chiddush logo

היום האחרון בחיי משה

נכתב על ידי משה אהרון, 4/7/2023

 בס"ד.


היום האחרון בחיי משה.
------------------------------------.
קשה לדמיין את היום האחרון בחיי משה , המנהיג הגדול ואבי הנביאים.
 אך בכל זאת הותירה התורה בידינו רמז כל שהוא והוא מונח לפניכם.
 העלייה להר העברים ומיתתו של משה התבצעו ביום האחרון לחייו .
  והנה בואו וראו  מתי הקב"ה קרא לו לראשונה לעלות להר ולסיים את חייו 
 ומתי לבסוף נעתר משה .
 ראו אם כן, את שלושת הכתובים הבאים .:
 
בפרשת פנחס
--------------------
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה; וּרְאֵה, אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.  יג וְרָאִיתָה אֹתָהּ, וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל-עַמֶּיךָ גַּם-אָתָּה, כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף, אַהֲרֹן אָחִיךָ.  יד כַּאֲשֶׁר מְרִיתֶם פִּי בְּמִדְבַּר-צִן, בִּמְרִיבַת הָעֵדָה, לְהַקְדִּישֵׁנִי בַמַּיִם, לְעֵינֵיהֶם:  הֵם מֵי-מְרִיבַת קָדֵשׁ, מִדְבַּר-צִן.

בפרשת האזינו 
------------------.
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה לֵאמֹר.  מט עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה הַר-נְבוֹ, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ מוֹאָב, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ; וּרְאֵה אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לַאֲחֻזָּה.  נ וּמֻת, בָּהָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹלֶה שָׁמָּה, וְהֵאָסֵף, אֶל-עַמֶּיךָ:  כַּאֲשֶׁר-מֵת אַהֲרֹן אָחִיךָ, בְּהֹר הָהָר, וַיֵּאָסֶף, אֶל-עַמָּיו.  נא עַל אֲשֶׁר מְעַלְתֶּם בִּי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּמֵי-מְרִיבַת קָדֵשׁ, מִדְבַּר-צִן--עַל אֲשֶׁר לֹא-קִדַּשְׁתֶּם אוֹתִי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  נב כִּי מִנֶּגֶד, תִּרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ; וְשָׁמָּה, לֹא תָבוֹא--אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. 

בפרשת וזאת הברכה .
--------------------------
וַיַּעַל מֹשֶׁה מֵעַרְבֹת מוֹאָב, אֶל-הַר נְבוֹ, רֹאשׁ הַפִּסְגָּה, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרֵחוֹ; וַיַּרְאֵהוּ יְהוָה אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֶת-הַגִּלְעָד, עַד-דָּן.  ב וְאֵת, כָּל-נַפְתָּלִי, וְאֶת-אֶרֶץ אֶפְרַיִם, וּמְנַשֶּׁה; וְאֵת כָּל-אֶרֶץ יְהוּדָה, עַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן.  ג וְאֶת-הַנֶּגֶב, וְאֶת-הַכִּכָּר בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים--עַד-צֹעַר.  ד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו, זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ, אֶתְּנֶנָּה; הֶרְאִיתִיךָ בְעֵינֶיךָ, וְשָׁמָּה לֹא תַעֲבֹר.  ה וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד-יְהוָה, בְּאֶרֶץ מוֹאָב--עַל-פִּי יְהוָה.  ו וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב, מוּל בֵּית פְּעוֹר; וְלֹא-יָדַע אִישׁ אֶת-קְבֻרָתוֹ, עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

הנה כי כן, פעמיים [בפר פנחס ובפר' האזינו] ביקש הקב"ה לדחוק במשה לסיים שליחותו. 
 ודוק פעם הראשונה ב"אמירה" ופעם שנייה ב"דיבור".
 ומשה בשלו .
 משל אמר לו לקב"ה  :
 לא עתה, יש לי עוד השלמות חשובות בשליחותי. לומר גם את הדברים הכתובים  האחרונים ל"בניי" - גם בקולי שלי - [של משה] 
הנה כי כן,משה ביום האחרון לחייו עשה את המרטון הבלתי אפשרי לסיים את חומש במדבר ולנאום את כל נאומו שבחומש דברים  אשר הסתיים בברכתו לבני ישראל . 
 על מנת לדייק : הדברים נכתבו קודם עם התורה כולה .
אלא שמשה התעקש כאמור לקוראם בקולו שלו בפני עם ישראל .להטעים כל דבר וגם לבכות במקומות מסויימים [כמו בהדגשת הרעה של אחרית הימים = השואה]
 והקב"ה שיידע באיזה עצב ייקרא הדברים על ידי משה . ביקש לחסוך ממנו הכאב ומשה שב והתעקש. 
וכך ביום אחד האחרון לחייו [שנאמר במקור 2 - "בעצם היום הזה,"] קרא משה את כל חומש דברים בפני עם ישראל וסיים 
בטוב : בברכה לבני ישראל .
  .

פינת : 
"ואם לא הגיד ונשא עוונו"
-----------------------------------
 חילותיו העכשוויים של הקב"ה.
 הם דווקא נחילי האדם אשר 
 למחאות .
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה