chiddush logo

"שולחן ערוך" - כפול שניים

נכתב על ידי משה אהרון, 12/2/2024

 בס"ד.


"שולחן ערוך " - כפול שניים.
-----------------------------------------------

וְנָתַתָּ֧ עַֽל־הַשֻּׁלְחָ֛ן לֶ֥חֶם פָּנִ֖ים לְפָנַ֥י תָּמִֽיד׃ 

וְהֵבֵאתָ֙ אֶת־הַשֻּׁלְחָ֔ן וְעָרַכְתָּ֖ אֶת־עֶרְכּ֑וֹ וְהֵבֵאתָ֙ אֶת־הַמְּנֹרָ֔ה וְהַעֲלֵיתָ֖ אֶת־נֵרֹתֶֽיהָ׃

וְשַׂמְתָּ֥ אוֹתָ֛ם שְׁתַּ֥יִם מַֽעֲרָכ֖וֹת שֵׁ֣שׁ הַֽמַּעֲרָ֑כֶת עַ֛ל הַשֻּׁלְחָ֥ן הַטָּהֹ֖ר לִפְנֵ֥י יְהוָֽה

עַ֣ל ׀ שֻׁלְחַ֣ן הַפָּנִ֗ים יִפְרְשׂוּ֮ בֶּ֣גֶד תְּכֵלֶת֒ וְנָתְנ֣וּ עָ֠לָיו אֶת־הַקְּעָרֹ֤ת וְאֶת־הַכַּפֹּת֙ וְאֶת־הַמְּנַקִּיֹּ֔ת וְאֵ֖ת קְשׂ֣וֹת הַנָּ֑סֶךְ וְלֶ֥חֶם הַתָּמִ֖יד עָלָ֥יו יִהְיֶֽה׃

וַיַּ֣עַשׂ שְׁלֹמֹ֔ה אֵ֚ת כׇּל־הַכֵּלִ֔ים אֲשֶׁ֖ר בֵּ֣ית יְהוָ֑ה אֵ֚ת מִזְבַּ֣ח הַזָּהָ֔ב וְאֶת־הַשֻּׁלְחָ֗ן אֲשֶׁ֥ר עָלָ֛יו לֶ֥חֶם הַפָּנִ֖ים זָהָֽב׃

הַמִּזְבֵּ֡חַ עֵ֣ץ שָׁלוֹשׁ֩ אַמּ֨וֹת גָּבֹ֜הַּ וְאׇרְכּ֣וֹ שְׁתַּֽיִם־אַמּ֗וֹת וּמִקְצֹֽעוֹתָיו֙ ל֔וֹ וְאׇרְכּ֥וֹ וְקִֽירֹתָ֖יו עֵ֑ץ וַיְדַבֵּ֣ר אֵלַ֔י זֶ֚ה הַשֻּׁלְחָ֔ן אֲשֶׁ֖ר לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃

מטבעות הפרד"ס
-----------------------------.
- לחם פנים לפני תמיד
- את השולחן וערכת ערכו.
- על השולחן הטהור.
- שולחן הפנים.
- לחם פנים זהב.
- לחם תמיד.
- זה השולחן אשר לפני ה'.

 הפרד"ס.
-------------------
שני שולחנות ערוכים, יש להם לישראל ושניהם יש בהם סגולה לחלות פני אלוהים ואדם. ושניהם   "שולחים" חן  [שולחן = שולח- חן ]
ושכל טוב בפני אלוהים ואדם.
 ומה חבל שאין הבריות יודעים כדבעי,  גם ערכו של השולחן השני .
אותו מעצי השיטים והמצופה ממנו זהב והמעוטר בשני זרי זהב.
 וערכו לחם לכלל ישראל .ולא סתם לחם אלא לחם הפנים.
 השקול כנגד כל פניהם של כלל ישראל . והמיועד להאיר פני כל אדם  ובכך לחלות ולחונן גם את פניו של האלוהים.
 כן .השולחן הפשוט בביתינו ,הוא הוא מזבח הזהב ,אשר מקרבנו יותר מכל קורבן ,לעמוד ממש ממש לפני ה'.....ודוק  הן בעולם הזה והן בעולם הבא.
 הנה כי כן, לא בכדי השולחן הוא שלישי בחשיבותו בכלי המשכן לאחר הארון ומזבח הקטורת......רק לאחריו באה המנורה
 והוא השולחן  שקול ויותר, כנגד מזבח העולה :
 שמזבח העולה בחוץ מחוץ לאוהל והשולחן בפנים סמוך לפרוכת  ושניהם בבחינת "איפכא" זה לזה .
 שעל זה עולת התמיד. [מאכולת אש]
 ועל השני תוחלת העתיד -על השולחן :"לחם תמיד".
 לחם שעל שם ייעודו ופעולתו קרוי : "לחם הפנים", שהוא משכלל  נפקותו להאיר פני כל אדם  ולקדם פני האלוהים .
הנה כי כן ,הקורבן בבחינת  : "לחמי לאישיי [לאש] .
ואילו הלחם שערוך על השולחן הוא האמת, הוא הממש, הוא העתיד :
 בבחינת : "לחמי לאישיי. - לחם ממש לאנשיי  - למאכל בני האדם.
 הנה כי כן, קרוי הוא : "שולחן", כי הוא שולח חן וחסד בין בני אדם ובין האדם לאלוהיו. והוא כאמור מאיר פניהם של בני האדם. וסגולתו לפתוח דלת ועד כסא הכבוד.
 בבחינת :"לפני תמיד".
 מכאן גם הקביעה כי גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה.
 שערך השולחן :שולחן הפנים -  זהב.  וסגולתו כאמור לקדם האדם שעורכו -  עד לפני כסא הכבוד......
 אז הנה, אני הקטן, אחרון המהגיגים, אומר לכם אחיי :
 כי שולחן ערוך זה של לחם הפנים ,שקול ויותר משולחן הערוך של הדינים. שהראשון מביא האדם לפני ה' תמיד. כל פעם מחדש ובמשך כל חייו .והשני רק לאחר הסתלקותו של האדם מהעולם.
 ולא עוד שה"לפני תמיד"  של לחם הפנים מבטיח את האדם להיותו יושב גם בעתיד : בגן עדן העליון -לקיים לעד : לפני ה' תמיד.
 לבסוף, מכולם  הטיב הנביא יחזקאל להעמיד זה מול זה :
מזבח מכאן ושולחן מכאן .
שרק על השולחן נאמר :
 זֶ֚ה הַשֻּׁלְחָ֔ן אֲשֶׁ֖ר לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃ 
שהשולחן יותר מכל, מקדם האדם לעמוד כאמור לפני ה' תמיד
 
 והנותן....
 והאומר.....

משה אהרון



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע