני אדם ובינם לאלוהים.
 ומה הוא אותו חוט דק, אותו המחבר בין
ההתחלה של : "לפקודיהם" - מפקד בני ישראל .
 ש"ייצר" את מטבע הקנין - לפקודי המשכן.
 והכשיר כאמור את ישראל לכפרתם למשימת האחדות והחיבור
 והרעיון הוא, שעל מנת שתורת ישראל תנחל בקרב ישראל 
ושגם השכינה תתחבר לכנסת ישראל .
 צריך את אותו יסוד של ענווה וצניעות אנושיים .
  תוך ביטול האנוכיות. [שה"אנוכי" מתאים אך לקב"ה]
 ולפיו לעולם לא יאמין האדם כי העולם יתנהל אך בשיקול דעת של יחיד.
 תמיד יצא האדם מנקודת מוצא כי ה"סוברניות" שלו מתמצת אך במחצית ,
 בבחינת : "מחצית השקל". [פוטנציאל של שיקול דעת חסר בהגדרה...]
 והנה עניין זה ,חשוב בראש וראשונה בבניית המשכן ,שיהא משכן לעדות ולשכינה.
 כשם שיש עדות - תורה אחת
 וכשם שיש שכינה אחת .
כך גם נחוץ גוי אחד . [עם מאוחד לכלל אחד]
 ועל כן לשם תכלית זו ,צריך כאמור ענוות היחיד וצניעותו :
להשאיר תמיד מקום לחצי הנוסף להיותו שלם עם אחרים 
 בלי משמעות "החצי השני" בלי אחדות כלל ישראל 
 אין את האמת אין את השלמות .
 [לא בכדי גם שמות כלל שבטי ישראל בהתאחדות בשמות
 בלבוש הכהן הגדול.
 
הנה כי כן, במסע מ"לפקודיהם" ועד "פקודי המשכן"  
הופגנה אחדות הלב , הדעת והמעשה  בין כולם.  
 עד כי כלל ישראל נחשבו כעשו כולם את המלאכה .
וכך משום שגם הבינו את סוד "מחצית השקל" .
המכפרת עליהם להכשירם לחיבורים ולשכינה
 ליתן בידיהם  התנאים לקיים את חיבור החיבורים.
  מקום משכן התורה והשכינה בקרב ישראל .

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע